کد خبر: ۷۴۰۰۹۴
تعداد نظرات: ۵۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
وضعیت نگران‌کننده و اضطراری مهاجرت در ایران

خداحافظ نابغه؛ چگونه بهترین و درخشان‌ترین‌های ایران، کشور را ترک می‌کنند

یک جامعه‌شناس می‌گوید: وقتی افرادی مانند "مریم میرزاخانی" از ایران می‌روند صد‌ها چاه نفت جای آنان را پر نمی‌کنند". میزراخانی ریاضیدانی بود که در اوایل دهه ۲۰۰۰ ایران را ترک کرد و در امریکا تحصیل کرد. او در سال ۲۰۱۷ میلادی در سن ۴۰ سالگی درگذشت. این جامعه‌شناس می‌گوید تربیت چنین افرادی برای یک کشور دشوار و زمان بر است.
خداحافظ نابغه؛ چگونه بهترین و درخشان‌ترین‌های ایران، کشور را ترک می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناوری در تلاش برای پر کردن پست‌های با مهارت بالای خود هستند، قاچاقچیان ایرانی می‌گویند تجارت‌شان در حال رونق است و هر روز تعداد بیشتری از ایرانیان را از کشور به صورت غیرقانونی خارج می‌کنند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "میدل ایست‌ای" در گزارشی درباره تمایل رو به گسترش خروج از ایران می‌نویسد: المپیادی‌ها، مدال‌آوران المپیک، ریاضیدانان نابغه و پزشکان قلب؛ این روز‌ها فهرست طولانی است. در مواجهه با تحریم‌ها، بیکاری گسترده و کاهش ارزش پول، ایرانیان بیشتری در حال خروج از آن کشور هستند. در دورهمی‌های خانوادگی یا جلسات کاری زمان زیادی طول نمی‌کشد تا با فرد دیگری که در راه خروج از ایران است یا پیش‌تر آن کشور را ترک کرده، صحبت کنید.

در حالی که "فرار مغزها" برای ایران دهه‌ها یک معضل بوده اکنون، اما موجی تازه‌ای از تعداد زیادی از کارشناسان متخصص و از مهندسان تا ورزشکاران در حال خروج از آن کشور هستند. ماه گذشته، "عباس عبدی" چهره برجسته اصلاح‌طلب گفته بود از سال ۲۰۱۸ میلادی به این سو، تعداد ایرانیانی که کشور را ترک کرده‌اند افزایشی سه برابری داشته و نزدیک به یک سوم آنان دارای مهارت‌های تخصصی بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ایرانیانی که با "میدل ایست آی" صحبت کرده‌اند می‌گویند ناامیدکننده‌ترین احساس این است که برای داشتن فرصت‌ها و برای دستیابی به زندگی‌ای که می‌خواهند مجبور به خروج از کشور هستند. همه آنان خواسته‌اند نام واقعی و کامل‌شان ذکر نشود.

"مسعود" فارغ‌التحصیل یکی از دانشگاه‌های برتر به تازگی برای ادامه تحصیل به نروژ رفته است. او می‌گوید: بسیاری از دوستان‌ام می‌خواهند مهاجرت کنند. جایی برای امید وجود نداشت. بالاخره تصمیم گرفتم با مدرک فوق لیسانس کشور را ترک کنم تا شاید بتوانم مسیر تازه‌ای را برای آینده‌ام بسازم.

به گفته مقام‌های ارشد ایرانی ۴۳ درصد از ورزشکاران المپیکی ایران، ۳۰ درصد از اساتید رشته‌های مکانیک و مهندسی رایانه در برخی از دانشگاه‌ها و سه هزار پزشک، ایران را ترک کرده‌اند یا قرار است ترک کنند.

معاون وزیر بهداشت هشدار داده بسیاری از استان فاقد جراح متخصص قلب هستند. یکی از مدیران ارشد یک شرکت تبلیغاتی بزرگ در تهران به "میدل ایست آی" می‌گوید دو ماه در جستجو برای یافتن یک برنامه‌نویس ماهر بود، اما کسی را پیدا نکرد و در نهایت فردی را که سه سال قبل به دلیل نداشتن مهارت اخراج کرده بود استخدام کرد.

یکی از بنیانگذاران یک استارت آپ فناوری می‌گوید بخش او برای رقابت با شرکت‌های خارجی که ایرانیان ماهر را با حقوق دلار جذب می‌کنند در تقلاست. او می‌گوید: متاسفانه مهندسان مکانیک و برق به دلیل شرایط کشور به راحتی از ایران می‌روند. ایران از وجود نابغه‌ها خالی می‌شود.

یک جامعه‌شناس می‌گوید: وقتی افرادی مانند "مریم میرزاخانی" از ایران می‌روند صد‌ها چاه نفت جای آنان را پر نمی‌کنند". میزراخانی ریاضیدانی بود که در اوایل دهه ۲۰۰۰ ایران را ترک کرد و در امریکا تحصیل کرد. او در سال ۲۰۱۷ میلادی در سن ۴۰ سالگی درگذشت. این جامعه‌شناس می‌گوید تربیت چنین افرادی برای یک کشور دشوار و زمان بر است.

قاچاقچیان، اما به "میدل ایست آی" می‌گویند تجارت‌شان رونق گرفته است. معصومه قاچاقچی‌ای که مشتریان‌اش را به صورت قانونی به ترکیه می‌فرستد، سپس آنان را به یکی از کشور‌های اروپایی اعزام می‌کند. او می‌گوید محبوب‌ترین مقصد برای برنامه‌نویسان رایانه کانادا است. او می‌گوید شرکتی دارد که می‌تواند با ۹۵ هزار دلار برای مشتری ویزا و اجازه اقامت دریافت کند. بسیاری از پزشکان ایرانی در حال ترک ایران هستند و ترجیح می‌دهند به قطر، امارات و عمان بروند. برای پزشکانی که می‌خواهند به دبی مهاجرت کنند ۳۸۰۰ دلار حقوق ماهانه و کل حقوق ماه اول پرداخت می‌شود.

سعید مهندس عمران می‌گوید: من حاضرم در کشور‌های دیگر کار کنم. با افزایش قیمت‌ها و عدم چشم‌انداز روشن توافق هسته‌ای با غرب مطمئنا در سال آینده قیمت‌ها چندین برابر امروز افزایش می‌یابند و خروج از آن وضعیت دشوارتر خواهد بود.

۳۷ درصد مدال آوران المپیاد‌های دانش‌آموزی از ایران رفته‌اند

روزنامه اصولگرای جوان نیز درباره مهاجرت نخبگان نوشت: نقش نهاد‌های متولی نخبگان و همچنین اساتید در تشویق نخبگان به مهاجرت موضوعی است که بسیاری از صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه‌ها هم بر آن صحه می‌گذارند. رضا عامری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به آمار و ارقام مهاجرت نخبگان در کشور می‌گوید: «۳۷ درصد از دارندگان مدال المپیاد‌های دانش‌آموزی در بازده زمانی دهه ۸۰ تا ۹۰ مهاجرت کردند.»

این استاد دانشگاه وقتی می‌خواهد دلایل خروج نخبگان را از کشور مورد واکاوی قرار دهد، عملکرد بد دستگاه‌های متولی امور نخبگان را در رأس دلایل مهاجرت نخبگان قرار داده و می‌گوید: «کاش چنین ارگان‌هایی را نداشتیم. به عنوان مثال المپیاد‌های دانش‌آموزی که برای شناسایی نخبگان و تشکیل سازمان نخبگان برگزار می‌شود به نظر پروسه ناقصی است. برای شناسایی نخبگان سرمایه‌گذاری می‌کنیم و آن‌ها را آموزش می‌دهیم و آماده تولید علم می‌کنیم، اما برای مهم‌ترین بخش که استفاده از نخبگان در توسعه علمی، فناوری و رفع مسائل و معضلات کشور است برنامه‌ریزی مطلوبی نداریم.»

وی با تأکید بر اینکه متولی‌های زیادی در این بخش‌ها حضور دارند، ادامه می‌دهد: «با وجود برخی کار‌های مثبت وقتی در عمل ۲۵ درصد افرادی که تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان بودند از کشور خارج شدند؛ یعنی این کار‌ها مؤثر نبوده و بخش‌های دیگر نیز باید پای کار بیایند و اقدامات دیگری صورت داد.»

عامری با اشاره به مشکلات و معضلات کشور در حوزه مدیریتی، محیط‌زیست، اخذ مالیات و معضلات اجتماعی معتقد است ساختار‌های مدیریتی، اداری و سازمانی ما اجازه ورود نخبگان برای رفع این مسائل را نمی‌دهد و راه برایشان باز نیست.

وی تأکید می‌کند: «متأسفانه دنبال این نیستیم که بخواهیم سیستماتیک از نخبگان استفاده کنیم تا دانش و فناوری جدیدی را وارد عرصه تولید و صنعت کنیم. میدان دادن به نخبگان یعنی از آن‌ها در بخش صنعت، مدیریت و پشتیبانی بهره برد.»

از نگاه این استاد دانشگاه، نخبه وقتی ببیند وجودش در کشور مورد توجه و استفاده نیست و کشور‌های دیگر هم با زرنگی برای بردن آن‌ها برنامه دارند، به رفتن فکر می‌کند.

عامری مهم‌ترین علت مهاجرت نخبگان را نداشتن برنامه جامع برای به کارگیری نخبگان در حوزه‌های علمی، فناوری و حتی حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور می‌داند و در ادامه به عملکرد بد برخی دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی اشاره می‌کند که محیط را به گونه‌ای برای فرد نخبه طوری طراحی می‌کنند که احساس کند، باید از کشور برود و اگر نرود کار اشتباهی کرده و زندگی ایده‌آل آنجا است.

اصلاح‌طلبان مقصرند یا اصولگرایان؟

روزنامه شرق نیز در گزارشی درخصوص مهاجرات ایرانیان نوشته است: می‌گویند که تا امروز قدرت دست اصلاح‌طلبان بوده، مگر در هشت سالی که قدرت دست اصولگرایان بود، چه نتیجه‌ای حاصل شد که چنین ادعایی دارید. حالا نیز هشت سال دیگر قدرت را در دست گرفته‌اید و باز خواهید گفت این هم نشد.

درباره بحث مهاجرت اظهارنظر‌های زیادی صورت گرفته است؛ برای نمونه رئیس سابق نظام پزشکی کشور آماری از سه هزار درخواست پزشکان برای خروج از کشور مطرح کرده است. همچنین درخصوص برخی اقشار دیگر، به‌ویژه جوانان، همین نگرانی وجود دارد؛ برای مثال پس از اینکه طرح صیانت در دستور کار قرار گرفت، واژه‌هایی مانند مهاجرت و مهاجرت به ترکیه در اینترنت بسیار مورد جست‌وجو قرار گرفت. همین‌طور آمار‌های مشابهی که در جا‌های دیگر وجود دارد. تا اینکه هفته گذشته رهبری نیز درخصوص مسئله مهاجرت در کشور ابراز نگرانی کردند. با توجه به اهمیت موضوع، در نشستی با علیرضا شجاعی‌زند و عباس عبدی که در خبرگزاری جماران برگزار شده، ابعاد مختلف بحث مهاجرت مورد بررسی قرار گرفته است.

‌در وهله اول سؤال از میهمانان محترم این است که اساسا چرا مهاجرت در ایران امری نگران‌کننده و اضطراری محسوب می‌شود؟ شاخص میل به مهاجرت در ایران حدود ۳۰ درصد جمعیت است که البته نه به معنای اقدام به مهاجرت بلکه تمایل به آن است. بااین‌حال، همچنان این نگرانی وجود دارد که میانگین شاخص میل به مهاجرت در ایران حدود دو برابر میانگین جهانی است.(جزئیات بیشتر)

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۳
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
104
10
مهاجرت نابغه ای که برود و در فرهنگ شیطانی غرب حل شود و مثل مسعود قره خانی با افتخار از خوردن کباب دنده خوک بعنوان شاخص غربی شدنش بگوید بهیچ وجه افسوس ندارد
کشور ما معدن طلاست و رفتن تعدادی از افراد که دوست دارند شیطانی زندگی کنند لطمه ای به ما نمی زند
امثال مریم میرزاخانی و کیمیا علیزاده هم در کشور بسیار داریم اما رسانه ای نمی کنیم البته باید حمایت کافی شوند و عدم حمایت مناسب ضعف است و باید نخبگان متعهد و وطن پرست مورد حمایت قرار گیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
خودت نمی تونی بری و شاید بیشتر حد رانت داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
همینکه نگفتی مریم میرزاخانی در خارج کشف حجاب کرده و مهدورالدم بوده باز جای شکرش باقی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
بعله
فرهنگ اينجا بهشت برين است.
البته براي كمتر از يك در صد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
شما خوبي؟؟
هميشه تحليل هاتون به اين صورته كه مملكت به اين روز افتاده@!!!!!!
يعني هر كي رو مجبور به فرار كردين وطن پرست نبوده؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
همیشه مردم مقصرند. امثال مریم میرزاخانی رو زیاد داریم؟؟؟؟؟؟؟؟ سرتو از زیر برف بیار بیرون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
حتما یکیش خودتی اما شکسته نفسی میکنی ورونمیکنی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
همین گوشی یا کامپیوتری که باهاش این پیغام را دادی ماحصل همون شیوه به قول تو شیطانی هست . خیلی جالبه مثل رئیستون فقط از کلمه باید استفاده میکنید نمیدونم چرا ... بایدهاتون کارساز نمیفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
یکی از معدن ها احتمالا شما هستید منتها یه معدن متروک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
خودت را به خواب زدی داداش عزیز.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
خواستم جوابی برایتان بنویسم ولی نوشتن بیهوده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
بعید می دانم شما ایرانی باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
تا وقتی نیاموختی افکار خصوصی افراد رو از عملکرد و کاراییشون متمایز کنیم، همه رو فراری خواهیم داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
مثل مخترع مستعان که رسانه ای شد .
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
خواستم جوابی بهت بدم به منفی هات نگاه کردم قانع شدم چیزی ننویسم
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
بدترین خلایق جهان کسانی هستند که تعقل نمیکنند و صم و بکم هستند .آیه قران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
نرود میخ آهنی درسنگ،
کارمند ساده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
45
6
این ظاهر قضیه است و باطن آن هم این است که هر وقت نخواهندشان می کشند آنها را ....و تو خود بخوان حدیث مفصل از داستان های هالیودی مخصوصا در مورد چارلی چاپلین و....
يحيا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
67
6
وقتي رئيس جمهور يک مملکت به آغوش غرب غش بکند. و بجاي خدا کدخدا را بپرستد. طبيعتا نخبه ان کشور هم مهاجرت مي کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
حالا این یکی که پاره التماس می‌کنه تورو خدا از برجام خارج نشوید ما امضا می کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
شما هم بجاي خدا پرستي ،منكران خدا را ميپرستيد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
شما برو تو اغوش روسيه و چين
ببينيم چه گلي سر اين ملت خواهيد زد....
ناشناس
| Canada |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
نه آقا یحیی ، ربطی به رئیس جمهور نداره. با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
3
51
اندوه بزرگیست برای بچه هایمان
برای نسل های بعدی
پاسخ ها
خساپ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
ما نسلهای 10سال آینده ی برای کشورمان جا نگذاسشتیم.
1-افاغنه
2-چینی ها
متاسفانه مسولان باید جوانان و دانشمندان کشورمان را حفظ و جذب کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
3
47
هر یک نفر انسان نابغه برابر است با یک چاه نفت
پاسخ ها
سانشان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
دقیقا.بزرگترین سرمایه و منابع، مغزهای متفکر ایرانی که در دنیا باعث عزت و افتخار هستند،پس مسولان هرچه سریعتر باید تدابیری بیاندیشن.ای کاش در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری مورد بحث و کارشناسی میشد تا بتوانند جلوی فرار مغزهای ارزشمند کشور را بگیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
44
2
آفتاب! خیلی تابلو شده ای!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
اردبیل الان بلیط اتبوسش چنده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
برو بابا ، آفتاب خیلی تابلو شده ای. ملت را به سیاه ترین روز نشانده اید و دو قورت و نیمتان هم باقی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
29
2
خدمت به بیگانه خوب نیست حالا با هر توجیه و دلیلی.
این حرف به معنی مقصر نبودن خودمون نیست و البته مهاجرت رو هم توجیه نمیکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
1
26
آرزوی بعضی نابودی اسراییل هست ...
همه میخوان برن فقط شرایط رو ندارند هر کسی رو میبینی میخواد بره فقط پول ندارن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
11
من کاسه داغ تر از آش نیستم.
اما صنتعگری که کارش را از یک سوله ۷۰۰ متری شروع کرد و بعد از ۳۸ سال فوت میکند و امروز بیش از ۴ کارگر مستقیم داشت وقتی فوت میکند یک وزیر و وکیل در مراسن ختمش نیستند و به یاد و اخترام او سخنرانی نمیکنند؟ تا فقط کلامی به اینگونه افراد ادای احترام کنند
چه انتظاری داری؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
18
1
افتاب جان تو هم یه سایت مشاوره ای بزن برو تو کار خدمات مهاجرتی پول خوبی در میاری اخرشم کلت به باد نمیدی بابت هر خبری خلاصه فکر خودت باش این روزها پول تو ایناست داداش ما بی غرض گفتیم خواستی گوش کن نخواستی هم جانت سلامت مشاور املاک هم خوبه برات عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
1
6
از تصویری که استفاده کردید تشکر میکنم
قوت قلبی برای زنان دیده نشده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
25
بگذارید نخبه ها بروند خدا را شکر تا دلتان بخواهد در دامادها و فرندان واقوام مسئولین نابغه موجود است ببنید با مدیرتشان چه پیشرفتی در اقتصاد و غیره کرده اند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
18
در این کشور مخ نمیخواهد میخ میخواهند . ای کاش این نفت نبود میدیدیم این طرفداران دفع ملت چطور و با چه ذخیره ای میخواستند زندگی خودشون و آقازاده هاشون رو بچرخونن . قطعا اونموقع خودشون کنار سواحل جنوب و شمال... .... همچنان بتونی از شیطان و بد و بیراه به شرق و غرب بگی . یکی نیست بگه بابا ما حتی توانایی تولید کارت ملی خودمون رو هم نداریم شماها پشتتون به چی گرمه که دارید آسمون ریسمون میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
سه ساله درخواست کارت ملی دادم هنوز صادر نشده میگویند چیپ روی کارت تحریم هستیم نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
16
به فرزندان تان پرواز بیاموزید...
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
8
9
بعد ببخشید یهو توی این سه چهار ماه روند مهاجرت نخبگان نگران کننده شد؟؟؟!!!!!
من که هر کدوم از دوستان و آشنایان نزدیکی که اطرافم بودند و مهاجرت کردند را میشناسم خبر دارم در دولت قبل رفتند یا اگرم الان رفتن ازون موقع دنبال کارهاشون‌بودند و الان دارند میرن، علتش هم شرایط کشور طی ۸ سال اخیر و یاس و نامیدی و ابهام در آینده و... بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
20
علت العلل این فرار، به نظر من تک صدایی هستش و این که اجازه تنوع افکار و روحیه در جامعه داده نمی شه!

بعد هم علل اقتصادی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
فضای بسته همه را فراری میدهد
م.ر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
به نظر شما کیمیا علی زاده که خونه و پول و امکانات گرفت دیگه چی می خواست که هوایی شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
3
31
به کابینه رئیسی نگاه کنید تا متوجه شوید چرا نخبگان جائی در این کشور ندارند.
حسین نقاش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
1
10
مقصر دزدها هستند ، مقصر مفسدین هستند که به اعتماد جامعه آسیب زدند مقصر سیاسیونی هستند که به جای منافع ملی به منافع جناحی چسبیدند مقصر کسانی هستند که سیاه نمایی می کنند مقصر کسانی هستند که بذر ناامیدی می پاشند مقصر کسانی هستند که آن سوی آبها را بهشت جلوه می دهند مقصر کسانی هستند که احساسات ملی و میهنی را تضعیف کردند مقصر کسانی هستند که بی محابا دست رد بر سینه جوانان می زنند مقصر همه کسانی هستند که سخنان رهبری را در حمایت و نگهداری از جوانان گوش نکردند ، مقصر من و شما هستیم ، شما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
30
5
هر کسی لیاقت خدمت گذاری به وطن خود را ندارد
کیمیا علی زاده بی لیاقت از ایران آپارتمان و سکه و ... گرفت و بعد ایران را متهم به عدم حمایت کرد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
8
اما نخبگان بدون مدرک در ایران پست و مقام می گیرن.
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
3
علت اصلی این مهاجرت ها عدم توزیع امکانات از همون اول و مرکز گرایی بود. بیشتر مهاجرین تحصیل کرده تهرانی هستند فقط به دلیل اینکه تهرانیها امکان تحصیل و بعدش مهاجرت رو داشتند.
وکیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
2
1
جوانان عزیز و نابغه : چرا مهاجرت میکنید اگر اعتراضی دارید بگویید آزادی بیانتان طبق قانون اساسی تضمین شده است .
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
7
0
الکی شلوغ نکنید
طبق اعلام سایت گلوبال ایران در رتبه 96 مهاجرت نخبگان قرار داره
یعنی در رتبه های آخر جدول

با این تیتر و اینکه مثلا نشون بدید ایران جای موندن نیست چه هدفی دارین ؟
فکر میکنین توی اروپا حلوا خیرات می کنن ؟
مهاجرینی که توی آبها غرق میشن از جمله اون افرادی هستن که این تیترها رو می بینن و میخونن و فکر میکنن باید برن به جایی دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
7
0
این نکته را باید گفت که این سایت افتاب یک سایت نژاد پرست و و طرف دار و نوکر اصلاح طلب ها ریاکار و غرب گرا می باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
0
6
میخوام برم کانادا وکیل خوب کسی سراع نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
10
بقول حداد عادل :ما خودمان نخبه زیاد داریم چه نیازی به نخبه......؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین