کد خبر: ۷۴۶۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۳
در برنامه «نان آوران کوچک و رنج های بزرگ» مطرح شد؛

اقتصاد اخلاقی، کار کودک را توجیه می کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: انجمن دفاع از حقوق کودک به مناسبت روز جهانی کارگر برنامه یی با عنوان «نان آوران کوچک و رنج های بزرگ» برگزار کرد.

در این برنامه «جاوید سبحانی» جامعه شناس و یکی از اعضای خانه کودک با اشاره به این مطلب که مساله کودکی، مساله ای است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود و به لحاظ جامعه شناختی، مفاهیمی که برای کودک به کار گرفته می شود، مفاهیم خنثی نیست، تاکید کرد؛ اصطلاحاتی مثل کودکان کار برگرفته از فرهنگ جامعه است. اصطلاح نان آوران کوچک متاسفانه دارای بار معنایی مثبت است. یعنی شرایط جامعه به گونه یی است که فرهنگ کار کودک را بازتولید می کند.

سبحانی اعتقاد دارد: «مثلاً در یکی از شعارهای مربوط به کودکان گفته می شود که تحصیل، کار کودکان است. یعنی کار به عنوان یک واقعیت ارزشمند، هم ردیف با تحصیل در نظر گرفته شده است. در حالی که تحصیل، حق کودک است.


او در مورد علل کار کودکان صحبت های بیشتری هم داشت: «خرده فرهنگ هایی در جامعه هست که کار کودک را توجیه می کند. یکی از این خرده فرهنگ ها، در جهان تحت عنوان اقتصاد اخلاقی نام می گیرد. اقتصاد اخلاقی، کار کودک را تحت عناوینی مثل غیرتمندی قرار می دهد و این موضوع که خانواده به کار کودک احتیاج دارد و در مقابل هم کودک در قبال خانواده مسوولیت دارد.»

این عضو سیاستگذاری خانه کودک در ادامه گفت: «کودک موجودی است که از بزرگسال متفاوت است. کودک، بازیگوش و فارغ از هرگونه تکلیفی است. کودک در حال رشد است. زمانی که کودک در وضعیتی متفاوت از این وضعیت قرار بگیرد و تکلیفی برعهده او گذاشته شود، در واقع شرایط نابهنجار دارد. کودک کار، وارد مناسبات خاص دنیای بزرگسالی شده و به همین خاطر با تاخیرهای رشدی مواجه می شود.»

کار کودکان از جمله معضلاتی است که همواره با بحث فقر گره می خورد. سبحانی هم در این مورد گفت: «بعد از اجرای سیاست های تعدیل، آزادسازی اقتصادی در ایران به صورت جدی در حال شکل گیری است. آزادسازی اقتصادی باعث شده افراد فقیر که به حاشیه رانده می شوند، زیاد شوند. عموماً در ایران، امید این افراد به خیریه بوده است. اما باید به این موضوع توجه کرد که نهادهای مدنی باید به موازات آزادسازی اقتصادی فعال شوند. نهادهای مدنی هم باید فارغ از سویه خیریه به جامعه نگاه کنند. نهادهای مدنی، در واقع حد فاصل فرد، دولت و بازار هستند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین