کد خبر: ۷۳۱۰۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
شانس زیادی برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در سال جاری وجود ندارد

چشم‌انداز تیره مذاکرات وین و دیپلماسی لحظه آخری اسرائیل علیه احیای برجام

گروه مشاوره‌ای و تحقیقاتی اوراسیا در مقاله‌ای تازه می‌نویسد در حالی که ایران و امریکا مذاکرات هسته‌ای را از سر خواهند گرفت با این وجود، احتمالا این مذاکرات به نتیجه‌ای نخواهد رسید و تهران به پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.
چشم‌انداز تیره مذاکرات وین و دیپلماسی لحظه آخری اسرائیل علیه احیای برجام
آفتاب‌‌نیوز :

سایت تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای با اشاره به افزایش تحرکات دیپلماتیک اسرائیل علیه ایران در هفته‌های اخیر از این موضوع تحت عنوان "دیپلماسی لحظه آخری اسرائیل علیه احیای توافق هسته‌ای با ایران" یاد کرده و می‌نویسد: یائیر لاپید" وزیر خارجه اسرائیل با آغاز تلاش‌های دیپلماتیک در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران به واشنگتن سفر می‌کند در حالی که "نفتالی بنت" نخست‌وزیر ممکن است هفته آینده به مسکو سفر کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ دیدار احتمالی بنت و "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه در ۲۲ اکتبر حول محور ایران و دیگر مسائل استراتژیک منطقه خواهد بود. با این وجود، به نظر می‌رسد هنوز تاریخ سفر بنت به مسکو نهایی نشده و ممکن است با تعویق همراه باشد. پیش از او، "لاپید" وزیر خارجه اسرائیل در تاریخ ۹ سپتامبر به مسکو سفر کرد و در آنجا با "لاوروف" همتای روس خود دیدار کرد.

لاپید در این سفر به لاوروف گفت که گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می‌دهند که ایران در برنامه هسته‌ای خود دروغگویی و فریبکاری آشکاری داشته و سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران باید همگان را نگران کند چرا که به ادعای او ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است.(مقامات ایران بارها تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده‌اند.)

همچنین، لاپید قرار است در تاریخ ۱۲ تا ۱۴ اکتبر به دعوت "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه امریکا به واشنگتن سفر کند. انتظار می‌رود لاپید در واشنگتن با دیگر مقام‌های ارشد امریکایی از جمله "جیک سولیوان" مشاور امنیت ملی امریکا و "کامالا هریس" معاون رئیس جمهوری امریکا نیز دیدار داشته باشد.

منابع آگاه اشاره کرده‌اند که سفر لاپید به واشنگتن بر روی موضوع ایران متمرکز است. اسرائیل اخیرا امریکا را تحت فشار قرار داده تا گزینه‌های دیگری را به جای مذاکره با ایران در نظر گیرد. از دید اسرائیل گزینه‌های دیگر باعث فشار بر ایران می‌شوند و خاصیت بازدارندگی دارند. یکی از گزینه‌ها می‌تواند مجموعه تازه‌ای از تحریم‌های اقتصادی و تحریم علیه مقامات ایرانی و گزینه دوم می‌تواند ژست‌هایی باشد که به تهران نشان دهد تهدید نظامی امریکا علیه آن کشور جدی است.

احتمالا دو نگرانی اسرائیل که در دیدار لاپید با مقام‌های امریکایی مطرح خواهد شد، فعالیت‌های ایران در منطقه و گسترش برنامه پهپادی ایران و احتمالا رسیدن پهپاد‌ها به دست گروه‌های ضداسرائیلی در منطقه خواهند بود.

همچنین، قرار است "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان در تاریخ ۱۰ اکتبر به اسرائیل سفر کند. هر چند که مرکل در آستانه ترک مقام خود قرار دارد و گفته می‌شود از قدرت سیاسی کمتری نسبت به سالیان گذشته در اروپا و در عرصه بین‌المللی برخوردار است اما سفر او به اسرائیل به بنت و لاپید این فرصت را می‌دهد تا پیام خود را در مورد ایران تکرار کنند. آنان می‌توانند مطمئن باشند که مرکل پیام‌شان را به همکاران اروپایی‌اش انتقال دهد. فشار اخیر فرانسه در مورد از سرگیری مذاکرات با ایران برای اسرائیل اهمیتی کم‌تر از سفر مرکل ندارد.

چشم انداز مذاکرات هسته‌ای ایران به سوی تیرگی پیش می‌رود

همچنین گروه مشاوره‌ای و تحقیقاتی اوراسیا در مقاله‌ای تازه می‌نویسد در حالی که ایران و امریکا مذاکرات هسته‌ای را از سر خواهند گرفت با این وجود، احتمالا این مذاکرات به نتیجه‌ای نخواهد رسید و تهران به پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

"هنری روم" و "جفری رایت" تحلیلگران گروه مشاوره اوراسیا در مقاله‌ای در این باره نوشتند: حتی اگر مذاکرات از سر گرفته شود، شانس زیادی برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در سال جاری وجود ندارد. با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، آن کشور به نقطه‌ای بی‌بازگشت نزدیک شده است. انتصاب "باقری‌کنی" بجای عراقچی، نشان می‌دهد علیرغم آنکه تهران به احتمال زیاد در ماه‌های آتی به مذاکرات باز خواهد گشت اما چشم‌انداز مذاکرات در آینده نزدیک به آرامی به سمت مبهم‌شدن و تیرگی پیش می‌رود. احتمالا بدون ایجاد تغییرات اساسی در توافقنامه، تهران آن را رد می‌کند چرا که مزایایی از توافق هسته‌ای عایدش نخواهد شد.

این گروه مشاوره‌ای در ادامه می‌نویسد: اگر تهران بخواهد با حسن نیت به مذاکرات بازگردد چین از موضعی انتقادی وارد خواهد شد. چین بزرگترین خریدار نفت از ایران است و در معادلات نقش مهمی خواهد داشت. توپ برای از سرگیری مذاکرات در زمین ایران است اما واشنگتن نیز می‌تواند کار‌های بیشتری را انجام دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
0
6
ایران باید همانند روسیه و چین برغم اختلافات با آمریکا، ترس از تعامل را کنار بگذارد و جلوی فرصت طلبی همسایگان و رقبای منطقه ای را بگیرد . انزوای ایران آرزوی دشمنان این آب و خاک است که هرکدام چشم طمع به گوشه ای از این مملکت زر خیز دارند. ایران بزرگ دشمنانی کینه توز تر و دجال تر از آمریکا در همسایگی خود دارد . امتیازاتی که آمریکا از ایران خواهد خواست در برابرآنچه چین و روسیه طلب خواهند کرد بسیار ناچیز است.آمریکا در هر تحلیل منطقی قابل تعاملتر از روسیه و چین است و در عالم واقع و بدور از شانتاژ سیاسی، تضاد و تعارض منافعش با ایران کمتر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
0
5
اشتباه می کنید. برجام رو باید حفظ کنید
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
1
1
راستی چرا از صحبتهای ظریف چیزی ننوشتید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
3
3
برجام برای ایران چه داشت که اسرائیل مخالف برجام و تنفس مصنوعی به ان باشد؟!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین