کد خبر: ۷۳۵۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱

عادت‌های سالم برای باهوش‌تر شدن!

در ادامه با هشت عادت که برای ایجاد تغییرات بهتر در زندگی خود باید آن‌ها را تمرین کنید، بیشتر آشنا می‌شویم.
عادت‌های سالم برای باهوش‌تر شدن!
آفتاب‌‌نیوز :

«اگر قصد دارید از زمان خود حداکثر استفاده را ببرید، اقدامات لازم باید به طور طبیعی در شما شکل بگیرند و چیزهای که به طور طبیعی در شما شکل می‌گیرند مواردی جز عادت‌های شما نیستند. خوشبختانه می‌توانید آنها را با تمرین، اندکی تلاش بیشتر و اختصاص زمان توسعه دهید.

زمانی را برای مطالعه روزانه اختصاص دهید

احتمالا این توصیه را بارها و بارها شنیده‌اید. هر فرد موفقی از این توصیه پشتیبانی می‌کند زیرا فقط محتوایی که مصرف می‌کنید شما را باهوش‌تر نمی‌کند بلکه فرآیند خواندن نیز در این زمینه موثر است.

در زمان مطالعه تامل می‌کنید، تجزیه و تحلیل انجام می‌دهید و روی یک موضوع خاص تمرکز می‌کنید. به همین ترتیب تمام توجه و تمرکز خود را به آن اختصاص می‌دهید.

ممکن است متوجه نباشید اما در واقع از این طریق مغز خود را آموزش می‌دهید تا به مدت طولانی‌تری روی کارهای پیچیده تمرکز کند.

با استفاده مداوم از شبکه‌های اجتماعی، تحریک مغز شما به‌شدت کاهش می‌یابد. شما به طور مداوم و هر چند ثانیه یا چند دقیقه یک بار آن را در معرض محتوای جدید قرار می‌دهید. اکنون وقتی تلاش می‌کنید برای مدت طولانی‌تری روی چیزی – مطالعه، انجام کار، یا تکمیل پروژه – متمرکز باشید، مغز شما به همان سطح از تحریک تمایل دارد که به‌پایان‌رساندن وظیفه را چالش‌برانگیز می‌کند. این دلیلی است که یک صدای کوچک اعلان از تلفن همراه حواس شما را پرت می‌کند. مغز شما به آن محرک عادت کرده است. اما می‌توانید با تبدیل‌کردن مطالعه روزانه به یک عادت، هر چند به میزان کم، این شرایط را تغییر دهید.

برای این کار می‌توانید حتی از کتابخوان‌های الکترونیکی و اپلیکیشن‌های مرتبط استفاده کنید.

آموخته های خود را مرور کنید

اگر زمان زیادی را برای مطالعه اختصاص دهید اما اطلاعات فراگرفته شده را به یاد نیاورید، چه سودی خواهد داشت؟

با انبوهی از افکار که در سر انسان وجود دارند، داده‌های جدید که از منبعی جدید آموخته‌اید، به راحتی می‌توانند گم و فراموش شوند. این دلیلی است که مردم به‌راحتی فراموش می‌کنند. همان طور که می‌توانید یک مهارت جدید را از طریق تمرین مداوم بیاموزید، می‌توانید آن چه را مطالعه کرده‌اید با مرورکردن فرابگیرید. از این رو حداقل ۲۰ دقیقه در روز را صرف مرور آموخته‌های خود کنید. این کار را به یک عادت تبدیل کنید.

این به حفظ اطلاعات و داده‌هایی که برای قبولی در یک آزمون یا مصاحبه فراگرفته‌اید، کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید از آن برای به خاطر سپردن حقایق به منظور ارائه نظرات بهتر حین گفت‌وگو با دیگران استفاده کنید. این بر شخصیت شما نیز تاثیر می‌گذارد و دیگران نیز شما را فردی باهوش در نظر می‌گیرند.

ایده‌های خود را پیگیری و مدیریت کنید

پیگیری ایده‌هایی که دارید، مورد دیگری است که می‌تواند به شما در باهوش‌تر شدن کمک کند. نویسندگان بزرگ و افراد خلاق همواره این کار را انجام می‌دهند.

ایده‌ها می‌توانند در هر زمانی به سراغ شما بیایند؛ در زمان دوش‌گرفتن، هنگام پژوهش درباره یک موضوع به صورت آنلاین یا شاید زمانی که در حال کار روی یک پروژه هستید. فرض کنید که یک وبلاگ را مدیریت می‌کنید و روی یک پروژه دانشگاهی کار می‌کنید و سه ایده مختلف بر اساس پروژه خود دارید. بلافاصله آنها را یادداشت کنید.

نه‌تنها ایده خود را بلکه توضیحی کوچک درباره آن و این را که چگونه می‌خواهید از آن استفاده کنید، یادداشت کنید. شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی ممکن است یک ایده ارزشمند و پول‌ساز در ذهن شما شکل بگیرد.

زمان خود را هوشمندانه مدیریت کنید

در شرایطی که فناوری به‌سختی کار می‌کند تا انجام کارها را برای ما آسان‌تر کند، یک چیز را برای ما بسیار دشوار کرده و آن توانایی ما در مدیریت زمان است. بیشتر افراد حتی زمانی که می‌دانند بهتر است کار بهتری انجام دهند، به تماشای ویدئوها یا گشت و گذار در وب ادامه می‌دهند.

بهترین روش برای جلوگیری از این شرایط توجه به موارد زیر است:

- اهداف خود را روی کاغذ یادداشت کنید

- بر این اساس برنامه‌ریزی کنید

- اولویت‌بندی موارد را انجام دهید

- آماده‌کردن فهرست کارهایی که باید انجام دهید در ابتدای روز یا پیش از آن که بخوابید را به یک عادت تبدیل کنید

به این ترتیب شما به طور دقیق می‌دانید چگونه از زمان خود در طول روز استفاده کنید. این می‌تواند به پیشگیری از هدررفت زمان در شبکه‌های اجتماعی و در عوض، انجام کارها منتج شود.

ورزش کنید

انجام ورزش به مدت ۳۰ دقیقه در روز نه‌تنها ظاهر زیباتری به شما می‌بخشد، بلکه در تقویت سلامت و باهوش‌تر شما نیز موثر است.

ورزش روزانه به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت عروقی بدن را افزایش داده و وضوح ذهنی و هوش شما را بهبود می‌بخشد. افزون بر این، زمانی که اکسیژن و خون بیشتری به مغز می‌رسد به تقویت سلامت شناختی کمک می ‌کند.

هر چه روز را با انرژی بیشتری آغاز کنید، می‌توانید بهره‌وری بیشتر در طول روز را انتظار داشته باشید.

روز خود را با وظایف متنوع پر کنید

این احتمال وجود دارد که کارهای یکنواخت را دوست نداشته باشید. هیچ فردی و حتی مغز شما نیز به یکنواختی علاقه‌ای ندارد.

وقتی به طور مداوم زمان بیشتری را صرف یک کار یا پروژه می‌کنید، مغز شما کسل شده، دچار استرس می‌شود و در نهایت کند می‌شود. از این رو هر روز خود را با انواع مختلف وظایف و کارها پر کنید. از این طریق مغز شما یک دوره استراحت حیاتی برای ریکاوری و پیشگیری از بروز بی‌حوصلگی را در اختیار دارد. این در نهایت به مغز کمک می‌کند تا در طول روز در مواجهه با مشکلات مختلف عملکرد بهتری داشته باشد.

درک عمیق‌تری از موضوعات ایجاد کنید

بیشتر مردم روی یک پروژه کار می‌کنند تا در اسرع وقت آن را به پایان برسانند یا فقط مطالعه می‌کنند تا آزمون پیش روی خود را با موفقیت پشت بگذارند. اما زمانی که پایه بهتر و درک عمیق‌تری از موضوع داشته باشید، انجام آن چند برابر آسان‌تر می‌شود. این به شما در رسیدن به راه‌حل‌های سریع و حتی رفع مسائل پیچیده کمک می‌کند.

مهارت جدیدی فرا بگیرید

وقتی چیزی برای دنبال‌کردن دارید، از زمان اضافه و اوقات فراغت خود عاقلانه‌تر استفاده می‌کنید.

به عنوان نمونه اگر در حال یادگیری نقاشی هستید، زمانی که وقت شما آزاد است، به جای تماشای تلویزیون می‌توانید آن را صرف نقاشی‌کشیدن کنید.

اگر در حال یادگیری مهارت جدیدی نیستید، می‌توانید فراگیری یک زبان جدید، نواختن یک ساز، عکاسی، آشپزی و هر چیز دیگری را که به آن علاقه دارید، مد نظر قرار دهید. این نه‌تنها به صرف کارآمدتر زمان کمک می‌کند، بلکه موجب می‌شود باهوش به نظر برسید.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین