کد خبر: ۷۲۷۷۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
در واکنش به توافق واشنگتن و کانبرا؛

انتقاد شدید فرانسه از انگلیس، آمریکا و استرالیا

«ژان لودریان»، وزیر خارجه فرانسه در سخنانی آمریکا و استرالیا را به دروغگویی متهم کرد. پیشتر فرانسه قراردادی با ارزش ۳۰ میلیارد یورو برای نوسازی ناوگان زیردریایی استرالیا امضا کرده بود. فرانسه قرار بود زیردریایی هایی با سوخت متعارف اما از روی مدل زیردریایی های اتمی خود به استرالیا تحویل دهد. این قرارداد با افزایش هزینه و تاخیر در اجرا مواجه شد و سرانجام استرالیا به همین بهانه به سمت استفاده از خدمات رقبای فرانسه رفت.
انتقاد شدید فرانسه از انگلیس، آمریکا و استرالیا
آفتاب‌‌نیوز :

لودریان این اظهارات را در واکنش به توافق نظامی واشنگتن با کانبرا اتخاذ کرده و درباره فراخواندن سفیر این کشور در واشنگتن و کانبرا نیز، این موضوع را نشان دهنده عمق بحران عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به گفته لودریان این توافق پیامدهایی را برای آینده ناتو به همراه خواهد داشت.

این سخنان وزیرخارجه فرانسه در حالی عنوان شده که پیشتر پاریس نارضایتی خود را از امضای توافقنامه همکاری سه جانبه میان انگلیس، آمریکا و استرالیا که به لغو قرارداد ۹۰ میلیاردی یک شرکت فرانسوی با دولت استرالیا برای ساخت زیردریایی‌های تهاجمی منتهی شد، اعلام کرده بود.

انتقاد شدید فرانسه از انگلیس، آمریکا و استرالیا

از سوی دیگر، در پی ایجاد تنش کم سابقه در روابط میان فرانسه و آمریکا در پی ملغی شدن قرارداد بزرگ ساخت زیردریایی‌های مورد نیاز استرالیا با کارشکنی واشنگتن و انعقاد این قرارداد با شرکت‌های آمریکایی که نهایتاً منجر به فراخوانده شدن سفرای پاریس از آمریکا و استرالیا به کشور خود شد، «امیلی هورن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا طی سخنانی گفت که واشنگتن فرانسه را برای فراخواندن سفرای خود به پاریس، درک می‌کند!

بر اساس این گزارش، هورن بدون اشاره به کارشکنی کشورش در قرارداد منعقد شده میان استرالیا و فرانسه گفت: ما در ارتباط با تصمیم شرکای فرانسوی خود مبنی بر فراخواندن سفیر (فیلیپ) «اتین» به پاریس برای مشورت، در تماس نزدیک بوده‌ایم. ما موقعیت آنها را درک می‌کنیم و طی روزهای آینده به حل اختلافات خود ادامه می‌دهیم.

وی در ادامه سخنان خود مدعی شد که ایالات متحده، پاریس را به چشم یکی از بزرگترین و قدیمی ترین متحدان خود می‌بیند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه افزود: ما دارای سابقه طولانی در برخورداری از ارزش‌های دموکراتیک مشترک و تعهد به همکاری برای مقابله با چالش‌های جهانی هستیم.

مقام فرانسوی: روابط دوستانه با انگلیس،آمریکا و استرالیا لکه‌دار شده است

رئیس مجلس ملی فرانسه که برای شرکت در اجلاس روسای پارلمان کشورهای عضو گروه هفت به انگلیس سفر کرده گفت که معاهده امنیتی انگلیس، آمریکا و استرالیا موسوم به «آکوس» روابط دوستانه با پاریس را لکه‌دار کرده است.

«ریچارد فراند» در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای (SkyNews) تصریح کرد که این معاهده «اعتماد و دوستی» بین طرف‌ها را سخت کرده است.

معاهده «آکوس» چهارشنبه گذشته بین آمریکا، ‌انگلیس و استرالیا در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا شد. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه این پیمان را "خنجری از پشت" خوانده و اظهار داشت که این توافق نشانه رفتاری غیرقابل قبول میان متحدان و شرکاست و تبعات آن مستقیما چشم‌اندازی را که برای این اتحاد وجود دارد تحت تاثیر قرار می‌دهد. او همچنین سفیران فرانسه در استرالیا و آمریکا را "به منظور مشاوره" فراخوانده است. این اقدام امری کاملا نادر است و گفته می‌شود که این اولین بار است که فرانسه سفیران خود را از این دو کشور فراخوانده است.

رئیس مجلس ملی فرانسه در پاسخ به این سووال که چرا سفیر این کشور در انگلیس فراخوانده نشد بیان داشت: من در این زمینه تصمیم‌گیر نیستم اما گمان می‌کنم که فراخواندن سفیران از دو بازیگرعمده در این معاهده مهم‌تر است.

باید توجه داشت که فرانسه در وضعیت اقتصادی فعلی و افزایش میزان بیکاری، نیاز فراوانی به این قرارداد داشت. اکنون شرکت‌های آمریکایی برنده اصلی این بازی هستند. وزیر امور خارجه و نیروهای مسلح فرانسه چهارشنبه گذشته در بیانیه مشترکی گفتند: انتخاب آمریکا برای کنار گذاشتن یک متحد و شریک اروپایی مانند فرانسه از مشارکت ساختاری با استرالیا، آن هم در زمانی که ما در منطقه هند و اقیانوسیه با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم، نشان‌دهنده عدم انسجام است که فرانسه فقط می‌تواند به آن اشاره کرده و متاسف شود.

رئیس مجلس ملی فرانسه تلاش کرد تا کمی از تنش‌های روزهای اخیر بکاهد و گفت؛ گاهی رفقا و متحدان ممکن است رفتار متفاوتی در قبال یکدیگر داشته باشند اما مسائل پیچیده است و نباید سریع نتیجه‌گیری کرد. وی خاطر نشان کرد که معاهده آکوس نباید باعث بروز اختلاف عمیق شود، اما باید مراقب بود که فراموش هم نشود.

منبع: مهر و ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین