کد خبر: ۷۲۱۶۸۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
تبلیغات

آیا درمان قطعی ریزش مو حقیقت دارد؟

قبل از اینکه فرآیند درمان ریزش مو را آغاز کنید، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که ریزش مو هنوز هیچ درمان قطعی ندارد اما می‌توان با کمک بعضی از قرص‌ها و محلول‌های ضد ریزش مو، آن را تا حد زیادی مدیریت کرد.
آیا درمان قطعی ریزش مو حقیقت دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

ریزش مو سالانه میلیون‌ها زن و مرد را درگیر میکند. برخی از افراد ریزش مو را به عنوان بخشی از پیری قبول میکنند، اما بسیاری از افراد از این اتفاق ناراحت می‌شوند. محققان به نتیجه رسیده اند که ریزش ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو در روز طبیعی است، اما وقتی که هنگام شانه کردن مو یا استحمام با توده‌ای از مو‌های خود مواجه می‌شویم، کاملا واضح است که دچار تشویش و اضطراب شویم و به دنبال درمان ریزش مو خود باشیم.

احتمالا در تبلیغات تلویزیونی و یا در صفحات مجازی با عبارت "درمان قطعی ریزش مو" رو به رو شده اید. آیا درمان قطعی ریزش مو فقط یک شعار بازاری و تبلیغاتی است یا اینکه واقعا دانشمندان به دارو‌هایی دست پیدا کرده اند که می‌تواند هر نوع ریزش مویی را برطرف کند؟ در این مقاله بررسی میکنیم که آیا درمان قطعی ریزش مو امکان پذیر است یا خیر؟

نشانه‌های ریزش مو

نازک شدن مو‌های بالای سر
یکی از رایج‌ترین نشانه‌های ریزش مو، نازک شدن تار‌های مو میباشد که با افزایش سن رخ میدهد. در مردان، مو‌ها اغلب در خط موی پیشانی کم می‌شوند، اما خانم‌ها معمولا به طور گسترده‌تر و پراکنده‌تر دچار نازکی و ریزش مو می‌شوند. یک الگوی رایج ریزش مو در زنان مسن، کاهش رشد مو در پیشانی است.

از دست دادن مو به صورت تکه‌ای و دایره‌ای
ریزش مو در برخی از افراد، خود را به صورت از دست دادن نقاطی دایره شکل روی سر، ریش و ابرو نشان میدهد. این نقاط معمولا قبل از ریزش مو با خارش و درد همراه است.

شل شدن مو‌ها
شوک فیزیکی یا احساسی می‌تواند باعث شل شدن مو‌ها شود. هنگام شانه زدن یا شستن مو‌ها یا حتی وقتی به صورت آرام و ملایم آن‌ها را بکشید، ممکن است تعداد انگشت شماری از مو‌ها کنده شود. این نوع ریزش مو معمولاً باعث نازک شدن مو‌ها می‌شود، اما موقتی است.

ریزش مو در تمام بدن
برخی شرایط و دارو‌های خاص، مانند شیمی درمانی، می‌تواند منجر به ریزش مو در سراسر بدن شما شود. در این مورد، معمولا مو‌ها معمولاً دوباره رشد می‌کنند.

پوسته پوسته شدن پوست
این مورد نشانه وجود کرم حلقوی است که ممکن است با شکستگی مو، قرمزی، تورم و گاهی اوقات ترشح پوست سر همراه باشد.

تفاوت ریزش موی زنانه و مردانه
آلوپسی آندروژنیک که با نام ریزش موی مردانه و زنانه نیز معروف است، رایج‌ترین نوع ریزش مو میباشد که سالانه ۳۰ میلیون زن و ۵۰ میلیون مرد را در ایالت متحده آمریکا درگیر میکند. در مردان، ریزش مو از بالای هر دو شقیقه شروع می‌شود و با گذشت زمان عقب‌تر میرود و شکل "M" را ایجاد می‌کند. تاج مو نیز به مرور زمان نازک‌تر می‌شود و ممکن است تا طاسی کامل هم پیش برود. در زنان، خط مو تغییر خاصی نمیکند، اما مو‌ها معمولاً در سراسر سر نازک می‌شوند.

ریزش موی مردان می‌تواند از همان دوران نوجوانی شروع شود. دو سوم مردان تا ۳۵ سالگی و ۸۵ درصد مردان تا ۵۰ سالگی مبتلا می‌شوند. طاسی مردانه ارثی است و ممکن است با هورمون‌های جنسی مردانه در ارتباط باشد.

علل طاسی الگوی زنانه مشخص نیست. با این حال، ریزش مو بیشتر در زنان پس از یائسگی اتفاق می‌افتد که نشان می‌دهد این وضعیت ممکن است با کاهش هورمون‌های زنانه مرتبط باشد. با گسترش ریزش مو در خانم‌ها و آقایان در سراسر جهان، دانشمندان و متخصصان پوست و مو شدیدا در تلاشند که درمان قطعی برای ریزش مو پیدا کنند.

درمان ریزش مو با قرص ماینوکسیدیل و فیناستراید
قبل از اینکه فرآیند درمان ریزش مو را آغاز کنید، باید این نکته را به خاطر داشته باشید که ریزش مو هنوز هیچ درمان قطعی ندارد اما می‌توان با کمک بعضی از قرص‌ها و محلول‌های ضد ریزش مو، آن را تا حد زیادی مدیریت کرد. قرص ماینوکسیدیل و فیناستراید دو درمان ریزش موی موثر هستند که از سازمان غذا و داروی آمریکا و بسیاری دیگر از موسسه‌های پزشکی و بهداشتی مجوز دارند و تاثیر مثبت آن‌ها در افراد مختلف اثبات شده است. در ادامه به معرفی کامل این دو قرص، عوارض جانبی و میزان اثرگذاری آن‌ها می‌پردازیم.

ماینوکسیدیل
مکانیسم اثر ماینوکسیدیل: استفاده از ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو به طور تصادفی کشف شد. ماینوکسیدیل ابتدا برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شد، اما محققان دریافتند که یکی از عوارض جانبی این دارو، رشد مو در مناطق غیر منتظره است. محلول ماینوکسیدیل روی پوست سر مالیده می‌شود و ممکن است با افزایش جریان خون و در نتیجه تغذیه فولیکول‌های مو، باعث افزایش رشد مو شود. ماینوکسیدیل هیچ تاثیری بر روند هورمونی ریزش مو ندارد و مزایای آن موقتی است. در صورت قطع مصرف این دارو، ریزش مو ادامه می‌یابد.

روش مصرف: ماینوکسیدیل باید به طور مداوم، حداقل به مدت ۴ الی ۶ ماه و ۲ بار در روز مصرف شود تا نتیجه خوبی داشته باشد. همان طور که گفتیم، این محلول باید همیشه استفاده شود و در صورت قطع مصرف آن ریزش مو دوباره از سر گرفته می‌شود.

عوارض جانبی: اگرچه ماینوکسیدیل به طور کلی بی خطر است، اما مانند هر داروی دیگری می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. درد قفسه سینه یا تپش قلب، سرگیجه یا غش کردن، بثورات پوستی، تاول یا خارش، افزایش ناگهانی وزن، تورم دست‌ها یا پاهاعوارضی مانند سردرد، قرمزی، سوزش و خارش در محل استفاده، رشد مو‌های غیر معمول در صورت و بازو معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند (اگرچه در صورت تداوم می‌توانید آن‌ها را به پزشک یا متخصص بهداشت گزارش دهید.)

فیناستراید
مکانیسم اثر فیناسیتراید: فیناستراید ابتدا برای درمان پروستات استفاده میشد، اما محققان با دیدن نتایج تجربی، دریافتند که از عوارض این دارو، رشد بیش از حد مو است. فیناستراید نوع ۵، ۵-آلفا ردوکتاز را مهار می‌کند، آنزیمی که مسئول تبدیل تستوسترون به DHT قوی‌تر آندروژن است. قرص فیناستراید سطح DHT را تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد که مانع از تأثیر فولیکول‌های حساس توسط هورمون و بازگشت اندازه طبیعی آن‌ها می‌شود. این درمان ریزش مو در زنان چندان نیست و اثر آن فقط تا زمانی که مصرف می‌شود باقی می‌ماند. روش مصرف: فیناستراید باید به مدت ۴ تا ۶ ماه و روزی یکبار مصرف شود. ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا نتایج درمان ریزش مو ظاهر شود. این دارو هم مانند ماینوکسیدیل، فقط تا زمانی که شما آن را مصرف میکنید، کار می‌کند. در صورت توقف، هرگونه تاثیری که بر ریزش مو می‌گذارد ظرف یک سال برطرف می‌شود.

عوارض جانبی: علائم واکنش‌های آلرژیک جدی مانند بثورات پوستی، خارش، تورم صورت، لب‌ها یا زبان، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس تورم، حساسیت و درد در سینه یا مایعاتی که از نوک سینه خارج می‌شوند، درد در بیضه ها، ناتوانی در دفع ادرار و افسردگی از عوارض مصرف فیناستراید میباشند. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، سرگیجه یا مشکل در تنفس هنگام مصرف این داروی درمان ریزش مو با پزشک خود تماس بگیرید.

نتیجه گیری
درمان ریزش مو یک فرآیند طولانی است که صبر و حوصله زیادی را می‌طلبد، ممکن است در ماه‌های اول نتیجه دلخواه خود را مشاهده نکنید، اما نباید نا امید شوید. دارو‌های ماینوکسیدیل و فیناستراید روی افراد زیادی تست شده اند و تاثیر مثبت خود را اثبات کرده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین