به گزارش آیای، همه ما در دوران کودکی در هنگام دوچرخه سواری متوجه شدهایم که هرچه بیشتر سرعت میگیریم، اصطکاک هوا بیشتر میشود. بنابراین علاقهمندان به سرعت بالا برای طراحی سریعترین موتورسیکلت دنیا باید راهی در برابر این مانع سرعت پیدا کنند.
این همان کاری است که "رابرت وایت" طراح سریعترین موتورسیکلت برقی جهان با قرار دادن یک حفره در مرکز آن انجام داده و نتایجی که به دست آورده بسیار خیره کننده است.
"وایت" که بنیانگذار و مدیرعامل شرکت "وایت کانسپت" است، یک مهندس با ۲۲ سال تجربه کار روی اتومبیلهای فرمول یک و سایر مسابقات اتومبیلرانی است. اما به لطف اندازه بزرگتر اتومبیلها، طراحی ایرودینامیک آنها آسانتر است.
از طرف دیگر، موتورسیکلتها کوچکتر هستند و باید جایگاه نشستن انسان روی آن نیز در نظر گرفته شود. بنابراین هنگامی که "وایت" میخواست سریعترین موتورسیکلت دنیا را طراحی کند، لازم بود که فکر تازهای کند.
تجربه او در مسابقات اتومبیلرانی به او در مورد "اثر ونتوری" به اندازه کافی آموخته بود. اتومبیلهای مسابقهای به گونهای طراحی شدهاند که میتوانند هوا را از رو، زیر و اطراف خود عبور دهند. اما برای کاهش اصطکاک در وسایل نقلیه، کافی است اجازه دهید هوا از داخل آنها عبور کند. این کار با ایجاد تونلهایی در طراحی بدنه انجام میشود که هوا به آسانی از آن عبور کند.
"وایت" برای طراحی موتورسیکلت جدید خود موسوم به "WMC۲۵۰EV" از همین اصل استفاده کرد. او یک تونل یا حفره بزرگ کربنی در مرکز آن قرار داد تا هوا به راحتی از آن عبور کند.
اگرچه به نظر میرسد این کار بسیار غیرمعمول است، اما "وایت" ادعا میکند که این تونل میزان اصطکاک هوا را تا ۶۹ درصد کاهش میدهد. وی ادعا میکند که این تونل میتواند سرعت این موتورسیکلت را به حداکثر ۴۰۲ کیلومتر در ساعت برساند.
قرار است این موتورسیکلت در سال ۲۰۲۲ آزمایش شود.
"وایت" همچنین مکانیکهای مورد استفاده برای هدایت موتورسیکلت را تغییر داد و از سیستم فرمان هیدرولیک برای کنترل چرخ جلو استفاده کرد. چرخ عقب نیز توسط دو موتور الکتریکی ۳۰ کیلوواتی تامین نیرو میشود. بسته باتری در زیر تونل هوا قرار دارد و ظرفیت آن ۱۵ کیلووات ساعت است.
"وایت" این فناوری را در سطح جهانی ثبت اختراع کرده است و هدف آن این است که این مفهوم را در آینده به تولید انبوه برساند.
در هر حال به نظر میرسد آینده موتورسیکلتهای برقی امیدوار کننده و مهیج است.