کد خبر: ۷۴۰۲۷۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
واشنگتن پیشنهاد داده تا زمانی که توافق دائمی حاصل نشده بر سر یک توافق موقت با تهران مذاکره شود

جزییات پیشنهاد آمریکا برای توافق موقت با ایران؛ "کمتر برای کمتر"

با از سرگیری مذاکرات وین این شایعه مطرح شد که علیرغم مخالفت و بدبینی اسرائیلی‌ها، امریکا به توافق "کم‌تر برای کمتر" فکر می‌کند و به آن رضایت خواهد داد. واشنگتن پیشنهاد داده تا زمانی که توافق دائمی حاصل نشده بر سر یک توافق موقت با تهران مذاکره شود.
جزییات پیشنهاد آمریکا برای توافق موقت با ایران؛
آفتاب‌‌نیوز :

دیپلمات‌های غربی می‌گویند تیم تازه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران خواسته‌هایی به زعم آنان "غیرواقع‌بینانه" را از دیپلمات‌های اروپایی و امریکایی مطرح کرده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این خبرگزاری می‌نویسد: این خواسته‌ها شامل اصرار ایران بر لغو تمامی تحریم‌های امریکا و اتحادیه اروپاست که از سال 2017 میلادی به این سو اعمال شده‌اند؛ از جمله تحریم‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای ایران.

به موازات آن، تنش در روابط تهران با ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر تاسیسات هسته‌ای آن کشور افزایش یافته است.

در مقابل، "علی باقری کنی" مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز یکشنبه به "فایننشال تایمز" گفت که غرب باید بهایی بپردازد چرا که نتوانسته بخشی از تعهدات خود را عملی سازد و به آن پایبند بماند.

او گفته است مانند هر معامله‌ای توافق یک توافق است و شکست آن پیامدهایی برای طرفین دارد.

باقری گفته اصل "تطابق متقابل" نمی تواند مبنای مناسبی برای مذاکرات باشد چرا که این دولت امریکا بود که یکجانبه از توافق خارج شد".

"رویترز" در ادامه به نقل از دیپلمات‌های غربی می‌نویسد واشنگتن پیشنهاد داده تا زمانی که توافق دائمی حاصل نشده بر سر یک توافق موقت با تهران مذاکره شود.

توافق هسته‌ای؛ مسیری که مملو از موانع است

"مارکو کارنلوس" دیپلمات سابق ایتالیایی که در سومالی و استرالیا ماموریت‌هایی را انجام داده و در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۱ میلادی در دستگاه سیاست خارجی سه نخست وزیر ایتالیا خدمت کرده و نماینده ویژه دولت آن کشور برای هماهنگی روند صلح خاورمیانه برای سوریه و تا نوامبر ۲۰۱۷ سفیر ایتالیا در عراق بوده در مقاله‌ای در "میدل ایست ای" مسیر پیش رو برای دستیابی به توافق هسته‌ای را پر از موانع می‌داند و می‌نویسد: "مثل همیشه شیطان در جزئیات نهفته است. پیام‌هایی که از تهران می‌رسند دلگرم‌کننده نیستند. "علی باقری کنی" مذاکره کننده تازه ایران مذاکرات آتی را اصلا مذاکرات هسته‌ای نمی‌داند و آن را به مذاکراتی برای "رفع تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی" علیه ایران تقلیل داده است. ایران ممکن است در اتاق مذاکره برای یک بار هم که شده نرم شود، اما به نظر می‌رسد عجله‌ای برای انجام معامله و حصول توافق ندارد. مشکل عمده دیگر آن است که امریکا چگونه با زخم‌هایی که خود بر برجام وارد ساخته برخورد کند. تصمیم سه سال پیش ترامپ برای خروج از برجام و گام‌های اشتباه بایدن در تلاش برای پیوستن دوباره به آن. بایدن فرصت خوبی را که می‌توانست برای توافق بهبود یافته با ایران از آن استفاده کند از دست داد. البته در این باره واقعیت آن است که در کنگره که هنوز نسبت به ایران رویکردی خصمانه دارد و در میانه فشار اسرائیل و شرکای غرب بایدن نمی‌توانست خواسته‌های حداکثری ایران را بپذیرد. واشنگتن ظاهرا هرگز آسیبی که تصمیم ترامپ برای خروج از برجام به اردوگاه اصلاح‌طلبان ایران وارد ساخت را در نظر نگرفت. این موضوع باعث شکست انتخاباتی اصلاح‌طلبان در ماه ژوئن شد".

این دیپلمات سابق اروپایی در ادامه می‌نویسد: "وضعیت منطقه را نمی‌توان نادیده گرفت. درگیری طولانی مدت در یمن نتیجه‌ای نامطلوب برای عربستان داشته است. لبنان در هرج و مرج قرار دارد و تنها نیروی نظامی‌ای که می‌تواند کنترل اوضاع را در دست گیرد حزب الله است. بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه کنترل خود را بر کشور تثبیت می‌کند و عراق صرفنظر از نتایج انتخابات اخیر به راحتی از نفوذ ایران خارج نخواهد شد".

او در ادامه می‌نویسد: "اکنون شایعاتی وجود دارند مبنی بر آن که دولت بایدن احتمالا دستیابی به توافقی موقت که "کم‌تر برای کم تر" توصیف می‌شود را ارزیابی می‌کند که طبق آن ایران با توقف غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصد از آزاد شدن پول‌های بلوکه شده‌اش توسط امریکا و متحدان‌اش برخوردار شده و معافیت‌های تحریمی برای کالا‌های بشردوستانه به منظور ارسال به ایران در نظر گرفته خواهند شد. در نهایت، بدون روسیه و چین هیچ گونه فشار تحریمی‌ای علیه ایران موثر نخواهد بود. واشنگتن برای مقابله با مسکو و پکن درباره ایران با مشکلی جدی مواجه خواهد شد به خصوص زمانی که امریکایی‌ها با دو کشور مذکور بر سر اوکراین، بلاروس، هنگ کنگ و شین جیانگ اختلاف نظر دارند. اولویت بندی در سیاست خارجی امریکا مهم است به ویژه زمانی که تصور می‌شود قدرت سخت و نرم امریکا رو به افول است".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
30
5
بس کن آفتاب ذلیل دستت رو شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
10
0
افتاب جان برو تو کار مهاجرت و وکالت خبر رسانی دوزار پول نیست توش هر ننه قمری هم بهت اخرش دشنام میده
m n
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
20
مذاکره کنندگان که مشکلی ندارن. مردم اروپا هم پراید 200 میلیون تومنی و تخم مرغ دونه ای 1500 تومن و خونه متری 100 میلیون تومن و گوشت کیلویی 300 هزار تومن نمیخرن. مردم ما تحمل میکنن که الحمدلله تحمل میکنن. به قول مسولین تا نون تو آب زدن و خوردن و لونگ پوشیدن هنوز دو تا ریس جمهور امریکا فاصله داریم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
17
این مذاکرات نه شکست می‌خوره و نه به نتیجه خاصی می‌رسه. هر دو طرف به هر صورتی که شده بازی را ادامه خواهند داد. هر دو طرف هر بار ابراز خوش‌بینی می‌کنند ولی خودشون هم می‌دانند که مذاکرات بن‌بسته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
0
16
اگر تحریم نفتی برداشته نشود و اگر مبادله پول در سطح بین الملل رونق نیابد این نشست هیچ فایده ای ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
5
3
که بعد بخواهند بر سر همان کمتر دبه کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
11
4
بقول شرق امضای کری تضمین است باز هم می خواهید با وعده ووعید سر مردم کلاه بگذارید مذاکره فقط با اقتدار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
2
1
آمریکا با نگرانی می خواهد حرکت ایران از غنی سازی ۶۰ به ۹۰ را متوقف کند و رسیدن به ۹۰ برایش برجام دیگر غیر قابل بازگشت است و در این مرحله تنها به توقف غنی سازی ۶۰ درصد راضی است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین