در حالی که شرکتهای هواپیمایی حامل پرچم کشورهای همسایه با کاهش فراگیری ویروس کرونا و اعلام پایان این پاندمی در برخی از کشورها به دنبال افزایش سهم خود از بازارهای جهانی هستند، ایرلاین حامل پرچم کشورمان درگیر مشکلات پیچیده اقتصادی شده به طوریکه طبق گفته مدیرعامل این شرکت ملی، هما با بدهی ۸۰۰ میلیون دلاری ارزی و ۳ هزار میلیارد تومانی ریالی مواجهاست.
در حالی که هما کمتر از ۱۰ فروند هواپیمای فعال دارد و با این حجم از زیان انباشته مواجه است، باید وام ۵۴۰ میلیون دلاری هواپیماهای برجامی و حقوق ۲۳ هزار پرنسل را بپردازد. همین وضعیت آشفته مالی و بازرگانی هما باعث شده هر ماه پرداخت حقوق با تاخیر مواجه شود. از سوی دیگر در حالی که برخی از کارشناسان و مسئولان راهکار بهبود وضعیت هما را در خارجسازی صندوق بازنشستگی این شرکت میدانند، کارکنان با خروج صندوق از بدنه هما و انتقال آن به صندوق بازنشستگی کشور مخالف و نسبت به این تصمیم معترض هستند.
تاکنون دو بار بحث کنارهگیری «علیرضا برخور» مدیرعامل هما مطرح شده یک بار پس از انتشار نامه «محمد اسلامی» وزیر سابق راه و شهرسازی به مدیریت هما مبنی بر اینکه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان هما نباید حتی یک روز هم تاخیر داشته باشد و رخداد فروردین ۱۴۰۰ (تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان) به هیچ وجه من الوجوه نباید تکرار شود، بحث کنارهگیر برخور جدی شد. اما پس از گذشت مدتی برخور نامه استعفای خود را به وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم «رستم قاسمی» تقدیم کرد.
هر چند تا کنون قاسمی واکنشی نسبت به وضعیت شرکت هواپیمایی هما نداشته و با استعفای برخور هم موافقت نشده، اما شنیدهها حاکی از کنارهگیری مدیرعامل پرحاشیه هما پابرجاست.
اخیرا انتقاداتی نسبت به سفر برخور به ترکیه همراه با خانواده آن هم در این شرایط آشفته شرکت و برگزاری تجمعهای اعتراضی پی در پی کنارکنان مطرح شد که این مقام آگاه درباره سفر مدیرعامل هما به ترکیه توضیحاتی ارائه داد. به گفته وی؛ علیرضا برخور از خلبانهای شرکت هواپیمایی زاگراس است که برای شرکت در دورههای شبیه سازی پرواز و اخذ گواهینامه این دوره سفر آموزشی به ترکیه داشت که هزینه این سفر بر عهده شرکت هواپیمایی زاگرس بوده و حتی برای شرکت در این دوره از پروازهای هما استفاده نشده است.
ساقیشو زنده میخوام