کد خبر: ۷۴۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۱:۵۰

گامهای لرزان رئیس جمهور هشتاد و چهار ساله

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین الملل: کشور زیمبابوه با تورم سالانه‌ای حدود صد و هشتاد هزار درصد روبه‌روست. کمبود مواد غذایی، کمبود سوخت و بیکاری در این کشور، بسیاری از مردم را به مهاجرت وادار کرده‌است. خبرگزاری‌های مختلف خبر از خشونت‌هایی میان طرفداران رابرت موگابه رییس جمهور این کشور و مخالفان دولت این کشور می‌دهند.


رابرت موگابه از آغاز تاکنون

رابرت موگابه؛ رهبر مبارزات ضد استعماری زیمبابوه، در سال 1980 موفق شد اقلیت سفید پوست این کشور را در جنگی داخلی با کمک کشورهای زامبیا و موزامبیک از قدرت کنار زند. وی پس اعلام استقلال زیمبابوه به نخست وزیری برگزیده شد. دولت وی که دو تن از وزرای رژیم سابق را در خود داشت توانست با برنامه‌ریزی صحیح، زیمبابوه را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی تبدیل کرده و با بالا بردن سطح آموزش و ایجاد آرامش در کشور، زیمبابوه را به سرمشقی برای دیگر کشورهای آفریقایی در مبارزه با استعمار تبدیل کند.

وی که در سال 1988 همزمان با تغییر قانون اساسی زیمبابوه و از بین رفتن پست نخست وزیری در این کشور به ریاست جمهوری برگزیده شد، همواره قول حل مشکل زمین را در زیمبابوه به هوادار خود می‌داد، مشکلاتی که به جا مانده از دوران استعمار زیمبابوه بود.

برنامه ریزی برای حل این مشکلات در صدر اهداف دولت این کشور در دهه نود میلادی قرار داشت و بالاخره در سال 2000 این برنامه ها جامه عمل به خود پوشانید؛ در این سال دولت زیمبابوه زمینهای بزرگ کشاورزی را که در تصاحب اقلیت سفید پوست بود به دویست و پنجاه هزار تن از ساکنان رنگین پوست این کشور بازگرداند.

این برنامه که با انتقاد شدید برخی دولتهای خارجی از جمله انگلستان مواجه شد، توسط برخی از کارشناسان دلیل اصلی کمبود مواد غذایی، اشتغال و تورم در این کشور معرفی شده‌است. سازمان‌های کمک رسانی و منتقدان رابرت موگابه معتقند این برنامه تنها برای بالا بردن محبوبیت وی در میان مردم این کشور اجرا شده و نتیجه ای بسیار بد برای این کشور به همراه داشته‌است.

دولت رابرت موگابه -بر خلاف نظر این سازمان‌ها- وجود کمبودها در این کشور را بر اثر خشکسالی بزرگی که چند سال است زیمبابوه با آن دست و پنجه نرم می‌کند می‌داند. رابرت موگابه همچنین بریتانیا و متحدانش را به خرابکاری در ساز و کار اقتصادی زیمبابوه متهم می‌کند.

در سال 2002 و در پی پیروزی دوباره رابرت موگابه در انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه که توسط ناظران بین المللی انتخاباتی با تخلفات آشکار اعلام شد عضویت این کشور در سازمان (Commonwealth) به حالت تعلیق درآمد. این کشور پس از آن اعلام کرد که این سازمان را برای همیشه ترک می‌کند.

کارشناسان اعتقاد دارند احتمال کمی وجود دارد که رابرت موگابه با بزرگواری قدرت را ترک گوید. به اعتقاد آنان وی که قبل از انتخابات بارها گفته است جایگزین شدن مورگان چانگارای در کاخ ریاست جمهوری را نخواهد پذیرفت، در حال پای گذاشتن در راهی مانند «موبوتو سه سه سکو»، رهبر سابق جمهوری دموکراتیک کنگو است؛ رهبری که در زمان ترک پست که بیش از سی سال آن را در اختیار داشت، کشورش را که آن زمان زئیر خوانده می‌شد به جنگی داخلی سوق داد که بیش از 4 میلیون نفر در آن کشته شدند.

برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه در هاله‌ای از تردید

نشست اعضای حزب مخالف دولت زیمبابوه –جنبش برای تغییر دموکراتیک- امروز بدون رسیدن به نتیجه پایان یافت. گزارش‌ها حاکی است این نشست برای تصمیم گیری برای شرکت یا عدم شرکت کاندیدای این جنبش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که بر اساس اعلام رای ستاد انتخابات این کشور هیچکدام از کاندیداها در آن به پیروزی قطعی نرسیده‌اند برگزار شده‌بود.

ستاد انتخابات کشور زیمبابوه نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را روز جمعه منتشر کرد. بر طبق نظر این اداره مورگان چانگارای رهبر جنبش تغییر دموکراتیک علی‌رغم به‌دست آوردن اکثریت آرا در این انتخاببات پیروز نشده‌است. قوانین انتخاباتی کشور زیمببابوه ایجاب می‌کند یکی از کاندیداها حائز بیش از 50 درصد آرا شوند، در حالی که بر طبق نتایج رسمی آقای چانگارای تنها 47.9 درصد آرا در دور اول انتخابات را از آن خود کرده‌است.

مورگان چانگارای که هم اکنون در آفریقای جنوبی به سر می‌برد، تاکنون در مورد شرکت کردن یا عدم شرکت در این انتخابات سخنی نگفته، هر چند این جنبش در چند هفته اخیر اخباری متناقض را مبنی بر شرکت کردن یا نکردن وی منتشر کرده‌است.

سخنگوی این جنبش در روز جمعه با متهم کردن حزب حاکم کشور زیمبابوه به تقلب در انتخابات این عمل را «دزدی بزرگ» نامید. این جنبش در پی اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری این کشور با رد نتایج انتخابات اعلام کرد دولت زیمبابوه با دست بردن در نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور که در بیست و نهم مارچ برگزار شد سعی دارد رابرت موگابه رییس جمهور فعلی زیمبابوه را در قدرت تثبیت کند.

جنبش برای تغییر دموکراتیک بر سر دو راهی

با توجه به قبول نتایج انتخابات توسط رابرت موگابه رییس جمهور فعلی زیمبابوه و آمادگی وی برای شرکت در دور دوم انتخابات، حزب مخالف این کشور بر سر دوراهی بزرگی قرار گرفته‌است. این حزب در صورت عدم شرکت در دور دوم انتخابات بصورت اتوماتیک نتیجه را به رابرت موگابه واگذار خواهد کرد. این در حالی است که شرکت در دور دوم انتخابات در فضای خاصی که هم اکنون در کشور زیمبابوه وجود دارد، ممکن است به شکست سنگین این حزب در این انتخابات بیانجامد.

اعضای این حزب اعتقاد دارند دولت زیمبابوه با تعویق اعلام نتایج رسمی انتخابات برای بیش از یک ماه، برنامه‌ای خشونت آمیز، علیه طرفداران جنبش تدارک دیده و احتمال می‌رود با شروع دور دوم انتخابات این برنامه‌ها شکل جدی‌تری به خود گیرد.

کارشناسان اعتقاد دارند هر چند بر طبق آمار رسمی انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه در دور اول برنده‌ای نداشته‌است، اما این نتایج برای رابرت موگابه، رییس جمهور هشتاد و چهار ساله این کشور که همواره دارای محبوبیت مردمی زیادی بود، به شدت تحقیر آمیز بوده‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین