کد خبر: ۷۵۰۵۷۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
انکار از رئیسی، انتشار اسامی انتصابات فامیلی در فضای مجازی

واکنش به اظهارات غیرواقعی رئیسی| چه کسی به رئیس‌جمهور اطلاعات دروغ داد؟

رئیسی گفته بود: «بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم ۵ نفر را اسم بیاورند تا به عنوان مسؤول دولت پی‌گیری کنم، اما گفتند رسانه‌ها گفته‌اند ما هم گفتیم. ملاک انتصابات، شایسته سالاری بوده نه نسبت‌های فامیلی.»
واکنش به اظهارات غیرواقعی رئیسی| چه کسی به رئیس‌جمهور اطلاعات دروغ داد؟
آفتاب‌‌نیوز :

اظهارات ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در تلویزیون در خصوص انتصابات فامیلی، انتقاد چهره‌های سیاسی و کاربران فضای مجازی را در پی داشته است. برخی در واکنش به ادعای رئیسی درخصوص رد انتصاب فامیلی، اسامی برخی افراد که از طریق رانت و ... در دولت پست گرفته‌اند، را منتشر کرده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ رئیسی گفته بود: «بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم ۵ نفر را اسم بیاورند تا به عنوان مسؤول دولت پی‌گیری کنم، اما گفتند رسانه‌ها گفته‌اند ما هم گفتیم. ما در این دولت کسی را اتوبوسی نیاوردیم. ملاک انتصابات، شایسته سالاری بوده نه نسبت‌های فامیلی.»

افشاگری علیه اظهارات غیرواقعی رئیسی| چه کسی به رئیس‌جمهور اطلاعات دروغ داد؟

به نوشته عصرایران، بلافاصله پس از سخنان دیشب سید ابراهیم رئیسی در رد انتصابات و انتسابات فامیلی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مواردی مطرح و نام‌هایی برده شده که قصد تکرار آن‌ها را ندارم، چون غرض، اشاره به نکته دیگری است.

آقای رییسی در تمام سال‌های بعد انقلاب و طی ۴۰ سال در مصدر کار‌های قضایی بوده و به همین خاطر گفتار و رفتار او تا قبل از ریاست جمهوری جز در مناظره‌های مشهور به چالش کشیده نشده و به همین خاطر ادبیات او با ادبیات رایج سیاست‌مداران متفاوت است وگرنه صریح و قاطع «هر» انتصاب فامیلی را رد نمی‌کرد، چون کافی است تنها «یک» نمونۀ نقض ارایه شود.

ابراهیم رییسی هم وقتی به صورت مطلق می‌گوید «انتصابات فامیلی نداریم» و ۵ مورد نام ببرید کافی است یک مورد نقض ارایه شود تا نه تنها این ادعای او زیر سؤال برود بلکه مدعا‌های دیگر نیز هر چند به لحاظ روان شناسی کاملا روشن بود این سؤال چقدر برای او سنگین بوده که بلافاصله از سفر خود به کرمان بعد از مسکو سخن گفت و این که «برای من زحمتی نیست بین مردم باشم».

البته خبرنگار می‌توانست بپرسد شاید یک سهام دار بورس که این صحبت‌ها را می‌شنود با خود بگوید استراحت نکردن و شما پس از سفر مسکو و بلافاصله به کرمان رفتن چه تأثیری بر وضعیت بورس و ارزش سهام من دارد؟ کاش کمی استراحت کنید تا تصمیم بهتری دربارۀ بورس بگیرید و به وزیر خود ارجاع ندهید یا اگر تصمیم گرفته‌اید اعلام کنید. من خستگی‌ناپذیری شما را محک نمی‌زنم به دنبال حفظ سرمایه‌ام هستم.

دغدغۀ همۀ مردم ایران ارزش سهام و دوبرابر نشدن قیمت مرغ و تخم مرغ و دارو با حذف ارز ترجیحی و خواست اکثریت مذاکرۀ مستقیم برای مصالحه به جای تکرار شعار‌هایی است که اگرچه برای عده‌ای نان و منصب دارد (بی‌انتصاب و انتساب فامیلی و از شدت شایسته‌سالاری)، ولی برای اکثریت مردم ایران آب نمی‌شود و این نیست که آقای رییسی از مسکو برگشته به خانه رفته یا رفته کرمان. چون قاعدتا در کرمان استاندار و فرماندار و بخشدار و همان یک لشگر آدم که در هر سفر دنبال ایشان یا قبلی‌ها راه می‌افتادند همین مسؤولیت را دارند که اگر درست انجام نمی‌دهند چرا هستند و اگر درست انجام می‌دهند خوب دارند انجام می‌دهند دیگر!

از منظری دیگر، این ادعا که «انتصابات فامیلی نداریم» در حالی که مشهورترین جامعه‌شناس فعال در شبکه‌های اجتماعی و شهره به ایران دوستی را کنار می‌گذارند تا اندک‌اندک نیرو‌های خودشان (فامیل به معنی بزرگ‌تر و قبیله) را جایگزین کنند تا چه حد قابل قبول است؟

گزارش دروغ به رئیسی داده‌اند

​​وهاب عزیزی، دبیرکل حزب جهادگران ایران اسلامی که در انتخابات ریاست‌جمهوری از ابراهیم رئیسی حمایت کرده بود، در واکنش به سخنان اخیر رئیس‌جمهور به خبرگزاری ایلنا گفت: انتصابات فامیلی و حزبی در همه دولت‌ها مورد سوال بوده، ولی در دولت سیزدهم عریان‌تر و با شیب تندتری صورت گرفت. اصولگرایان بعد از هشت سال دوری از قدرت چنان به زمین بازی قدرت هجوم آوردند، که انگار کشور بیگانه‌ای را فتح کرده باشند.

وی ادامه داد: انکار کردن رسانه‌ای موضوع انتصابات فامیلی و حزبی از سوی ابراهیم رئیسی، خود دلیل محکمی بر وجود داشتن پدیده انتصابات فامیلی در سراسر کشور است. اگر چنین پدیده‌ای وجود واقعی نداشت، قطعا رئیس دولت زحمت مطرح کردن آن را به خود نمی‌داد. چون رسانه‌ای شدن یک موضوع از زبان رئیس دولت به آن رسمیت می‌دهد. پس اصل موضوع جای بحث ندارد در کم و کیف آن می‌توان صحبت کرد. متاسفانه تب انتصابات فامیلی و شراکتی در دولت سیزدهم چنان بالا گرفت که بخار آن از رسانه‌ها به مشام رئیس دولت نیز رسید. هر چند آقای رئیسی معتقد است که انتصابات بر اساس شایسته‌سالاری بوده، ولی سوال افکار عمومی و اصحاب رسانه این است که آیا شایسته‌ها فقط از محیط خانواده دولت، دانشگاه امام صادق و خراسان بیرون می‌آیند؟

عزیزی در پاسخ به سوال رئیس‌جمهور از رسانه‌ها پیرامون مطرح کردن برخی از مصادیق انتصابات فامیلی و نام بردن از آن‌ها، گفت: متاسفانه تعداد انتصابات فامیلی و حزبی در مجموعه دولت خارج از شمارش است لذا ما از رئیس‌جمهور محترم درخواست می‌کنیم خودشان به عنوان نمونه چند انتصاب غیرفامیلی و غیرحزبی نام ببرند تا مردم امیدوارتر شوند.  البته ما ابراهیم رئیسی را به صداقت در گفتار می‌شناسیم، احتمالا به ایشان گزارش دروغ و خلاف واقع داده‌اند و یا اینکه تمام واقعیت را نگفته‌اند. من خاطرم هست مقام معظم رهبری در ادوار گذشته به دولتمردان توصیه می‌کردند به گزارش‌های رسیده اطمینان کامل نکنند.

انتقاد از پدیده مقدادیسم

پیش از این نیز، احمدی بیغش، نماینده شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به رئیس جمهور گفته بود: وجود ضعف شدید در ادبیات گفتمانی جنابعالی در عرصه‌های مختلف، به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و دستاویز قرار گرفتن این ادبیات در شبکه‌های متعدد اجتماعی و رسانه‌های داخلی و خارجی زیبنده کشور نیست و شایسته است هر چه سریعتر نسبت به اصلاح این روند اقدام نمایید. آنگونه که پیداست در دولت شما نیز پدیده مقدادیسم نقش غلطی را ایفاء می‌کند... مگر در کشور قحط الرجال علمی و سیاسی داریم که در نهاد ریاست جمهوری چهار نفر از اساتید برجسته دانشگاهی کشور دیده نمی‌شوند که حداقل در مناسبات رسمی چند خط بنویسند و به شما بدهند تا این همه شاهد گفتمان ضعیف و بحث برانگیز غیرعلمی و غیراستنادی از شما نباشیم؟! اتکای افراطی به مجموعه‌ای محدود از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) در سطوح مدیریتی کلان کشور، حتی نام این امام عزیز و معصوم را نیز در جامعه تحت الشعاع قرار داده است، دولت شما ظاهرا دولت دلدادگان است، به یک عزیز دردانه خاص که باید همه اتفاقات، انتصابات و استنادها به ایشان ختم شود. این همان پدیده پرهزینه‌ای است که در هر دولت وجود داشته و در نهایت به پاشنه آشیل تمام عیار تبدیل می‌شوند که دیدیم در گذشته این طور بود. انتصابات در وزارتخانه‌ها و سازمانهای تابعه دولت هم تقریبا دادِ همه دلسوزان را در آورده است، نفوذ برخی افراد در وزارتخانه‌ها برای انتصابات تا حدی است که تقریبا وزیر یا وزرای مربوطه به بی‌اثرترین فرد در این انتصابات تبدیل شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
2
50
یک نمونه بارز و قابل پیگیری انتصابات در دانشگاه لرستان ریس دانشگاه اکثر مسولیتهای دانشگاه را تا این لحظه به هم طا یفه ای های خودش واگذار کرده افرادی برای معاونتها ی دانشگاه انتصاب نموده بدون حتی یک روز سابقه مدیریتی در حد مدیر گروه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
4
49
آیا بهتر نبود که می گفتید اسامی ذکر شده به چه کسی نسبت دارند و در کجا مسوولیت گرفته اند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
2
58
اطلاعات دروغ چیه، ...خودشون اینکاره هستن.
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
2
53
چرا اکثر شایستگان اتفا قا" هم فامیلی مسئولین هستند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
5
33
در سیستان و بلوچستان در حال برکناری مدیران غیر همسوی خود بدون رعایت اصل شایسته سالاری هستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
1
44
شاید معنی انتصاب. رو نمیدونه یا معنی فامیل از نظر ایشون با اون چیزی که مد نظر جامعه است تفاوت داره!!!!
از ایلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
3
18
تو دانشگاه ایلام کسی که یک روز یک خانه بهداشت مدیریت نکرده شده سرپرست بیمارستان اونوقت تمام کارکنان توانا و قدیمی را برکنار و بچه ها ی طرحی مثل خودش شدن مسعول بخش. خدا بخیر کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
2
19
چرا میگه ۵نفر اگه راست میگه میگفت ۱ نفر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
0
16
انتصابات فامیلی در همه جای ایران رایج است من زمانی که در دانشگاه کردستان بودم معاون پژوهشی ان زمان برادر خود را با رانت هیات علمی کردند و این شخص با تجربه بسیار کم و بواسطه برادر بزرگه همچنان بدون رقیب پست های دانشگاه را در حال فتح کردن هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
27
5
اگر منظور شما از انتصاب فامیلی، همین اسم ها هست پس معلومه دستتون خیلی خالیه و تنها هدفتون هوجی گری و اتهام زنی است.
شما صد نفر پیدا کنید بگید اینا کدام پست مهم و کلیدی را به دست گرفته اند، احتمالا یک نفر هم ندونه!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
3
22
من فکر می کنم رئیس کار گروه اطلاع رسانی نهاد ، مه لقا خانم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین