کد خبر: ۷۲۰۱۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
کشور‌های خاورمیانه چگونه و با چه روندی واکسیناسیون کرونا را انجام داده اند؟

روند و میزان واکسیناسیون کرونا در خاورمیانه/ مردم کدام کشور‌ها واکسن بیشتری زده‌اند؟

در خاورمیانه بیش‌ترین میزان واکسیناسیون در امارات متحده عربی با بیش از ۷۰ درصد بوده است. در بحرین ۶۴ درصد، در قطر ۶۰ درصد، در اسرائیل ۵۹ درصد، در ترکیه بالای ۳۰ درصد، در کویت ۲۲ درصد، در اردن ۲۱ درصد، در عربستان و مراکش هر دو بیش از ۲۰ درصد واکسیناسیون صورت گرفته است. سوریه، لیبی و یمن در منطقه سه کشور دچار نزاع در وضعیتی شکننده هستند و به شدت از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند. میزان واکسیناسیون در سوریه تنها ۰.۰۵ درصد بوده است و هیچ آمار دقیقی در مورد واکسیناسیون در لیبی و یمن وجود ندارد. این در حالی است که در کشور‌های غربی واکسیناسیون در سطحی قابل توجه‌تر بوده است. در بریتانیا بیش از ۵۶ درصد، در آلمان تقریبا ۵۱ درصد، در امریکا حدود ۵۰ درصد و در فرانسه بیش از ۴۵ درصد از جمعیت آن کشور‌ها واکسیناسیون شده‌اند.
روند و میزان واکسیناسیون کرونا در خاورمیانه/ مردم کدام کشور‌ها واکسن بیشتری زده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :

داده‌های صندوق بین المللی پول نشان می‌دهند که اکثر کشور‌های حوزه خلیج فارس بهتر از سایر کشور‌های خاورمیانه توانسته‌اند با ویروس کرونا و نوع دلتا آن مبارزه کنند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت تحلیلی "المانیتور" در گزارشی با اشاره به پنج کشور تونس، ایران، عراق، مصر و عمان به وضعیت شیوع کرونا و چگونگی مقابله با این ویروس و روند واکسیناسیون در آن اشاره کرده است.

این سایت می‌نویسد: "البته بهتر بودن وضعیت اسرائیل و دولت‌های عربی خلیج فارس در مهار کرونا در مقایسه با دیگر کشور‌های منطقه خاورمیانه به معنای قایقرانی آرام و کاملا امن نیست. حتی در امریکا نیز موارد ابتلا افزایش یافته است.

کند بودن روند واکسیناسیون در بیش‌تر مناطق خاورمیانه باعث تشدید چالش‌های اقتصادی در منطقه شده است. صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۲۱ را ۴.۱ درصد و در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳.۷ درصد پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ میلادی رکود ۳ درصدی بر اقتصاد منطقه حاکم خواهد بود. با این وجود، خبر خوب برای منطقه افزایش قیمت نفت است و پیش‌بینی می‌شود امسال قیمت هر بشکه نفت به طور متوسط ۶۴ دلار باشد که ۵۶ درصد بیش از میانگین بشکه‌ای ۴۱ دلار در ماه‌های گذشته است.

این سایت در ادامه می‌نویسد: در خاورمیانه بیش‌ترین میزان واکسیناسیون در امارات متحده عربی با بیش از ۷۰ درصد بوده است. در بحرین ۶۴ درصد، در قطر ۶۰ درصد، در اسرائیل ۵۹ درصد، در ترکیه بالای ۳۰ درصد، در کویت ۲۲ درصد، در اردن ۲۱ درصد، در عربستان و مراکش هر دو بیش از ۲۰ درصد واکسیناسیون صورت گرفته است. سوریه، لیبی و یمن در منطقه سه کشور دچار نزاع در وضعیتی شکننده هستند و به شدت از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند. میزان واکسیناسیون در سوریه تنها ۰.۰۵ درصد بوده است و هیچ آمار دقیقی در مورد واکسیناسیون در لیبی و یمن وجود ندارد. این در حالی است که در کشور‌های غربی واکسیناسیون در سطحی قابل توجه‌تر بوده است. در بریتانیا بیش از ۵۶ درصد، در آلمان تقریبا ۵۱ درصد، در امریکا حدود ۵۰ درصد و در فرانسه بیش از ۴۵ درصد از جمعیت آن کشور‌ها واکسیناسیون شده‌اند.

این سایت در ادامه درباره پنج کشور خاورمیانه و روند واکسیناسیون در آن کشور‌ها می‌نویسد: "در عراق میزان واکسیناسیون در مقایسه با کل جمعیت ۴۰ میلیون نفری آن کشور حدود یک درصد بوده است. احتمال آن وجود دارد تا با افزایش قیمت نفت و حمایت امریکا و کشور‌های منطقه از عراق در زمان نخست‌وزیری "مصطفی کاظمی" قدری وضعیت تجاری و اقتصادی آن کشور بهبود یابد. همچنین، امریکا وعده اهدای ۵۰۰ هزار دوز واکسن از طریق کوواکس به عراق را داده است.

در مصر، کشوری با ۱۰۰ میلیون نفر جمعیت میزان واکسیناسیون ۱.۶۳ درصد بوده است. رشد اقتصادی مصر قابل توجه بوده است. آن کشور سال گذشته رشد اقتصادی ۲.۸ درصدی داشته و برای امسال طبق ارزیابی صندوق بین المللی پول رشد ۵.۲ درصدی را تجربه خواهد کرد. با این وجود، نرخ پایین واکسیناسیون در آن کشور باید زنگ خطری برای مصری‌ها باشد.

در ایران کشوری با جمعیت ۸۰ میلیون نفری میزان واکسیناسیون کمی کم‌تر از ۳ درصد بوده است. اگرچه ایران بر اثر شیوع کرونا لطمه دیده اما مانند مصر در سال گذشته شاهد رشد اقتصادی مثبت (۱.۵ درصدی) بود و پیش‌بینی می‌شود امسال رشد ۲.۵ درصدی را تجربه کند که احتمالا با توافق هسته‌ای این رشد محقق خواهد شد.

عمان کشوری با جمعیت ۵ میلیون نفری واکسیناسیون ۶.۷ درصد از جمعیت‌اش را انجام داده است. صندوق بین‌المللی پول مدیریت کارآمد عمان در مواجهه با شیوع کرونا را مورد ستایش قرار داده است. در حالی که اقتصاد عمان در سال ۲۰۲۰ میلادی با کاهش رشد ۶.۴ درصدی همراه بود انتظار می‌رود امسال میانگین رشدی ۱.۸ درصدی را تجربه کند.

تونس کشوری با ۱۲ میلیون نفر جمعیت واکسیناسیون ۸ درصد از جمعیت‌اش را انجام داده و اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی تحت تاثیر شیوع کرونا ۸.۸ درصد کوچک‌تر شده است. در آن منطقه میزان کوچک‌تر شدن اقتصاد بر اثر کرونا در دیگر کشور‌ها بسیار بیش‌تر بوده است: در لیبی ۵۹ درصد، در لبنان ۲۵ درصد، در غزه و کرانه باختری ۱۱ درصد و در عراق ۱۰.۹ درصد. صندوق بین المللی پول رشد ۳.۸ درصدی را در سال جاری برای تونس پیش بینی کرده، اما شیوع کرونا و بی‌ثباتی سیاسی در آن کشور عدم اطمینان درباره امکان تحقق این پیش بینی را افزایش داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
4
25
ایران رتبه اول از آخر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
0
12
کدام رشد اقتصادی؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین