کد خبر: ۷۲۲۴۶۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کارشناسان پاسخ می‌دهند:

افغانستان در تصرف طالبان؛ حالا چه خواهد شد؟ فاجعه‌ای بزرگتر در راه است؟

آنچه اکنون در افغانستان در حال رخ دادن است محدود به افغانستان نخواهد ماند و پیامد‌های منطقه‌ای و امنیتی پیروزی طالبان گسترده خواهد بود و همسایگان آن کشور به خصوص پاکستان و ایران را در بر خواهد گرفت.
افغانستان در تصرف طالبان؛ حالا چه خواهد شد؟ فاجعه‌ای بزرگتر در راه است؟
آفتاب‌‌نیوز :

اندیشکده امریکایی "شورای آتلانتیک" در گزارشی با اشاره به اینکه تصرف کابل توسط گروه طالبان پیامد‌های گسترده‌ای نه تنها برای افغانستان بلکه برای سیاست خارجی امریکا و جهان خواهد داشت با کارشناسانی درباره این موضوع صحبت کرده و نظر آنان را جویا شده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "کیرستن فونتنروز" مدیر طرح امنیت خاورمیانه در شورای آتلانتیک و مقام سابق امنیت ملی امریکا گفت: فریب اقدامات تهاجمی طالبان را نخورید. طالبان در اقدامی که تفکر استراتژیک بالایی را نشان می‌داد آمادگی خود را برای انتقال صلح آمیز قدرت در افغانستان اعلام کرد. با این وجود، نباید فریب خورد این تاکتیکی است که به طالبان زمان می‌دهد تا موفقیت‌های خود را با جابجایی در مراکز استان‌ها تقویت کند. این تاکتیک برای جلوگیری از محکومیت بین‌المللی و صدور قطعنامه اضطراری توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد و کسب اطمینان از عدم مقصر شناخته شدن در بحران انسانی است.

وی افزود: باید انتظار داشت تا طالبان در مذاکراتی طولانی در مورد تقسیم سهم سیاسی و مسائل مرتبط با مالیات و توزیع منابع شرکت کند. طالبان، اما در حوزه وزارت دادگستری و آموزش و پرورش علاقه‌ای به سهیم شدن در قدرت ندارد. طالبان احتمالا در مذاکرات درباره تشکیل دولت مشارکت خواهد داشت تا تحریم‌های سازمان ملل علیه آن گروه وضع و اعمال نشوند.

چگونه از بروز یک فاجعه انسانی جلوگیری کنیم؟

"عرفان نورالدین" مدیر مرکز جنوب آسیا در شورای آتلانتیک و استاد دانشگاه جورج تاون: سرعت فروپاشی دولت مرکزی و ارتش افغانستان در برابر طالبان خیره‌کننده بود. وضعیت فوری فعلی نیاز به توجه دارد تا احتمال بروز یک فاجعه بزرگ انسانی را به حداقل ممکن برساند. در این میان، بوروکراسی بیهوده که مانع صدور ویزا می‌شود باید حذف شده و محدودیت‌های سفر پناهجویان افغان باید لغو شوند. جامعه بین‌المللی باید به صراحت به طالبان اعلام کند که جنایت علیه زنان و دختران را با تحریم شدید آن گروه پاسخ خواهد داد. متاسفانه امریکا در مورد دموکراسی و حقوق بشر مدت‌ها است که جدیتی از خود نشان نمی‌دهد و در بلندمدت به اعتبار خود آسیب خواهد زد. دولت بایدن باید پاسخگو باشد.

بایدن گزینه اشتباهی را انتخاب کرد

"جیمز بی. کانینگهام" از اعضای ارشد شورای آتلانتیک و سفیر سابق امریکا در افغانستان: نقطه اوج خطای استراتژیک بایدن در خروج سریع نیرو‌های امریکایی و عدم برنامه‌ریزی لازم برای جلوگیری از فروپاشی افغانستان را مشاهده کردیم. بایدن گزینه بهتری در اختیار داشت. با توجه به عدم پایبندی طالبان به توافق دوحه بایدن می‌توانست اعلام کند خروج امریکایی‌ها از افغانستان مشروط به توافق صلح و آتش‌بس واقعی است. این همان چیزی است که شرکای امریکا در ناتو می‌خواستند. صدمه به امنیت متحدان امریکا در منطقه لطمه‌ای به اعتبار رهبری امریکا خواهد بود. تلاش برای خروج تحقیرآمیز از افغانستان، دولت آن کشور را برای مقابله با چالش‌های ایجاد شده به سوی روسیه و چین سوق می‌دهد. فارغ از بدهی اخلاقی امریکا به مردم افغانستان، تحولات کنونی چالش بزرگتر استراتژیک در آینده در مورد از بین رفتن اعتماد به رهبری و تعهد امریکا خواهد بود.

تهدیدی امنیتی بدتر از زمان حادثه یازدهم سپتامبر؟

"بری پاول" مدیر مرکز استراتژی و امنیت در شورای آتلانتیک: اکنون افغانستان تحت رهبری طالبان در همکاری با تروریست‌های جهانی مجهز به فناوری پیشرفته می‌تواند تهدید امنیتی متفاوتی نسبت به پیش از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی باشد. نباید تاثیر تسلط طالبان را بر وضعیت امنیتی امریکا در سطح جهانی دستکم گرفت. امریکا باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند. به نظر می‌رسد علیرغم تلاش‌های تحت رهبری امریکا این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده‌اند. امریکا نه توانست دولت – ملت‌سازی مدنظر خود را انجام دهد و نه توانست تلاش‌های القاعده و استفاده از افغانستان به عنوان پایگاه تروریست‌ها را خنثی کند.

اشتباهات جنگ علیه تروریسم آشکار می‌شوند

"کریستوفر پرل" مدیر طرح مشارکت امریکایی در مرکز استراتژی و امنیت شورای آتلانتیک: اگر ما نتوانیم درسی از فاجعه جاری در افغانستان بیاموزیم باید منتظر فاجعه‌ای بزرگتر باشیم. اکنون پس از قریب به بیست سال و تقریبا ۸۹ میلیارد دلار هزینه برای آموزش نیرو‌های امنیتی افغان به طرز دردناکی آشکار شده که این تلاش یک شکست کامل و مطلق برای امریکا بوده است. سال‌ها روزنامه‌نگاران از وجود فساد دولتی در افغانستان سخن گفتند، اما هشدار‌ها نادیده گرفته شدند. اکنون آنانی که به مردم امریکا می‌گفتند تنها باید زمان بیشتری برای اصلاح امور در افغانستان در نظر گرفت باید پاسخگو باشند. اکنون ضروری است تا مشارکت جهانی فعال را با متحدان و شرکای امریکا شاهد باشیم. سال‌ها جنگ نظامی علیه تروریسم باعث از دست رفتن منابع برای رسیدگی به مسائل، چون تغییرات اقلیمی تا ناآرامی‌های سیاسی شد.

زمان تخلیه دسته‌جمعی فرارسیده است

"ویلیام اف. وکسلر" رئیس مرکز رفیق حریری و معاون مشاور سابق وزیر دفاع امریکا در برنامه خاورمیانه: دولت بایدن اکنون باید چند تصمیم مهم فوری را اجرایی کند. نخست تلاش برای خروج پرسنل امریکایی از افغانستان و همچنین دستور عملیات تخلیه غیرنظامیان و نیرو‌های غیر رزمی. در این میان، ناتو باید همکاری کند. پیمانکاران خارجی، کارکنان سازمان‌های غیردولتی و روزنامه‌نگاران باید از امکان خروج از افغانستان برخوردار شوند. نکته دیگر لزوم توزیع مهاجران افغان در کشور‌های ناتو است. همچنین، باید تیم‌هایی برای نجات گروگان‌های احتمالی خارجی که احتمالا توسط طالبان گرفته خواهند شد در دستور کار قرار گیرد.

راز موفقیت طالبان در عملیات روانی آن گروه نهفته است

"ایوانا هو" عضو شورای آتلانتیک و مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی اوملاس: طالبان توانست عملیات روانی موفقی را علیه ارتش افغانستان و مقام‌های عالی‌رتبه دولتی آن کشور سازماندهی کند. طالبان این روایت را مطرح کرد که امریکا متحدان خود رها کرده است و مقام‌های دولتی دچار فساد گسترده بوده‌اند. این گروه همچنین وعده ثبات و زندگی بهتر را به افغان‌ها داده است. در نتیجه، نباید نقش روانی و فرهنگی تبلیغات طالبان را نادیده گرفت.

آیا اعتبار امریکا برای همیشه آسیب خواهد دید؟

"دانیل فراید" پژوهشگر شورای آتلانتیک و مدیر ارشد سابق شورای امنیت ملی و سفیر سابق امریکا در لهستان: امریکا و سایر دولت‌هایی که در افغانستان دارای نیرو بودند تعهداتی را در قبال هزاران افغان دارند که سال‌ها با ما کار کرده‌اند. افغان‌ها به ما اعتماد کردند و اکنون برای نجات آنان باید کاری انجام دهیم. آنچه اکنون در افغانستان در حال رخ دادن است محدود به افغانستان نخواهد ماند و پیامد‌های منطقه‌ای و امنیتی پیروزی طالبان گسترده خواهد بود و همسایگان آن کشور به خصوص پاکستان و ایران را در بر خواهد گرفت.

القاعده برنده بزرگ تحولات افغانستان

"ناتان سیلز" عضو طرح امنیت خاورمیانه اندیشکده شورای آتلانتیک و سفیر سابق امریکا و هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم: خروج امریکایی‌ها از افغانستان بهترین خبر برای القاعده در چندین دهه گذشته است. با بازگشت طالبان به قدرت القاعده پناهگاهی تازه پیدا خواهد کرد تا از آن برای طراحی حمله به امریکا استفاده کند. بدون حضور نظامی و دیپلماتیک میدانی امریکا نظارت بر القاعده بسیار دشوارتر خواهد بود و آن گروه راحت‌تر نیروهایش را آموزش خواهد داد و حملات را برنامه ریزی خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
0
12
بعضی ...
چه کرده اید که اینگونه مردم از دست شما فرار می کنند
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
1
10
طبق عکس‌ها و خبرهایی که در رسانه‌ها منتشر شده است، امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهوری أفغانستان، و احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، چهره حماسی مجاهدین افغانستان، در دره پنجشیر یکی از معدود نقاط افغانستان که هنوز به دست طالبان نیفتاده است گرد آمده‌اند تا مقاومت علیه این گروه را سازمان دهند
درود بر شرفش
این جواب جوبایدن ..هست که دیروز در سخنرانیش گفت مردم افغانستان حاضر نبودند در کنار سربازان آمریکا برای کشورشان بجنگند
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
3
9
حالا نوبت فرزند دلیر و شجاع احمد شاه مسعود هست که با گروه مقاومت در دره پنجشیر جواب بایدن این قمه کش و هیولای اتو کشیده و کت شلواری را بدهند و نقشه های اراذل و اوباش های کت شلواری اروپا و آمریکا را نقش بر آب کنند
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
1
8
طالبان برای ایران خطرناک است شک نکنید اگر کاملا مستقر شود بهمراه پاکستان سیستان و بلوچستان ایران را به آشوب می کشد طالبان همان طالبان قبلی است فقط با سیاست تر شده است
برای اینکه با آمریکا کنار نیاییم به بقیه باج میدهیم آخرش هم آنها دور مان میزنند کاری که روسیه در مسئله واکسن کرد
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
1
5
با روي كار آمدن طالبان ، أفغانستان پسرفت ميكند و برميگردد صدها سال قبل !
چون طالبان فقط خشونت و مرگ ميشناسد . يك سري افراد جاهل متعصب مرتجع بي سواد ! كه فقر فرهنگي و فكري از چهره تك تكشون آويزونه !
أينا چي ميدونن اقتصاد و فرهنگ و علم و جامعه چيه !
فقط بده شلاق بزنن و سر ببرن !
تسليت به افغانستان
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین