آفتابنیوز : آفتاب: مناظره محمدرضا باهنر، عضو جبهه متحد اصولگرایان، حجتالاسلام رسول منتجبنیا، قائم مقام دبیركل حزب اعتماد ملی و اسحاق جهانگیری، عضو ائتلاف اصلاحطلبان در دانشكده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
به گزارش ایسنا محمدرضا باهنر در این مناظره انتخابات را فرصت خوبی برای كسانی دانست كه حرفی برای گفتن دارند و همچنین فرصتی برای پاسخ به سوال دانشجویان بیان كرد و ادامه داد: منشاء جریانهای چپ و راست در كشور ما به بعد از انقلاب برمیگردد.
درواقع چپ و راست در ایران با چپ و راست عرف بینالمللی متفاوت است. در زمان مهندس موسوی این مباحث اقتصادی بروز پیدا كرد كه اقتصاد دست دولت باشد یا دست بخش خصوصی و دولت ناظر باشد كه در این زمان امام(ره) پنج نفر از كارشناسان را جمع كردند كه سیاستهای بازسازی اقتصادی را بنویسند و با این كار به بسیاری از مناقشات مباحث اقتصادی پایان داده شد و این امر پایه و اساس برنامههای اقتصادی ما شد و توسط آن اختلافات اقتصادی فروكش كرد.
وی با بیان اینكه در حال حاضر چهرههای مختلف كشور از اصولگرا و اصلاحطلب در زمینههای اقتصادی اختلاف نظر نداشته و همه به یك تفاهم جمعی رسیدند، اظهار كرد: اگر چند حزب رسمی و قدرتمند در كشور فعالیت كرده و فرهنگ كار تشكیلاتی در كشور ما جا بیفتد از این پراكندهگوییها اجتناب میشود. همانطور كه ما نیز نمیتوانیم پاسخگوی كارهای دیگری باشیم و مسوولیت كارهای دولت را نمیپذیریم؛ با اینكه میگوییم با دولت همسو هستیم. درواقع مجلس هشتم با كلیاتی كه از كاندیداهای مطرح دارد، مجموعا از افرادی تشكیل خواهد شد كه میتوانند در سیاستهای راهبردی با هم كار كنند.
در ادامه این مناظره، جهانگیری با انتقاد از بخشی از صحبتهای باهنر گفت: با توجه به اینكه بعد از جنگ به این نتیجه رسیدیم كه باید كشور را توسعه دهیم سه برنامه توسعه اجرا شد كه برنامه سوم بلوغ برنامهریزی ایران از نظر تدوین و اجرا بود و با توجه به اینكه در مجلس پنجم مطرح گشت، میتوان گفت كه یك برنامه تفاهمی بود. در واقع برنامه سوم اجماع جریانات سیاسی موثر در ایران بود و در آن برنامه دولت به معنای واقعی به سمت كوچكسازی رفت.
وی با بیان اینكه حساب ذخیره ارزی از بركات برنامه سوم بود، اظهار كرد: برنامه چهارم نیز در استمرار برنامه سوم نوشته شد و با توجه به اینكه رمز موفقیت كشورهایی كه به سمت توسعه و پیشرفت رفتهاند، این بود كه سیاستهای خوب گذشته را توسعه دادند و هر دولتی با هر انگیزهای این سیاستها را تغییر نداد، میتوان گفت از دلایلی كه ما پیشرفت نكردیم این بود كه سیاستهای خود را با تغییر دولت تغییر میدهیم و در واقع دولت میبایست بتواند شجاعانه روی سیاستهای خوب گذشته محكم ایستادگی كند حتی اگر با جریان سیاسیای كه آن سیاست را تصویب كرده موافق نباشد.
حجتالاسلام منتجبنیا نیز در ادامه این مناظره در رابطه با مدیریت توانمند گفت: آنچه برای كشور ما و هر كشور در حال توسعهای لازم است، مدیریت علمی كارشناسی با استفاده از نخبگان و صاحب نظرهای جامعه میباشد.
وی افزود: آنچه كه در مدیریت توانمند ضرورت دارد، وجود وحدت نظر سیاستگذاران و تصمیمگیران در رابطه با سیاستهای كلی و راهبردی است.
منتجبنیا با بیان اینكه همچنین استفاده از نیروهای نخبه، مجرب و تحصیلكرده كه به عنوان سرمایههای بزرگ در كشور مطرح هستند باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: نباید این افراد با رفتن یك دولت به حاشیه رانده شوند و كشور آزمایشگاهی برای نیروهای صفر كیلومتر باشد كه آزمون و خطایی را پشت سر نگذاشتهاند.
منتجبنیا با بیان این عقیده كه چیزی كه از آن رنج میبریم حاكمیت نوعی مدیریت هیاتی است، گفت: اما بعد از ٣٠ سال از گذشت پیروزی انقلاب مدیریت هیاتی قابل قبول نیست و همچنین تاثیر طرحهای فوری و آنی و بدون كارشناسی زیبنده كشور و مناسب با توسعه مورد نظر نیست.
وی همچنین درباره تفاوت بین مجلس و دولت گفت: همیشه در دولتها باید یك هماهنگی و همگرایی كاملی وجود داشته باشد اما مجلس چنین ماهیتی ندارد و در واقع مجلس جای تضارب آراست كه یكی از مشكلات مجلس ما هم حاكمیت یك تفكر یا دیدگاه در مجلس بوده است كه اكثریت تصمیم میگیرند و اقلیت هم صدایشان به جایی نمیرسد در صورتی كه مجلس ایدهآل مجلسی است كه باید توازن، تضارب آرا و اختلاف نظر در آن برقرار شود و این تضارب آرا باعث یك فكر سنجیده شده و به نتیجهگیری برسد.
وی افزود: پیشبینی من این است كه مجلس هشتم حاكمیت یك لیست و یك فكر نیست و همین امر باعث رشد شكوفایی مجلس خواهد شد و درواقع آنچه كه ما نیاز داریم حاكمیت نیرومند یك نیروی متخصص و علمی در مجلس است كه باید نخبگان كشور را به كار گرفته و هیچ نیروی مجربی به حاشیه رانده نشود.
در ادامه این مناظره، باهنر در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص تعریف از مدیریت توانمند گفت: كسانی كه با رای مستقیم مردم انتخاب میشوند مانند نمایندگان مجلس یا رییس جمهور در كشور دموكراتیكی چون كشور ما همیشه یك نیمنگاهی به رای مردم داشته و همواره به رای مردم نیاز دارند، اما برنامهریزان چون در مظان رای مردم نیستند به طرح برنامهریزیهای استراتژیك میپردازند. مانند سهمیهبندی بنزین در مجلس هفتم كه برنامهریزان میگویند این طرح باید اجرا شود اما رییس جمهور میگوید، نمیتوانم این كار را انجام دهم و این یعنی تضاد كه این تضاد باید حل شود.
وی افزود: اما اگر ما چند حزب شناسنامهدار در كشور داشتیم چون حزب در كشور عوض نمیشود و تنها فرد تغییر پیدا میكند، آن حزب میتوانست مصرف بنزین را در كشور كنترل كرده و بهره آن را هم ببرد مانند اینكه سیاستهای هستهیی حتی با كودتای مشرف در پاكستان تغییر نكرد.
باهنر با تاكید بر اینكه حلقه گمشده ما در عرصه مدیریت توانمند اختلاف استراتژیكی است كه برنامهریزان و مدیران اجرایی دارند، گفت: درست است كه مجلس محل برخورد افكار است، اما در حال حاضر مجلس یك شخصیت مستقل واحد ندارد و در واقع مجلس دست یك نفر و دو نفر نیست و اگر مجلس فراكسیون قدرتمند و منضبط داشته باشد آن زمان اكثریت مجلس باید پاسخگو بوده و اقلیت هم موظف است كه سوال كند.
باهنر همچنین تاكید كرد: یك نظام دموكراتیك برخاسته از رای مردم باید دارای چند حزب دموكراتیك باشد.
جهانگیری در ادامه صحبتهای باهنر افزود: كشورهایی كه متكی بر منابع طبیعی هستند، رشد در آنها كمتر بوده و دموكراسی هم ضعیفتر است و با توجه به اینكه دموكراسی در ایران مسالهای جدی است، قبل از اینكه حزب در ایران رسمی شود باید درباره نفت فكری كرد و سرنوشت نفت باید از وضعیت فعلی بیرون بیاید و فكر میكنم مجموعه دوستان اصلاحطلب میتوانند در برنامههای توسعهای كشور نقشآفرین باشند.
جهانگیری افزود: در جایی یكی از نمایندگان مجلس مطرح كرده كه كشتی اقتصاد دولت قطبنما ندارد كه بنابراین میتوان گفت مهمترین رسالت ما در مجلس هشتم این است كه برای این كشتی قطبنما بگذاریم و چه اقلیت یا اكثریت باشیم، تلاش خواهیم كرد كه كشور در چارچوب برنامهای كه تدوین میشود، حركت كند.
در ادامه این مناظره، منتجبنیا در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینكه چرا حزب اعتمادملی لیست مجزا داده، گفت: سوال ما همیشه این است كه چرا كسانی كه گروههای بدون شناسنامه تشكیل میدهند دنبال شكل دادن حزب نیستند زیرا كشور ما به احزاب قدرتمند و رسمی بدون اتكا به دولت نیاز دارد كه ما با تشكیل حزب اعتماد ملی به یكی از ضرورتهای كشور پاسخ دادیم.
وی افزود: در واقع هدف حزب اعتماد ملی این بود كه در ائتلاف شركت نكند و به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شود و درواقع سرنوشت ما به دست خودمان باشد و ما از ائتلاف اصلاحطلبان حمایت كردیم همانطور كه پیشبینی مینمودیم ٨٠ یا ٩٠ درصد از لیست ما با سایر احزاب اصلاحطلب مشترك باشد ولی برخی دوستان اصلاحطلب ما انعطاف نشان ندادند.
وی افزود: این امر برای جریان اصلاحطلب جا افتاده بود كه اختلاف نظر وجود دارد ولی لیست جدا دادن به معنای اختلاف نظر نیست و تعامل میان ما و اصلاحطلبان وجود دارد و ما نیز با رویكرد اصلاحطلبانه حركت میكنیم.
در ادامه مناظره، باهنر در پاسخ به سوالی دستاوردهای مجلس هفتم را مواردی چون لایحه خدمات كشوری كه دولت خاتمی به مجلس داد و الان با نام نظام هماهنگ پرداخت در جامعه معروف شده است. افزایش درآمد بازنشستگان و معلمان، اجرای سیاستهای ٤٤ قانون اساسی و مدیریت مصرف كشور با اجرای طرح سهمیهبندی بنزین عنوان كرد.
جهانگیری نیز در ادامه مناظره گفت: برای رفع موانع صنعتی ایران باید مواردی چون مجموع سیاستهای كلان اقتصادی، سیاستهای داخلی و خارجی، جهتگیریهای تكنولوژیكی و تعامل ما با دنیا رفع شود.
در ادامه این مراسم دانشجویی از باهنر درباره انحلال سازمان مدیریت و نرخ تورم پرسید و گفت پاسخ شما با توجه به اینكه ادعای علمی بودن دارید درباره این اقدامات چیست كه باهنر در پاسخ بیان كرد: تورم، نقدینگی، توسعه و نرخ بیكاری از پارامترهای اساسی اقتصادی است كه بحثهای علمی درباره آن مفصل میشود. نرخ تورم در حال حاضر ٢٠ درصد است در صورتی كه این رقم در سال ٧٢ و دولت آقای هاشمی 49.5 درصد بود و اعلام شده است كه در حال حاضر نرخ بیكاری از ١٠ درصد كمتر شده است و درباره نرخ تورم میتوان گفت كه دولت مایل بود ٧٠ و ٨٠ درصد بودجه عمرانی را كاهش دهد كه مجلس هفتم در اینباره به دولت گفت كه این امر بیماری هلندی به بار میآورد و ما باید كنترل كنیم كه این مقدار پول به كشور تزریق نشود.
در این لحظه باهنر جلسه را با وجود اعتراض دانشجویان مبنی بر پاسخ ندادن به سوال آنها ترك كرد.
جهانگیری در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینكه خاتمی چه كار كرد كه یاران خاتمی میخواهند بكنند، گفت: در دولت خاتمی نیز مانند هر دولت دیگری حتما نقطه منفی وجود دارد، ولی نقاط مثبت آن برجستهتر است و در واقع آقای خاتمی موضوعی به نام گفتوگوی تمدنها را مطرح كرد كه باعث شد سازمان ملل آن را به نام سال گفتوگوی تمدنها نامگذاری كند و موقعیت این چنینی به ایران و ایرانی داد و با توجه به اینكه ما با سركوب جوانان به جایی نمیرسیم ایشان جوانان را به صحنه تصمیمگیریهای كشور كشاندند.
منتجبنیا در ادامه درباره طرح ٥٠ هزار تومان آقای كروبی گفت: مجموعهای از كارشناسان اقتصادی این طرح را پیشنهاد دادند و هم آقای هاشمی رفسنجانی و هم احمدی نژاد به شكل دیگری این امر را مطرح كردند كه باید كمك شود به گونهای كه نه گداپروری باشد و نه نقدینگی افزایش یابد.
وی همچنین درباره روزنامه اعتماد ملی گفت: آقای كروبی درباره روزنامه اعتمادملی ملاحظات فراوانی دارند كه خیلی از شخصیتها این ملاحظات را ندارند و همچنین ایشان در مورد اشتباهاتی كه صورت گرفته، اعتراض كرد و با توجه به اینكه همه مطالب روزنامه قابل دفاع نیست ایشان هر هفته در جلسهای راجع به سیاستگذاریهای روزنامه بحث میكنند.
در ادامه این مناظره، جهانگیری با بیان اینكه حزب كارگزاران مجموعهای از مدیران با سابقه كشور است و در چارچوب قانون اساسی عمل میكند، درباره سوال دانشجویی مبنی بر اینكه بخش خبری ٢٠:30 اصلاحطلبان را تخریب میكند، پاسخ گفت: اصلاحطلبی یكی جریان ریشهدار قبل و بعد از انقلاب و به دنبال اندیشههای امام(ره) است و اینكه عدهای میخواهند ضعفها را به حدی بزرگ كنند كه بخواهند جریانی را حذف نمایند این كار مطلوبی نیست و ما ابزاری نداریم و تلاش ٢٠:30 این بود كه اختلاف میان اصلاحطلبان را دامن بزند.