کد خبر: ۷۴۴۷۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷
مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده سابق مجلس در گفتگو با «آفتاب نیوز»:

بودجه ۱۴۰۱ با کسری مواجه خواهد شد| کشور را از جیب مردم، گران اداره می‌کنیم

نماینده سابق مجلس درباره اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ آیا فشار اقتصادی روی مردم را کاهش می‌دهد یا افزایش تصریح کرد: تا زمانی که ما نتوانیم معادلات سیاسی خود را با جهان حل و فصل کنیم نمی‌توانیم به بهبود زندگی مردم امیدوار باشیم. امروز ما کشور را گران مدیریت می‌کنیم و این گران اداره کردن نیز از جیب مردم است. اراده‌ای که من در حاکمیت مشاهده می‌کنم نشان دهنده این است که حاکمیت به این نتیجه رسیده که باید مشکلات خود را با کشور‌های غربی حل کند و به همین دلیل تیم مذاکره کننده در حال مذاکره با کشور‌های غربی است.
بودجه ۱۴۰۱ با کسری مواجه خواهد شد| کشور را از جیب مردم، گران اداره می‌کنیم
آفتاب‌‌نیوز :

واکنش‌ها به بودجه ارائه شده دولت برای سال آینده همچنان ادامه دارد و هر چه زمان بیشتری از ارائه بودجه می‌گذرد تحلیل‌ها شکل جدی‌تر و انتقادی‌تری به خود می‌گیرد. دولت در بودجه رشد ۸ درصدی را در نظر گرفته که با توجه به واقعیت‌های موجود اقتصادی امکان تحقق این موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

«آفتاب‌نیوز» برای بررسی مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های بودجه سال ۱۴۰۱ با مهرداد بائوج لاهوتی نماینده دوره هشتم، نهم و دهم مردم لنگرود در مجلس گفتگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

لاهوتی در این زمینه گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ تابعی از بودجه‌های سال‌های قبل است و شباهت‌های زیادی با سال گذشته دارد. بودجه‌های گذشته با کسری مواجه بود و این وضعیت در بودجه ۱۴۰۱ نیز وجود دارد. کل بودجه سال ۱۴۰۱ در حدود ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. از این رقم مبلغی در حدود ۱۵۰۰ هزارمیلیارد تومان بودجه عمومی کشور است و ۲۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز بودجه شرکت‌های دولتی است. منابع مهم بودجه ۱۴۰۱ نفت و مالیات است. اگر به بودجه دقت کنیم متوجه می‌شویم که دولت از چند منبع قرض کرده است. دولت در این زمینه اجازه انتشار اوراق گرفته است. این وضعیت به جز شرکت‌های دولتی است.

وی افزود: دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ در حدود ۱۳۷ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تقاضای وام کرده است که مشابه وضعیت دولت‌های گذشته است. نکته مهم اینکه در بودجه سال آینده میزان فروش نفت در حدود یک میلیون و دویست هزار بشکه در نظر گرفته شده که باید احتمالات مختلف درباره شرایط تحریم‌ها را در نظر گرفت. به هر حال اگر دولت نتوان میزان نفت کافی بفروشد مانند دولت قبل با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد بود. در اینجا دولت اجازه خواسته که معادل کسری فروش نفت از سقف فروش اوراق استفاده کند که به معنای قرض دوباره از مردم خواهد بود. در ظاهر برخی نکات مثبت در بودجه وجود دارد. به عنوان مثال بودجه عمرانی سال گذشته کشور ۱۷۶ هزار میلیارد تومان بوده که دولت تنها موفق شد در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان آن را تأمین کند. در بودجه ۱۴۰۱ رقمی که برای بودجه عمرانی در نظر گرفته شده ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است. این رقم در ظاهر خوب است، اما به نظر می‌رسد شرایط تأمین آن به راحتی امکان پذیر نباشد. از سوی دیگر دولت ۶۲ درصد میزان مالیات را افزایش داده که به نظر می‌رسد تحقق این موضوع سخت و با چالش‌هایی مواجه باشد.

لاهوتی خاطرنشان کرد: دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی کشور را ۸ درصد در نظر گرفته است. این در حالی است که در عمل امکان رشد اقتصادی ۸ درصدی در طول یک سال وجود ندارد. واقعیت این است که برای رسیدن به چنین رشد اقتصادی کشور به ۶۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد. در بودجه‌ای که قرار است از صندوق توسعه ملی و مردم قرض گرفته می‌شود رسیدن به چنین رشد اقتصادی امکان پذیر نیست و با چالش‌های متعددی مواجه خواهد بود.

نماینده سابق مجلس درباره اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ آیا فشار اقتصادی روی مردم را کاهش می‌دهد یا افزایش تصریح کرد: تا زمانی که ما نتوانیم معادلات سیاسی خود را با جهان حل و فصل کنیم نمی‌توانیم به بهبود زندگی مردم امیدوار باشیم. امروز ما کشور را گران مدیریت می‌کنیم و این گران اداره کردن نیز از جیب مردم است. اراده‌ای که من در حاکمیت مشاهده می‌کنم نشان دهنده این است که حاکمیت به این نتیجه رسیده که باید مشکلات خود را با کشور‌های غربی حل کند و به همین دلیل تیم مذاکره کننده در حال مذاکره با کشور‌های غربی است. در این زمینه همه باید به دولت کمک کنند و افراد و گروه‌هایی که از سلیقه سیاسی متفاوتی نسبت به دولت برخوردار هستند باید در شرایط کنونی از دولت حمایت کنند. به همان شکل که دولت گذشته از صندوق توسعه ملی و مردم قرض کرد این دولت نیز در همین مسیر قرار گرفته است. بدون تردید اگر دولت بتواند نفت خود را به خوبی بفروشد هم می‌تواند سهم صندوق توسعه ملی را پرداخت کند و هم اینکه منابع کافی در اختیار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
12
0
شما خودت چندین سال نماینده بودی خب درستش میکردی
چرا از روی ...نظر میدی ارتباط با دنیا از نظر شما یعنی ارتباط با آمریکا که تو دولت قبل دیدیم آمریکا چطور دوستان اصلاح طلب رو ضایع کرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین