کد خبر: ۷۴۰۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
مهار اسرائیل ممکن است چالش بزرگی برای بایدن باشد

مذاکرات وین و بازی خطرناک اسرائیل

اسرائیل که باوری به نتیجه‌بخش‌بودن مذاکرات هسته‌ای ندارد کماکان تهدید نظامی را علیه ایران مطرح می‌کند. به نظر می‌رسد اظهارات اخیر "نفتالی بنت" نخست‌وزیر اسرائیل که گفته بود تهران در پیشرفته‌ترین مرحله برنامه اتمی خود قرار دارد، علاوه بر ایران بایدن را نیز هدف قرار داده است. جنگ در سایه بین ایران و اسرائیل در حال حاضر با شدت فزاینده‌ای در حال انجام است. این مسابقه می‌تواند به سرعت به رویدادی بدتر تبدیل شود. در حالی که دیپلماسی به سوت پایان نزدیک می‌شود، مهار اسرائیل ممکن است به اندازه ایران چالش بزرگی برای بایدن باشد. 
مذاکرات وین و بازی خطرناک اسرائیل
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه "گاردین" در مقاله‌ای درباره چشم انداز مذاکرات پیش روی ایران و قدرت‌های جهانی در وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران می‌نویسد: "رهبران تازه ایران به مذاکرات پیش رو که از دوشنبه برای احیای برجام در وین آغاز شده به عنوان مذاکره نگاه نمی‌کنند. برای آنان این مذاکرات مسیر اصلاح بی‌عدالتی‌های پیشین است که در مورد ایران اعمال شده بود. آنان اصرار دارند که امریکا اعتراف کند ترامپ اشتباه کرده و توافق را نادیده گرفته و بلافاصله تمام تحریم‌ها را لغو کرده و متعهد شوند دیگر هرگز وعده‌های‌شان را زیر پا نگذارند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ علیرغم آنکه اکثریت می‌توانند قبول کنند که تصمیم ترامپ احمقانه بوده، اما خواسته‌های ایران فراتر از توان و صلاحیت و اختیارات بایدن رئیس جمهوری آمریکا است و قابل اجرا نخواهد بود.

اسرائیل که باوری به نتیجه‌بخش‌بودن مذاکرات هسته‌ای ندارد کماکان تهدید نظامی را علیه ایران مطرح می‌کند. به نظر می‌رسد اظهارات اخیر "نفتالی بنت" نخست‌وزیر اسرائیل که گفته بود تهران در پیشرفته‌ترین مرحله برنامه اتمی خود قرار دارد، علاوه بر ایران بایدن را نیز هدف قرار داده است.

او گفته بود: "اسرائیل طرف توافق هسته‌ای نیست و متعهد به آن توافق نخواهد بود". به عبارت دیگر، اسرائیل ممکن است از امریکا سرپیچی کرده و به تنهایی پیش برود. بنت آشکارا گفته بود: "این امکان وجود دارد که با بهترین دوستان‌مان اختلافاتی داشته باشیم".

ایران در حالی که قصد ساخت بمب اتمی را تکذیب می‌کند، خاطرنشان می‌سازد که اسرائیل که زرادخانه مهیب هسته‌ای و اعلام نشده‌ای در اختیار دارد، مشمول بازرسی‌های سازمان ملل نیست. این بخش از ریاکاری اغلب در غرب فراموش می‌شود و کسی به آن نمی‌پردازد. همچنین، این واقعیت که امریکا ۱.۵ تریلیون دلار برای نوسازی تسلیحات هسته‌ای خود هزینه کرده نیز به راحتی نادیده گرفته می‌شود. سایر طرفین توافق با ایران از جمله بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین نیز در حال ارتقا یا توسعه تسلیحات هسته‌ای خود هستند. این موضوع به سختی می‌تواند نمونه و الگوی خوبی برای عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی باشد.

در کاخ سفید بایدن، خوش‌بینی اولیه مبنی بر آنکه می‌توان از طریق مسالمت‌آمیز ایران را متقاعد به مهار هسته‌ای کرد با جو تیره و تار درباره نتیجه مذاکرات وین جایگزین شده است.

دولت بایدن در تلاش برای آرام کردن اسرائیل و فشار بر ایران اعلام کرده که در صورت شکست مذاکرات وین جایگزین‌های دیگری از جمله اقدام نظامی را در نظر خواهد گرفت. در این طرح موسوم به گزینه "ب" تحریم‌های اضافی از جمله بر تجارت پر سود نفتی ایران با چین و عملیات مخفیانه و حملات هوایی و موشکی احتمالا با مشارکت اسرائیل یا حمایت از نیرو‌های اسرائیلی در نظر گرفته خواهد شد.

با این وجود، مشاوران بایدن در یک ارزیابی غیرمعمول معتقدند ترور دانشمندان هسته‌ای ایران توسط اسرائیل و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران نتیجه معکوس داشته و به جای بازدارندگی ایران باعث تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است.

همچنین، ایالات متحده به طور خصوصی هشدار داده که جابجایی تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی و بهبود دفاع زمین به هوا و سایبری ایران به این معنی است که حملات نظامی ممکن است ناکارآمد باشد. همه این موارد به اتخاذ یک گزینه دیگر کم‌تر تقابلی اشاره می‌کنند: توافق موقت که طبق آن فعالیت‌های هسته‌ای ایران کند شده و اجازه بازرسی بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران در ازای کاهش تحریم‌ها داده می‌شود.

حتی یک توافق موقت برای دولت‌های اروپایی نگران و متحدان عرب امریکا در منطقه که به طور آزمایشی خواستار احیای روابط دیپلماتیک با ایران هستند تسکینی هر چند موقت خواهد بود. برای بایدن نیز یک توافق موقت در حال حاضر می‌تواند از بروز یک بحران منطقه‌ای دیگر جلوگیری کند، بحرانی که می‌تواند برنامه‌های داخلی و خارجی او را مختل کرده و باعث افزایش قیمت جهانی انرژی شود. با این وجود، اسرائیل ممکن است استدلال کند که درگیری با ایران برای آینده امنیت آن ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. جنگ در سایه بین ایران و اسرائیل در حال حاضر با شدت فزاینده‌ای در حال انجام است".

گاردین در ادامه می‌افزاید: محافظه کاران در ایران نیز می‌گویند که می‌توانند تحریم را پشت سر گذاشته و یک توافق تازه ضروری نیست و در برابر سازش مقاومت خواهند کرد. اظهارات آنان با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام همخوانی و شباهت بسیاری دارد. همین امر در مورد تندرو‌های اسرائیلی نیز صادق است. اسرائیل در سالیان اخیر صد‌ها حمله هوایی تایید نشده علیه اهداف ایرانی یا مرتبط با ایران را عمدتا در سوریه انجام داده است. ایران به حمایت از شبه‌نظامیان شیعه به خصوص در عراق و نقاط دیگر خاورمیانه ادامه می‌دهد. مقام‌های امریکایی، اسرائیل را مقصر تحریک ایران درباره حملات پهپادی به پایگاهی امریکایی در جنوب سوریه در ماه گذشته دانسته‌اند. این مسابقه می‌تواند به سرعت به رویدادی بدتر تبدیل شود. در حالی که دیپلماسی به سوت پایان نزدیک می‌شود، مهار اسرائیل ممکن است به اندازه ایران چالش بزرگی برای بایدن باشد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
3
4
اولمرت گفته دروغه برای ترساندن ایران و آمریکاست شما بی خیال شو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
13
2
منتظر روزی هستیم که که اسرائیل با دست خود گورش رابکند. آفتاب تو هم اینقدر آشوب به پا نکن.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین