کد خبر: ۷۴۰۲۲۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
پایان نخستین جلسه مذاکرات احیای برجام و خوش‌بینی نسبت به توافق

نخستین مذاکرات احیای برجام در دولت رئیسی؛ در وین چه گذشت؟

پس از ۶ ماه تاخیر در بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای سرانجام دولت جدید ایران گفتگو با کشور‌های باقی مانده در برجام را آغاز کرد. مذاکره کنندگان ایران و دیگر اعضای برجام، ضمن موفقیت‌آمیز دانستن مذاکرات، نسبت به توافق ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.
نخستین مذاکرات احیای برجام در دولت رئیسی؛ در وین چه گذشت؟
آفتاب‌‌نیوز :

نشست روز نخست مذاکرات وین برای لغو تحریم ها بین دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران پس از حدود دو ساعت پایان یافت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نخستین دور گفتگو‌های احیای توافق هسته‌ای در چارچوب نشست کمیسیون برجام در وین روز دوشنبه ۲۹ نوامبر آغاز و ایران و کشور‌های ۴+۱ به همراه نماینده اتحادیه اروپا در این جلسه حضور یافتند. ساعاتی پس از آغاز این این نشست طرفین با ابراز رضایت از روند گفتگو‌ها به نخستین شب گفتگو‌ها پایان دادند.

در نشست امروز، هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران، با ترکیبی حقوقی-اقتصادی در این شهر حضور یافت.

ابراز  رضایت نماینده اروپا

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری با خبرنگاران از آغاز دوباره مذاکرات ابراز خرسندی کرد.

مورا همچنین تاکید کرد که ایران پذیرفته کار طبق همان مسیری که در ۶ دور مذاکره پیشین طی شده ادامه یابد.

بر اساس توافقی که در دولت روحانی با اعضای کمیسیون برجام صورت گرفته بود، دو کارگروه به صورت موازی و همزمان اقدامات لازم برای احیای برجام را انجام می‌دادند. در یک کارگروه به بحث تعهدات هسته‌ای ایران پرداخته می‌شد و در کارگروه دوم به موضوعات مربوط به تحریم‌هایی که باید لغو شود.

مورا در ادامه صحبت‌های خود تایید کرد که کار این دو کارگروه ادامه خواهد یافت. او با اشاره به اینکه تیم ایرانی حساسیت‌های سیاسی در داخل کشور دارد، تاکید کرد که از فردا، سه‌شنبه ۳۰ نوامبر کارگروه رفع تحریم‌ها کار خود را آغاز خواهد کرد و یک روز بعد، یعنی روز چهارشنبه اول دسامبر کارگروه هسته‌ای به اقداماتی که ایران باید در خصوص بازگشت به تعهداتش انجام دهد، بار دیگر کار خود را از سر خواهد گرفت.

مورا همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برگزاری نشست وزرای کشور‌های عضو تاکید کرد که برگزاری چنین جلسه‌ای در آینده نزدیک محتمل نیست.

خوش‌بینی ایران

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران نیز پس از پایان دور نخست گفتگو‌ها از روند طی شده ابراز رضایت کرد.

کنی در گفتگو با خبرنگاران ایرانی پذیرش کشور‌های اروپایی در خصوص حق ایران برای رفع تحریم‌ها را «یک دست‌آورد» برشمرد و افزود: «همانطور که ما تاکید کرده بودیم قرار شد ابتدا در خصوص رفع تحریم‌ها مذاکراتی صورت گیرد که این مهم از فردا آغاز می‌شود و پس از آن در خصوص موضوع هسته‌ای مذاکرات آغاز خواهد شد.»

اشاره باقری کنی احتمالا همان تفاوت یک روزه است. چرا که انریکه مورا هم تلویحا به مسئله «حساسیت سیاسی تیم ایرانی» اشاره کرده است. در نتیجه احتمالا کشور‌های گروه ۴+۱ پذیرفته‌اند دو کارگروه با فاصله یک روزه کار خود را آغاز کنند. این مسئله به ویژه از آنجا حائز اهمیت است که علی باقری کنی و دیگر مقام‌های تهران در ماه‌های اخیر تاکید کرده بودند که گفتگویی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در وین صورت نمی‌گیرد و تیم ایرانی تنها برای «لغو تحریم‌ها» بودند راهی پایتخت اتریش می‌شوند.

به گزارش یورونیوز، از دیگر نکات قابل توجه در پایان دور نخست مذاکرات، پذیرش تیم ایرانی به ادامه مسیر گفتگو‌ها در همان ریلی است که در دولت پیشین طراحی شده بود. به این معنا که برخلاف اظهارنظر‌های سیاسی مقام‌های دولت رئیسی، عملا علی باقری و هیات همراهش اصراری بر آغاز دوباره مذاکرات از نقطه صفر نداشته و گفتگو‌ها از همان‌جایی که متوقف شده بود ادامه می‌یابد. هرچند جزئیات در خصوص این مسئله با آغاز به کار کارگروه‌ها بیشتر مشخص خواهد شد.

دبیر کل سازمان ملل: بازگشت به گفتگو برای اجرای کامل برجام گام مهمی است

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد بازگشت به گفتگو برای اجرای کامل و موثر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گام مهمی است.

دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در دومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی افزود: تمام طرفها باید اطمینان یابند که این ابزار ارزشمند (برجام) موثر باقی بماند.

روسیه: آغاز مذاکرات موفقیت‌آمیز بود

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین که در ۶ دور ابتدایی گفتگو‌های وین هم حضور رسانه‌ای پررنگی داشت و همواره اطلاعاتی از جلسات پشت‌در‌های بسته منتشر می‌کرد، پس از پایان شب نخست گفتگو‌های دور هفتم، آغاز این مذاکرات را بسیار موفقیت آمیز خواند.

میخائیل اولیانوف در توئیتی نوشت که شرکت کنندگان در این نشست درخصوص برداشتن گام‌های فوری بعدی توافق کردند؛ نشستی که کاملا موفقیت‌آمیز آغاز شد.

مذاکره کننده ارشد چین: اولویت با رفع تحریم‌ها علیه ایران است

وانگ کوان سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز گفت: آن‌ها روی لغو تحریم‌ها به عنوان یک اولویت متمرکز هستند و در عین حال درک می‌کنند که باید درباره سایر مسائل مرتبط بحث شود. اما همه ما توافق داریم که اولویت با رفع تحریم‌هاست و باید ابتدا به این مساله بپردازیم.

با توجه به اعلام مقام‌های رسمی، این گفتگو‌ها با آغاز به کار کارگروه رفع تحریم‌ها از روز سه‌شنبه به فعالیت خود ادامه خواهد داد. همچنین از آنجایی که قرار است این دور از مذاکرات برای دست‌کم دو روز دیگر نیز ادامه یابد، روز چهارشنبه نیز نشستی در خصوص بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای در کارگروه هسته‌ای برگزار می‌شود. در عین حال و با توجه به تجربیات پیشین تمدید احتمالی این مذاکرات برای یک یا چند روز دیگر دور از ذهن نخواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
2
4
بعید است بجایی برسد
m n
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
1
7
اگر مذاکره بدون حضور حضور امریکا به نتیجه میرسید که الان تحریمی وجود نداشت. سرکاریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
0
آقایان خوش بین اینقدر نگذارید سر کارتون بگذارند. حتی غربی ها هم این ها را شناختند. شما چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
0
اتفاقا به جایی هم میرسد
اسنادی که دولت قبل تنظیم کرده را امضا می کنند و تمام
و به نام دولت فعلی فتح والفتوح ثبت می شود مثل واکسنها و یا عضو چی بود شانگهای و اکو و فلان و بهمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
0
ظاهرا نرمش داریم چه نرمشی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین