کد خبر: ۷۵۰۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲

باید و نباید‌های تغذیه در افرد مبتلا به افسردگی

یک کارشناس ارشد تغذیه گفت: یکی از مهمترین علائم افسردگی کاهش سطح انرژی و تغییر اشتها است و در بسیاری از این افراد به دلیل کاهش سطح سروتونین در مغز تمایل به مصرف شیرینی‌جات حاوی قندهای ساده بیشتر شده و با گذر زمان مبتلا به اضافه وزن و چاقی خواهند شد.
باید و نباید‌های تغذیه در افرد مبتلا به افسردگی
آفتاب‌‌نیوز :

«الهام رنجبر» اظهار کرد: افسردگی دارای انواع مختلفی است که مهمترین آنها شامل افسردگی اساسی (Major)،اختلال دوقطبی، اختلال افسردگی فصلی،افسردگی سایکوتیک،افسردگی پس از زایمان بوده و دارای علائمی مانند احساس ناامیدی، غم و اندوه،مشکلات خواب یا زیاد خوابیدن،کمبود انرژی و احساس خستگی،از دست دادن اشتها یا پرخوری،احساس درد بی‌دلیل و از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا لذتبخش بوده‌اند، است.

وی عدم تمرکز، مشکلات حافظه و عدم توانایی در تصمیم گیری،احساس بی ارزشی یا ناامیدی،نگرانی و اضطراب مداوم،افکار مربوط به مرگ و آسیب زدن به خود یا خودکشی را از دیگر علائم افسردگی عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین علائم افسردگی کاهش سطح انرژی و تغییر اشتها است و در بسیاری از این افراد به دلیل کاهش سطح سروتونین در مغز تمایل به مصرف شیرینی‌جات حاوی قندهای ساده بیشتر شده و با گذر زمان مبتلا به اضافه وزن و چاقی خواهند شد.

رنجبر تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که افسردگی می‌تواند در اثر کمبود برخی ریزی مغذی‌ها شروع و یا حتی تشدید شود و یکی از مهمترین مینرال‌ها در این زمینه کمبود روی(zinc)است به طوری که مصرف این مکمل می‌تواند در کنار درمان دارویی به بهبود علایم خلقی افراد مبتلا به افسردگی کمک کند.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد:برخی از ویتامین‌های مهم در اختلال افسردگی، اسیدفولیک، ویتامین ب۶، ب12 و تیامین است که توصیه می‌شود از مواد غذایی حاوی این ویتامین در طول روز مصرف گردد و یا اینکه زیر نظر پزشک مربوطه مکمل آنها دریافت شود.

رنجبر با اشاره به اینکه افراد مبتلا به افسردگی که تحت درمان دارویی هستند به دلیل عوارض برخی از داروها دچار افزایش اشتها و پرخوری می‌شوند،گفت: در این مورد اصلاح سبک غذایی از قبیل کاهش مصرفی چربی‌های اشباع، دنبه ، پیه، گوشت قرمز، سرشیر و روغن حیوانی و خامه و همچنین کاهش مصرف نان سفید و سیب زمینی و افزایش فعالیت فیزیکی حداقل ۳ بار در هفته هر بار نیم ساعت توصیه می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه افسردگی فصلی که بیشتر در فصل زمستان و به دلیل کوتاه بودن طول روز اتفاق می‌افتد و اغلب همراه با افزایش وزن است،تصریح کرد: در این خصوص توصیه می‌شود افراد با انجام فعالیت‌های منظم روزانه و کاهش مصرف کربوهیدرات‌های ساده و افزایش مصرف میوه‌جات و سبزیجات که حاوی ویتامین‌ها و ترکیبات مفید برای سلامتی هستند بروز افسردگی های فصلی را در جامعه کاهش دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین