کد خبر: ۷۲۲۷۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰

اولین تصویر سه بعدی از تومور بدخیم زنده مغز در جهان

این مدل سه بعدی می‌تواند به تسریع کشف و توسعه دارو‌ها یا اهداف دارویی کمک کرده و پیش‌بینی سریع بیماری و تجویز قوی‌ترین و مناسب‌ترین درمان‌ها و دارو‌ها را ممکن سازد.
اولین تصویر سه بعدی از تومور بدخیم زنده مغز در جهان
آفتاب‌‌نیوز :

پژوهشگران اسرائیلی موفق شده‌اند برای نخستین بار در جهان تصویری از یک تومور بدخیم زنده مغز را به صورت سه بعدی چاپ کنند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این مدل تومور در یک بیوراکتور طراحی شده است. آزمایش مذکور با استفاده از یک هیدروژل نمونه‌برداری مورد استفاده در آزمایشگاه و ماتریکس برون یاخته‌ای گرفته شده از بیمار انجام شده است.

ماتریکس برون یاخته‌ای ماده زمینه‌ای یا شبکه‌ای متشکل از گلیکوپروتئین‌ها و یاخته‌ها است که پیرامون یاخته‌ها را در بر می‌گیرد. این ماده ژله مانند از گلیکوزآمینوگلیکان‌ها، گلیکوپروتئین‌ها، مایع بافتی و گاهی فیبروبلاست‌های استروما ساخته شده است.

هیدروژل‌ها نیز شبکه‌های پلیمری سه بعدی با اتصالات عرضی هستند که قابلیت جذب بسیار زیاد آب یا سیالات زیستی را حتی زیر فشار دارند.

تصویر میکروسکوپی از مدل گلیوبلاستوما با چاپ سه بعدی سلول‌های اندوتلیال (یاخته‌های درون رگی) را به رنگ قرمز و و پریسیت‌ها را به رنگ فیروزه‌ای نشان می‌دهند.

این تصویر با استفاده از چاپگر سه بعدی توسط پژوهشگران اسرائیلی چاپ شده است. این مدل سه بعدی می‌تواند به تسریع کشف و توسعه دارو‌ها یا اهداف دارویی کمک کرده و پیش‌بینی سریع بیماری و تجویز قوی‌ترین و مناسب‌ترین درمان‌ها و دارو‌ها را ممکن سازد. نتیجه این بررسی اخیرا در نشریه علمی Science Advances منتشر شده است.

گلیوبلاستوما کشنده‌ترین نوع سرطان مغز است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین