کد خبر: ۷۲۲۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۲۳:۰۴
مـنـاظـره انـصـاری و صـدر در دانـشـگـاه تـهـران:

انصاری: این زمان بدترین زمان برای برگزاری انتخابات است

صدر: الان فضا برای انتخابات خیلی سرد است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مناظره مجید انصاری و شهاب‌الدین صدر در دانشكده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد.
 
به گزارش ایسنا، شهاب‌الدین صدردر این مناظره با بیان اینكه آنچه برای ما و همه گروه‌های سیاسی مهم است، این است كه جمهوری اسلامی روز به روز جایگاه‌ وسیع‌تری پیدا كند، گفت: یكی از عرصه‌هایی كه شور و نشاط و پویایی ایجاد می‌كند، انتخابات است.
 
وی افزود: چالش‌ها بین گروه‌های مختلف باعث ارتقای شعور سیاسی می‌شود، البته به شرط اینكه با در نظر گرفتن منافع ملی آرمان‌های نظام و رهبری صورت گیرد. 

وی با تاكید بر اینكه افرادی كه در جریانات مختلف اصیل هستند، دل در گرو انقلاب، نظام و رهبری دارند، تصریح كرد: امیدواریم كه این انتخابات با حضور حداكثری مردم برگزار شود. 

دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایی خاطرنشان كرد: الان فضا برای انتخابات خیلی سرد است و اساسا فضا به دلیل محدودیت‌ها و ابهاماتی كه هست، انتخاباتی نیست. 

صدر افزود: محدودیت‌ها باعث می‌شود شور و نشاط انتخاباتی در كشور كاهش یابد و امیدواریم فضا مقداری تغییر كند و افرادی كه به عرصه انتخابات آمده‌اند خودشان را معرفی كنند.
 
وی با اشاره به اینكه وزارت كشور و شورای نگهبان همیشه زحمت كشیده‌اند، ‌گفت: ما چه رای بیاوریم و چه رای نیاوریم انتخابات درست برگزار می‌شود و این داستان كه هوار بزنیم، رای من خراب شد حال و هوای انتخاباتی است. 

دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایی ادامه داد: از افتخارات نظام ما انتخابات است و به هر ترتیب مجلس یك شكلی پیدا می‌كند و از مجلس اول تا الان همه مجالس یكسری نقاط مثبت و یكسری نقاط منفی دارند. 

صدر خاطرنشان كرد: ممكن است كسی در تریبون مجلس حرفی بزند كه همه پشیمان شوند. اما هم مجلس ششم و هم مجلس هفتم و هم همه مجالس نمایندگان مردم بودند و زحماتی كشیدند كه البته ایراداتی هم می‌شود به همه آنها وارد كرد. 

صدر تاكید كرد: همه تلاش مجلس هشتم باید این باشد كه مجلسی كارشناس‌تر و منسجم‌تر شكل بگیرد كه با اقتدار و استقلال به وظایفش عمل كند و از كشور با انتظام و اقتدار گره‌گشایی كند. 

دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایی با اشاره به اینكه مجلس باید با دولت همكاری داشته باشد، گفت: اما مجلس باید مستقل باشد و در مجلس باید كار كارشناسی صورت گیرد. 

وی به مجلس كارآمد، مستقل و مقتدر تاكید كرد و گفت: همه ما اعتقادمان این است كه باید راه امام و خط رهبری را برویم. 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری، عضو ائتلاف اصلاح‌طلبان اظهار كرد: چه اتفاقی در سطح مدیریت كلان یا مدیریت دانشگاه‌ها یا فضای سیاسی حاكم در دانشگاه‌ها و تعامل گروه‌های مرجع در دانشگاه‌ها رخ داده كه دانشگاه‌های ما نسبت به مساله مهمی مثل انتخابات می‌شود گفت كه بی‌تفاوت هستند و یخ‌زدگی فضای دانشگاه‌ها نسبت به انتخابات نشانه خوبی در كشور نیست. 

وی تصریح كرد: اگر این آسیب‌شناسی صورت نگیرد و دانشگاه‌ها كه نخبگان كشور در آن هستند نسبت به سرنوشت كشور بی‌تفاوت باشند، همین وضعیت در جامعه نیز شكل خواهد گرفت و واقعا برای نظام خطرناك است. 

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان كرد: نكند به سمت و سویی برویم كه مثل سال 54 بشود كه وقتی آگهی انتخاباتی داده می‌شد مردم با تمسخر می‌گذشتند. این روند، روند نگران‌كننده‌یی است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به قانون مجلس شورای اسلامی در رابطه با تبلیغات انتخابات اشاره كرد و گفت: این قانون یكی از دلایل شكل‌گیری فضای سرد انتخاباتی است. 

وی با طرح این پرسش كه چرا هر كسی كه به مجلس رفت چند ماه مانده به انتخابات عرصه را به رقبای خود تنگ می‌كند، گفت: در همه جای دنیا برای انتخابات بروشور و پوستر هست، اما دوستان ما در مجلس هفتم كه خودشان با پوستر و تبلیغات به مجلس رفتند قانونی تصویب كردند كه پوستر ممنوع.
 
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز تصریح كرد: نظام ما به لحاظ محتوا اسلامی و به لحاظ ساختار جمهوری است و جمهوریت در متن اسلامیت عجین شده است. 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تاكید كرد: اگر مدافع اسلامیت نظام هستیم باید مدافع جدی جمهوریت هم باشیم. 

انصاری با بیان اینكه نقطه محوری در اقتدار و امنیت ملی مساله پشتیبانی مردم از نظام است، اظهار كرد: هر اندیشه و اقدامی كه موجب شود مشاركت عمومی مردم كاهش یابد، خواسته یا ناخواسته در خدمت دشمنان انقلاب قرار دارد. 

وی افزود: ترس از حضور گسترده مردم در انتخابات به چه دلیلی می‌تواند باشد و بی‌تردید برخی از گروه‌های سیاسی به دنبال حضور حداقلی مردم و كسب رای به نفع خودشان هستند. 

انصاری خاطرنشان كرد: برآیند رای عامه ملت برای كشور بركت دارد و اینكه جمعیتی از انتخاب مردم بترسند، این برای كشور فاجعه‌آور است.
 
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز معتقد است: در بین مردم یك چیزی در حال فراگیرشدن است مبنی بر این‌كه انتخابات بی‌فایده است و تصمیم‌شان را گرفته‌اند. 

انصاری با بیان این عقیده كه در بررسی صلاحیت‌ها به طور قطع ناشیانه عمل شده است، گفت: در این صورت برای جامعه انفعال به وجود می‌آید و تصورشان این می‌شود كه قرار است مجلس با تركیب خاصی مهندسی شود. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر مردم احساس كنند كه مجموعه‌ای رفاه و آسایش برایشان به وجود می‌آورد، دلگرم می‌شوند اما وقتی مردم ببینند كه نفت وقتی 10 دلار بود وضعیت‌شان بهتر از وقتی بود كه 100 دلار شد، حق دارند كه منفعل شوند.
 
وی به زمان برگزاری انتخابات نیز اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون شاهد آشفتگی اقتصادی در بازار هستیم. دانشگاه‌ها نیز در آستانه تعطیلی هستند و این زمان بدترین زمان برای برگزاری انتخابات است. 

وی با طرح این پرسش كه چرا انتخابات را 24 اسفند گذاشتند كه بعد هم تعطیلات باشد، گفت: همه اینها نشان می‌دهد كه یا تدبیر درست نمی‌شود یا تدبیر مهندسی شده با دید تنگ‌نظرانه دارد اعمال می‌شود. 

انصاری تاكید كرد: زمان انتخابات بدترین زمان و قانون تبلیغات نیز بدترین قانون برای انتخابات است و ای كاش دوستان ما به التزام نامگذاری سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی به پیام این نامگذاری توجه می‌كردند تا پایان سال جشن اتحاد ملی با همه گروه‌های سیاسی و اقوام گرفته می‌شد. 

وی افزود: بسیاری از كسانی كه هم‌اكنون ردصلاحیت شدند قطعا افراد واجد شرایط بودند و با وجود اینكه رد شدند به مردم گفتند به دل نگیرید و با وجود اینكه ما رد شده‌ایم در انتخابات شركت كنید. 

انصاری با بیان این كه این وضعیت، وضعیتی نیست كه ما را به سامان برساند، ادامه داد: با همین نگاه بسیار سختگیرانه شورای نگهبان یك عده‌ای تایید شدند و حدود 130 تا 135 كرسی برای ما امكان رقابت وجود دارد، اما در همین تهران 56 كاندیدای كلیدی ما را رد كردند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درپاسخ به كسانی كه می‌گویند مردم به كسانی كه آمریكا و بوش خوشحال می‌شود رای ندهند، گفت:ما كه از اصلاح‌طلبان باقی ماندیم، اگر كسانی هستیم كه با انتخاب ما بوش خوشحال می‌شود همین الان ما را هم رد كنید. این چه برخوردی است كه با ما می‌شود؟ آیا ما آمریكایی‌ هستیم؟ 

انصاری با طرح این پرسش كه انصاف و عدالت كجا رفته است، ادامه داد: دیوانه‌هایی در كاخ سفید هستند كه دنیا را به هم ریخته‌اند و بوش به بهانه مبارزه با تروریسم به كشورها لشكركشی می‌كند، اما اگر در كشوری مردم‌سالاری باشد و همه پای صندوق‌ها بیایند دیگر حرف بوش خریداری ندارد. 

دبیر اجرای مجمع روحانیون مبارز تصریح كرد: ما اصولگرایان را به آمریكایی‌ بودن یا مردمی نبودن متهم نمی‌كنیم؛ بلكه ما با اصولگرایان در روش‌های اداره كشور و مسایل فرهنگی اختلاف‌نظر داریم. 

وی با تاكید بر اینكه متهم كردن رقیبان بداخلاقی است، گفت: صحنه انتخابات نشان می‌دهد كه چه كسانی پایبند به ولایت فقیه هستند و چه كسانی نیستند. 

در ادامه انصاری در پاسخ به سوالی در رابطه با تحصن مجلس ششم اظهار كرد: مجلس ششم هم به لحاظ كمیت و هم كیفیت نسبت به همه مجالس بالاتر بوده و با وجود اینكه مجلس ششم در تبلیغات بیرونی مجلسی سیاسی نشان داده شد، اما 65 درصد مصوبات این مجلس اقتصادی بود و 35 درصد مربوط به حوزه‌های دیگر می‌شد.
انصاری افزود: مجلس در هفته‌های آخر و در حین تحصن تعطیل نبود و برنامه توسعه چهارم در همان تحصن در كمیسیون تلفیق بررسی می‌شد. 

وی با بیان اینكه مجلس ششم در بعد نظارت نسبت به همه مجالس ممتاز بوده است، تصریح كرد: افراط‌گری‌ها و تندروی‌هایی از سوی برخی نمایندگان وجود داشت كه ما تایید نمی‌كردیم. برخی سخنرانی‌ها، برخی طرح‌ها و تحصن بود، اما تحصن را چهار سال به سر مجلس ششم كوبیدند به گونه‌ای كه تصور شود مجلس ششم در چهار سال فقط یك كار كرد و آن هم تحصن. 

انصاری افزود: آیا سوال این است كه نمایندگان یك دفعه خواب‌نما شدند و فردا صبح تحصن كردند یا اینكه صلاحیت‌شان رد شد و به هر جا زدند صدایشان به جایی نرسید و برای احقاق حق‌شان فكر كردند كه با تحصن صدایشان به جایی برسد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: از دید من تحصن باید از روز دوم و سوم جمع می‌شد و با تامل و ریش‌سفیدی شاید برخی ردصلاحیت‌ها تغییر می‌كرد، اما انصاف اقتضا می‌كند بگوییم كه چرا تحصن كردند و امروز هم می‌بینیم كه بسیاری از متحصنین به خاطر حضور در تحصن ردصلاحیت شدند. 

انصاری یادآور شد كه در مجلس دوم 99 نماینده به نامه و نظر امام خمینی مبنی بر اینكه دولت موسوی ساقط نشود، رای ندادند و هیچ‌كدامشان به دلیل مخالفت با امام(ره) رد نشدند و یكی از همان‌هایی كه لفظ بدی هم به كار برد، عضو شورای نگهبان هم شد.
انصاری اظهار عقیده كرد:سیاست‌های اقتصادی‌ اخیر كمر مردم را شكست، در صورتی كه خاتمی با نگاه شجاعانه و امانتدارانه به نفت آن را تبدیل به سرمایه زاینده كرد.
 
انصاری با اشاره به اینكه بانك مركزی هفته گذشته نرخ تورم 20 درصدی را اعلام كرد، گفت: قیمت مسكن در سه سال گذشته 300 درصد افزایش داشته است. 

انصاری ادامه داد: برادران به من بگویید آمریكایی، اما بدانید كه در كشور دارد فاجعه رخ می‌دهد. 500 هزار نفر افراد تحت پوشش كمیته امداد شدند. چهار میلیون نفر و می‌ترسم چند سال دیگر همه ما مستمری‌بگیر كمیته امداد باشیم. مردم باید با كرامت روی پای خودشان بایستند و اقتصاد باید پویا باشد.
 
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز تصریح كرد: در سیاست خارجی چطور رفتار كردیم كه چین كه بازار ایران را قبضه كرده و تولیدكنندگان داخلی را به خاك سیاه كشانده و روسیه و حتی قطر و لیبی علیه ما قطعنامه صادر كردند؟ این نشان می‌دهد كه در سیاست خارجی تعامل سازنده با دنیا نداریم. 

انصاری تاكید كرد: ما اصلاحات را در چارچوب اندیشه امام(ره) و قانون معنا می‌كنیم. اگر آمریكا از روندی كه كشور را به ثبات می‌رساند، حمایت می‌كند بگذارید حمایت كند، اما حمایت نكرده است. مگر در میانه دولت اصلاحات تهمت محور شرارت را به ایران نزدند. ما اصلاحات خارج از اندیشه امام(ره) را قبول نداریم. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین