کد خبر: ۷۴۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۸
در میزگردعدالت اقتصادی و چالش‌های پیش‌‌روعنوان شد:

الویری: دولت درباره میزان سرمایه گذاری 50 برابر دروغ گفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: میزگرد سیاسی پیرامون «عدالت اقتصادی و چالش‌های پیش‌‌رو» در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور محمد خوش‌چهره، مرتضی الویری و محمد قمی از سوی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشکده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب در این میزگرد که بعدازظهر امروز برگزار شد، ابتدا مرتضی الویری به ایراد سخن پرداخت و در مورد موانع توسعه اقتصادی توسط دولت نهم گفت: «عدالت، نگرانی تمامی گروه‌های سیاسی است ولی آنچه در حال حاضر مانع توسعه اقتصادی توسط دولت نهم شد چند اقدام بود از جمله 1- انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان مغز اقتصادی کشور 2- انحلال 28 شورای عالی تصمیم‌گیری کشور و رساندن آنها به 4 شورا 3- تزریق نقدینگی به کشور از طریق اعطای وام‌های خوداشتغالی و 4- واردات بی‌رویه که موجب از بین رفتن تولید ملی می‌شود».
 
مرتضی الویری درباره رشد اقتصادی و تناسب آن با عدالت، گفت: «با اعداد و ارقام می‌گویم که بهترین حالت را در سال‌های اخیر در سال 1383 داشتیم که با توجه به شاخص‌های درآمد 10 درصد ثروتمندترین مردم و 10 درصد فقیرترین مردم این امر ثابت می‌شود».

وی افزود: «چند عامل در ایجاد شکاف اقتصادی بین فقرا و اغنیا موثر است از جمله 1- افزایش سوبسیدها 2- کاهش مالیات‌ها که کاری عوامانه است؛ در حالی که از مالیات برای سالم‌سازی تولید می‌توان استفاده کرد و 3- مساله افزایش واردات و کاهش ارزش دلار که موجب رغبت واردکنندگان می‌شود و نمونه آن را در  واردات کالاهای چینی می‌بینیم که باعث نابودی صنعت کشور می‌شود».

شهردار سابق تهران ادامه داد: ‌«در حال حاضر مطابق آمارها میزان ضریب نفوذ صدا و سیما در جامعه 70 درصد است و مطبوعات و سایت‌های اینترنتی در کل 30 درصد در جامعه نفوذ دارند که با توجه به مطبوعات دولتی که درخدمت آن جریان قرار دارند، در کل 3 درصد فضای رسانه‌ای در کشور برای اصلاح‌طلبان وجود دارد که ما هیچ تریبونی برای مقابله با دروغگویی‌ها و خلاف‌گویی مسئولان در دست نداریم و این بزرگترین نابرابری و بی‌عدالتی در عرصه اطلاع‌رسانی است».
 
مهندس الویری ادامه داد: «بزرگنمایی آماری از سوی وزیر سابق دولت احمدی نژاد تا جایی پیش می‌رود که میزان سرمایه گذاری خارجی را 11میلیارد دلار اعلام می‌کند در حالی که آمارها و بررسی‌هایی که انجام داده‌ام نشان می‌دهد که وی 50 برابر دروغ گفته‌است و ما هیچ تریبونی برای مشخص کردن این دروغ ها نداریم».
 
مهندس الویری در پاسخ به سوالی در مورد وجود مافیای اقتصادی گفت: «سه سال است که صحبت از دانه درشت‌ها و افراد مافیایی می‌کنند و چرا اساس آنها اعلام نمی‌شود در مورد مافیای سیگار مسائلی مطرح شد که وزیر اقتصاد گفت کل واردات ما در سال برای 21 شرکت واردات سیگار حدود 300 میلیون دلار است در حالی که رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که از فردی خواسته‌اند که 5 میلیارد دلار رشوه بدهد تا اجازه واردات سیگار بگیرد». 

مرتضی الویری در ادامه بحث وجود مافیای اقتصادی گفت: «اتفاقاً کانون‌های قدرت و فساد به نظر ما در داخل سیستم هستند نه در خارج از سیستم. مخالفین دولت در بخش خصوصی کار می‌کنند و توانایی انجام چنین کارهایی را ندارند. بلکه ما مافیا را کسانی می دانیم که پروژه‌ها را به چندین برابر قیمت به خاطر روابط ناسالم برای خودشان می‌گیرند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین