کد خبر: ۷۳۶۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
حرکت ایران به سوی استفاده از انرژی‌های پاک امری ضروری است

تغییرات اقلیمی و پیامد‌های وخیم آن برای ایران؛ از کمبود منابع آبی تا ناامنی غذایی و ...

ایران ششمین تولیدکننده گاز‌های گلخانه‌ای در حجمی بالا در مقیاس جهانی است. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و سوء مدیریت باید خود را برای مواجهه با پیامد‌های وخیم تغییرات اقلیمی، کمبود منابع آبی و ناامنی غذایی آماده سازد. بیش از ۹۰ درصد انرژی مصرفی ایران شامل سوخت‌های فسیلی است. در نتیجه، حرکت ایران به سوی استفاده از انرژی‌های پاک امری ضروری به نظر می‌رسد.
تغییرات اقلیمی و پیامد‌های وخیم آن برای ایران؛ از کمبود منابع آبی تا ناامنی غذایی و ...
آفتاب‌‌نیوز :

با رفع یا کاهش تحریم‌های امریکا تمرکز دولت ایران باید بر روی اقتصاد سبز و تغییر جهت به سوی استفاده از انرژی‌های پاک باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه خبری "الجزیره" در گزارشی پیرامون لزوم توجه دولت ایران به تغییرات اقلیمی و پیامد‌های آن می‌نویسد:" دولت اصولگرای رئیسی اولویت را اقتصاد قرار داده و آن را بر توجه به محیط زیست ارجح دانسته است. از سوی دیگر، تحریم‌ها علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای آن کشور حفظ شده است.

رئیسی در نشست گلاسکو با هدف بررسی تغییرات آب و هوایی شرکت نکرد و در عوض تیمی از کارشناسان ایرانی به محل برگزاری نشست اعزام شدند. علیرغم آنکه دولت ایران به طور رسمی تغییرات اقلیمی را به عنوان یک تهدید برسمیت شناخته اما مقابله با آن را در دستور کار قرار نداده و اولویت مهمی قلمداد نکرده است.

ایران ششمین تولیدکننده گاز‌های گلخانه‌ای در حجمی بالا در مقیاس جهانی است.

"علی میرچی" استادیار مهندسی منابع آب در دانشگاه ایالتی اوکلاهاما به "الجزبره" می‌گوید: "ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و سوء مدیریت باید خود را برای مواجهه با پیامد‌های وخیم تغییرات اقلیمی، کمبود منابع آبی و ناامنی غذایی آماده سازد. علیرغم تمام این چالش‌ها دولت ایران از اقدام جدی برای مقابله با تغییرات اقلیمی طفره می‌رود. بیش از ۹۰ درصد انرژی مصرفی ایران شامل سوخت‌های فسیلی است. در نتیجه، حرکت ایران به سوی استفاده از انرژی‌های پاک امری ضروری به نظر می‌رسد. کشورهایی، چون ایران استدلال می‌کنند که کشور‌های توسعه یافته باید به کشور‌های در حال توسعه به منظور گذار به سوی استفاده از انرژی پاک کمک کنند چرا که ۸۰ درصد از انتشار کربن توسط آن کشور‌ها صورت می‌گیرد. ایران از معدود کشور‌هایی است که معاهده مقابله با تغییرات اقلیمی پاریس را امضا کرده اما آن را تصویب و تایید نهایی نکرده است. این به آن معناست که الزام و اجبار حقوقی برای پیروی از آن ندارد. ایران برای کاهش ۱۲ درصد انتشار کربن ناشی از سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۳۰ میلادی هدف‌گذاری کرده است. با این وجود، ۸ درصد از این میزان بستگی به لغو تحریم‌های امریکا و دسترسی ایران به منابع بین المللی دارد".

اگر ایران بخواهد به تعهد خود برای کاهش ۱۲ درصدی انتشار کربن و آلاینده‌ها عمل کند، هزینه‌ای ۷۰ میلیارد دلاری برای آن کشور به همراه خواهد داشت. این در حالی است که کسری بودجه مورد انتظار ایران در سال جاری ۱۰.۲ میلیارد دلار است.

تحریم‌های امریکا مانع دسترسی ایران به سازمان‌هایی شده که در زمینه پروژه‌های مقابله با تغییرات اقلیمی به کشور‌ها کمک می‌کنند.

"کاوه مدنی" معاون سابق رئیس حفاظت از محیط زیست ایران می‌گوید:"شما نمی‌توانید از کشوری که درگیر مشکلات اجتماعی - اقتصادی و سیاسی است انتظار تمرکز بر تغییرات اقلیمی را داشته باشید و اراده‌ای در این باره وجود ندارد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین