کد خبر: ۷۴۳۷۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۴
باحضور خجسته، شکر خواه، جلالی و ابطحی عنوان شد

رادیو هر چه مسن تر می‌شود، شاداب تر است

دو رادیو جدید راه اندازی می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون صدای جمهوری اسلامی گفت: شعار ما در رادیو این است که رادیو هر چه مسن تر می شود، جوان تر و شاداب تر است.
 
به گزارش سرویس هنر آفتاب «حسن خجسته» که در برنامه گفت و گوی روز در رادیو گفت‌وگو به همراه «یونس شکر خواه»، استاد دانشگاه و مدرس ارتباطات، «احمد جلالی»، مشاور فرهنگی مجلس و «محمدعلی ابطحی»، معاون پارلمانی خاتمی به بررسی وضعیت رادیو در ایران می پرداخت با بیان این مطلب افزود: اگر ما ماهیت رسانه را بشناسیم به تفاوت های ماهوی بین رادیو، تلویزیون و مطبوعات پی می بریم و می دانیم که جای ما در بین این رسانه ها کجاست. 

وی با اشاره به اینکه عصر طلایی رادیو از سال 57-56 شروع شده و تا سال های 66-65 ادامه داشت، افزود: ما رادیوهای عمومی، اختصاصی و تخصصی داریم که نمونه آنها را به ترتیب می توان رادیوهای با مخاطب عام، جوان و تجارت را ذکر کرد.
 
معاون صدا تصریح کرد: شنونده های رادیو نیز تقسیم بندی خاص خودشان را دارند که می توان آنها را به گوش شنوا، گوش منتظر و گوش ناشنوا، یعنی کسی که هیچوقت رادیو را نخواهد شنید تقسیم بندی کرد.
وی گوش شنوا را نیز کسانی دانست که عشق به رادیو دارند و گفت: آنچه برای ما مهم است گوش منتظر است که باید به انتظاراتش جواب داد. 

دکتر جلالی نیز درباره نقاط ضعف و قوت رادیو به برنامه گفت و گوی روز گفت: وسعت کار و پیدا کردن قالب های زبان رادیویی خیلی مهم است . 

وی افزود: در یونسکو و دیگر سازمان های بین المللی برای ایجاد صلح در جامعه جهانی آموزش دراولویت قرار می گیرد و رادیو ساده ترین، کم خرج ترین و برنده ترین وسیله آموزشی برای این امر است.
 
یونس شکر خواه نیز در برنامه گفت و گوی روز درباره وضعیت رادیو گفت: سرنوشت رادیو را جدا از روند رادیو در سطح جهان نمی توان تصور کرد و این پدیده نزدیک به دو قرن است که به میان ما آمده است و قبلابه نام وایرس شناخته شده بود. 

وی افزود: رادیو ازرسانه هایی است که توانسته است روی پای خودش بایستد و قدرت تطبیق زیادی دارد و هر چه از سطح نگاه ارتباطی به پدیده ارتباطی فاصله می گیرید با گمانه زنی های کاملا مقابل این تفکر مواجه می شوید که بازی را برای رادیو تمام شده تلقی می کند. 

این مدرس ارتباطات تصریح کرد: رادیو هنوز ارزان ترین، جهانی ترین و فوری ترین وسیله دنیاست و در کلیه سطوح شهری، استانی، سراسری و کشوری پیشرفت کرده است. 

نویسنده کتاب "خبر " درباره اینکه رادیو توانسته است از ظرفیت های اطرافش استفاده کند، گفت: عدم تاخیر در اطلاع پایه تئوریک دارد و فرامتنی هم که اشاره شد تحت عنوان ادب اجتماعی است که از دید من رفتار حرفه ای و نوع توقعاتی است که باید خودش را نشان دهد. 

یونس شکرخواه اظهار داشت: رادیو عین اینترنت دقایق طلایی دارد و اساسا در میان وسایل ارتباط جمعی زبان نقش مهمی ایفا می کند که نباید اختلال معنا ایجاد کند و زبان های رادیویی نیز باید روی محور عاطفی رفتار کنند. 

وی تئوری های رادیو را دو گروه تئوری های دریافتی و شناختی معرفی و گفت: رادیو متن خودش را با عنصر خیال و درگیر شدن با مخاطب کامل می کند. 

دکتر ابطحی نیز درباره کارنامه رادیو تاکید کرد: رادیو یک رسانه ویژه است و ویژگی تربیت کنندگی دارد و کسانیکه در رادیو کار می کنند باید با عشق متفاوتی از بقیه رسانه ها کار کنند. 

وی افزود: در رادیو و تلویزیون به آنچه که پخش می شود اهمیت زیادی می دهند و این تفکر باعث می شود که احتیاط زیادی به خرج دهند که گاه مانع آفرین نیز می شود. 

ابطحی درباره پاسخگویی رادیو نسبت به علایق و سلیقه ها تصریح کرد: تعدد شبکه ها الزاما به این معنا نیست که مخاطبان بیشتری را انتخاب می کند و اگر تعدد سیاست ها در شبکه وجود نداشته باشد افزایش شبکه ها تفاوتی ایجاد نمی کند. 

معاون صدا در ادامه به برنامه رادیویی گفت و گوی روز گفت: اینترنت یک ظرفیت جدید است و با استفاده رادیو از این بستر مخاطبان رادیو را به جای کاهش افزایش می یابند. 

وی از راه اندازی دو رادیو بورس و خانواده در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: رادیو باید از حوزه های عمومی به حوزه های خصوصی و فردی توسعه پیدا کند.
دکتر شکرخواه درباره پادکست رادیو گفت: ذات رسانه های جدید مرکز گریزی است و تمایلی از طرف یک پادکست ساز نیست که الزاما از سوی رسانه های بزرگ جذب شود. 

وی افزود: وبلاگ چون واحدش پست است و صفحه یا پادکست نیست در واقع مینیاتور فرد در برابر استادیوست و بنابراین تمایلی به جذب ندارد بلکه تمایل به ادغام از جانب سازمان های بزرگ را دارد. 

دکتر ابطحی در ادامه صحبت های شکر خواه گفت: قانون جمهوری اسلامی ایران در آن صدا و سیما در اختیار حاکمیت است و براساس تفسیری که در بخش های حقوقی کشور دیدم پادکست را هم جزئی از رادیو تفسیر کرده بود و هر پادکست ایرانی را الان از نظر قانونی و حقوقی غیرمجاز می دانند و اگر این تفسیر وجود داشته باشد طبیعتا این مرکزگریزی دیگر معنا ندارد. 

دکتر شکرخواه پویا ماندن رادیو را در دو جنبه محتوایی و هم جنبه فرمی دانست و اظهار داشت: از جنبه فرمی رادیو باید هوشیارانه به همگرایی رسانه ای توجه داشته باشد و در حوزه محتوایی نیز یک اتفاق بزرگ برای رادیو افتاده است و آن ادغام FM به GPRS است یعنی رادیو به سرعت سرویس های خودش را از طریق GPRS به مردم می دهد و رادیوهای دنیا Blue Button را هم اضافه کردند. 

وی افزود: رادیوهای دنیا می گویند ما باید هم Multi Channel داشته باشیم و هم Multi Format ، یعنی سفارشات را از جاهای گوناگون دارند و هم Multi Format بودنش یعنی اینکه یک محتوا را در فرمت های گوناگون ذخیره می کند و فقط صدا نیست.
 
ابطحی درخاتمه گفت: رادیو باید به گونه ای پیوند با مردم ایجاد کند که دنبال رادیو بروند وگرنه تلویزیون به خاطر اینکه در محل آرامش انسان حضور دارد شاید این فرصت را از این رسانه بگیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین