کد خبر: ۷۳۸۴۵
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۲
در خانه‌ی هنرمندان اعلام شد؛

بدترین و بهترین اخبار در حوزه‌ی کودک و نوجوان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشست اعلام بهترین و بدترین اخبار حوزه‌ی كودك و نوجوان در سال 86، امروز (یكشنبه) در محل خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم، مهم‌ترین اخبار كودكان و نوجوانان در حوزه‌ی مسائل اجتماعی و حقوقی، كتاب، نشر، كتابخوانی، تصویرگری، رادیو و تلویزیون، تئاتر و سینما، مطبوعات و اطلاع‌رسانی مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، علی كاشفی - صاحب‌امتیاز مجله و سایت شهرزاد - به‌عنوان برگزاركننده‌ی برنامه، گفت: مجموعه‌ی شهرزاد شامل بخش‌های متنوع، نهادی مدنی و نوپاست كه با همه‌ی تنگناهای بخش فرهنگی با همت جمعی از نویسندگان كودك و نوجوان پا گرفته است. از جمله كارهای شورای مشاوران این مجله، نظارت و رصد كردن بهترین و بدترین اخبار رسانه‌ها به عنوان چشم بینا و ركن چهارم دموكراسی بود.

وی افزود: ما تلاش كردیم با ارائه‌ی فهرستی در این زمینه، بهترین و بدترین رویدادهای حوزه‌ی كودكان و نوجوانان را با استفاده از نظرسنجی و ارائه‌ی فرمی در سایت از اسفندماه دنبال كنیم. نكته‌ی مهم این است كه آن‌چه در اختیار قرار می‌گیرد، صرفا یك نظرسنجی است و نه یك بیانیه. اما همین كه برای اولین‌بار نظرسنجی در حوزه‌ی كودكان و نوجوانان صورت گرفته، بحثی است مبارك و امیدواریم در سال آینده بتوانیم این بحث را تداوم دهیم و آن را با جوایز و نشانه‌هایی توأم كنیم.

در ادامه، محمود برآبادی - نویسنده‌ی كودكان و نوجوانان - به ارائه‌ی اخبار این نظرسنجی در حوزه‌ی اجتماعی و حقوقی و نیز كتاب و نشر پرداخت و گفت: این نظرسنجی بیش‌تر از آن‌كه به لحاظ كمی دارای اهمیت باشد، به لحاظ كیفی ارزشمند است؛ چرا كه كسانی در آن به اظهارنظر پرداخته‌اند كه خود به لحاظ جایگاه‌شان دارای نظر صائب هستند.

او گفت: در حوزه‌ی مسائل اجتماعی، بهترین اخبار، تصویب نهایی الحاق ایران به كنوانسیون حقوق كودك، پیشرفت در مسائل قانونی و اداری فرزندخواندگی، طرح ستاره‌دار كردن مهدكودك‌ها، و جشن‌های روز جهانی كودك در خانه‌ی هنرمندان با همكاری یونیسف بودند.

وی در زمینه‌ی بدترین اخبار این حوزه، به كشتار وحشیانه و محاصره‌ی كودكان فلسطینی در غزه، كشتار و ناامنی برای كودكان در نقاط مختلف جهان همچون عراق، دارفور و...، و فقدان درجه‌بندی سنی در برنامه‌های تلویزیونی، سینما، تئاتر، اینترنت و... اشاره كرد.

برآبادی همچنین در توصیف مهم‌ترین اخبار در زمینه‌ی كتاب، نشر و كتابخوانی گفت: متأسفانه اخبار خوب این حوزه كم‌تر از اخبار بد آن است و امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم شاهد تغییر این نمودار باشیم.

او ایجاد بخش كودك و نوجوان در كتابخانه‌ی ملی و فعالیت آن، برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی در كانون، ارائه‌ی بن الكترونیك كتاب به نویسندگان توسط وزارت ارشاد و ایجاد سرای اهل قلم در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران را از جمله رخدادهای خوب خبری در حوزه‌ی كتاب و نشر توصیف كرد.

برآبادی در زمینه‌ی بدترین اخبار سال 86 در این حوزه، برگزار نشدن دومین جشنواره‌ی بین‌المللی كتاب كودك (كرمان)، جشنواره‌ی كتابخانه‌های خانگی، جشنواره‌ی بین‌المللی تصویرگری كتاب كودك و جشنواره‌ی پژوهش‌های ادبی را كه قرار بود هر ساله‌ توسط كانون پرورش فكری كودكان و نوجوان برگزار شود، در لیست عنوان‌های بدترین اخبار در حوزه‌ی كتاب و نشر دانست.

بر اساس این خبر، ادامه‌ی ركود چندساله و غفلت حوزه‌ی هنری درباره‌ی مخاطبان كودك و نوجوان، تعطیلی چندین نشریه‌ی خصوصی كتاب كودك همچون: یلدا، مهرگان و... و ادامه‌ی تعطیلی خانه‌ی ترجمه‌ی كتاب برای كودكان در كنار افزایش سخت‌گیری‌ در حوزه‌ی ممیزی كتاب كودك و برگزار نشدن سمینارهای تخصصی در حوزه‌ی ادبیات كودك از سوی دست‌اندركاران این حوزه، در زمره‌ی اخبار بد كتاب قرار داشته‌اند.
در ادامه‌ی این نشست، منوچهر اكبرلو - رییس هیأت‌مدیره‌ی انجمن تئاتر كودك و نوجوان - به تشریح بهترین و بدترین اخبار در حوزه‌ی سینما و تئاتر و هنرهای نمایشی پرداخت.

او كمبود تولید فیلم‌های سینمایی برای كودكان، اكران محدود فیلم‌های تولیدشده و فقدان سینماهای گروه سنی كودك و نوجوان را در زمره‌ی اخبار بد سینما توصیف كرد و در حوزه‌ی تئاتر گفت: توجه بیش‌تر شهرداری تهران به تئاتر كودك، برگزاری روز جهانی تئاتر كودك به همت نهادهای غیردولتی، و برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر عروسكی ملل از جمله اخبار برجسته و خوب هنری در سال گذشته محسوب می‌شوند.

بر اساس گفته‌ی اكبرلو، ركود فعالیت‌های دفتر تئاتر كودك و نوجوان وزارت ارشاد و نبود فعالیت‌های پژوهشی، بین‌المللی و انتشاراتی در حوزه‌ی تئاتر، از جمله اخبار بد تئاتر در حوزه‌ی كودكان و نوجوانان محسوب می‌شوند.

سپس هدای حدادی - رییس انجمن تصویرگران كودك و نوجوان - به تشریح مهم‌ترین اخبار كودك و نوجوان در حوزه‌ی تصویرگری پرداخت.

او پیش از ارائه‌ی نتیجه‌ی به‌دست‌آمده از نظرسنجی، گفت: برخلاف نظر برآبادی، معتقدم این نظرسنجی با توجه به جایگاه افرادی كه با آن‌ها نظرسنجی شده است، چندان جدی نیست و نظر تصویرگران چندان در آن انعكاس ندارد و شاید هم مشاركت تصویرگران آن‌چنان جدی نبوده است.

او افزود: تصویرگری كودك و نوجوان در سال‌های اخیر آن‌قدر با فراز و فرود توأم بوده است كه نمی‌توان با بیان یك یا دو خبر، فضای كلی آن را ترسیم كرد؛ ولی با توجه به این‌كه یكی از مشكلات عدیده‌ی ما بحث نظرسنجی و نبود آن است، می‌توان این رخداد را مقدمه‌ای برای پژوهش‌های جدی و كارهای تخصصی دانست.

حدادی گفت: اگرچه براساس فرم نظرسنجی، برگزاری سمینار بین‌المللی تصویرگری دینی جزو اخبار خوب محسوب شده است، اما به عنوان یك فرد مطلع بر این باورم كه در این سمینار، تصویرگران كودك و نوجوان حضور جدی نداشته‌اند و این سمینار در غیاب آنان برگزار شد.همچنین بر اساس خبر مندرج در این نظرسنجی، ادامه‌ی توقف چندساله در برپایی نمایشگاه و جشنواره‌ی بین‌المللی تصویرگری كودك به عنوان یك خبر بد منعكس شده است كه به شخصه نسبت به این خبر نظر مساعدی ندارم و تصور می‌كنم اگرچه دوسالانه‌ی تصویرگری برگزار نشد؛ اما تصویرگران كودك و نوجوان با حضور در نمایشگاه‌های خردشده و بین‌المللی توانسته‌اند موقعیت خوب خود را در عرصه‌های جهانی حفظ كنند.

او با انتقاد از عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به نامشخص ‌بودن نحوه‌ی حمایت از دوسالانه‌ی تصویرگری، گفت: پس از كشمكش‌های فراوان بین معاونت فرهنگی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرانجام حمایت از این دوسالانه در زمره‌ی وظایف معاونت فرهنگی قرار گرفت و امیدواریم با این رویكرد بتوانیم شاهد حضور دوسالانه‌ای فعال و با آزادی عمل تصویرگران باشیم.

این تصویرگر خبر كسب جوایز جهانی براتیسلاوا توسط تصویرگران ایرانی، برگزاری چندین نمایشگاه تصویرگری داخلی و در رأس آن‌ها، تصویر شاهكارهای ادبی و برگزاری جشنواره‌ی كتاب‌های درسی را از جمله مهم‌ترین اخبار خوب تصویرگری توصیف كرد.

در ادامه‌ی این نشست، حسین نوروزی به عنوان سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی شهرزاد و روزنامه‌نگار به ارزیابی بهترین و بدترین اخبار در زمینه‌ی رادیو و تلویزیون و مطبوعات پرداخت و گفت: به شخصه معتقدم در حوزه‌ی اینترنت و اطلاع‌رسانی، فعالیت ما به نسبت مطبوعات پربارتر بوده است. راه‌اندازی چند سایت ویژه‌ی كودكان و نوجوانان با رویكرد تخصصی، ایجاد بانك اطلاعاتی كودك و نوجوان، تأسیس و راه‌اندازی سایت انجمن نویسندگان كودك و نوجوان و افزایش تولیدات كامپیوتری با رویكرد بومی و فرهنگی از جمله مهم‌ترین اخبار این بخش‌اند.

او تعطیلی نشریه‌ی سروش نوجوان، بچه‌ها... گل‌آقا و نیز ضمیمه‌ی كودك دنیای تصویر را از جمله بدترین اخبار مطبوعاتی دانست و گفت: به شخصه معتقدم بخش اینترنتی ما به نسبت رسانه‌های مطلوب به سبب كمی مداخله‌ی دولت، موفق‌تر عمل كرده و می‌كند.

بر اساس گفته‌ی وی، كم‌رنگ شدن برنامه‌های كودك و نوجوان رادیو از دیگر اخبار بد رسانه‌یی هستند، كه مسؤولان باید نسبت به آن اگاهی و حساسیت بیش‌تری اعمال كنند.

در پایان این نشست كه با همكاری انجمن نویسندگان كودك و نوجوان، اطلاعات آن جمع‌آوری و طبقه‌بندی شده بود، علی كاشفی در بخش پدیدآورندگان به تقدیر از تعدادی هنرمندان كودكان و نوجوانان پرداخت و با نام ‌بردن از حمید عاملی (قصه‌گو)، قیصر امین‌پور (شاعر)، حسین ابراهیمی الوند (مترجم)، ثمین باغچه‌بان (موسیقی‌دان) و داود بختیاری دانشور (نویسنده)، یاد آنان را گرامی داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین