کد خبر: ۷۵۷۴۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۵
آیت الله هاشمی رفسنجانی در اهواز:

واقعا حجت الهی بر ما تمام شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «فراهم شدن زمینه‌هایی برای ترویج و گسترش علوم دینی از مهمترین الطاف خداوند است».

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با علما و روحانیون استان خوزستان ادامه داد: «در دوره‌ای كه حدود 250 سال به طول انجامید اداره حكومت اسلامی با معصومین بود. پس از آن نیزكسانی به نیابت امام زمان(عج) ولایت امر را به عهده گرفته‌اند. كسی كه می‌خواهد به نیابت از امام زمان(عج) حكومت را برعهده می‌گیرد، باید دارای شرایط خاصی باشد؛ آن شرایط اختراع ما نیست و از متن روایات ولایت استفاده شده است».

رییس مجلس خبرگان با اشاره به برخی شرایط فردی كه سمت رهبری را در جامعه اسلامی برعهده می‌گیرد، اظهار كرد: «باید عالم و فقیه، توانا بر اجتهاد كامل باشد، باید عادل باشد كه انحرافاتی در آن دیده نشود، باید متقی باشد كه بالاتر از عالم و بالاتر از عدالت است، باید آگاه به زمان باشد و زمان‌اش را بشناسد، باید شجاع باشد كه با خاطر نگرانی‌های غیرارادی از وظیفه‌اش كوتاهی نكند و باید مدبر باشد كه امور امت را اداره كند».

وی خاطرنشان كرد: «مهم این است كه چنین افرادی مشخص نشدند و نامی از آن‌ها برده نشده، بلكه تشخیص افراد به عهده خود ما گذاشته شده است. مردم هستند كه باید این‌ها را بشناسند و انتخاب كنند. انتخاب رهبر در جامعه دینی تجمیع بین رای مردم، تعلیمات الهی و مبانی دینی است. اگر این نظام درست اداره شود و درست خلق شود یكی از خواصش این است كه مردم احساس می‌كنند در سرنوشت خودشان شریك هستند».

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به این‌كه " هم اینك در خیلی از كشورهای دنیا دموكراسی و حكومت مردم وجود دارد، اما شرایط ذكر شده در مدیریت را ندارند" اظهار كرد: «تفاوت ما با آن‌ها در مدیریت است. برای انتخاب رهبری در حكومت جمهوری اسلامی شرایط سختی قرار داده شده است. البته شرط بقا نیز در این شرایط دیده شده است. یعنی اگر كسی با چنین شرایطی برای رهبری جامعه اسلامی انتخاب شد، سپس معلوم شد كه دیگر شرایط را ندارد، دیگر شرعا نمی‌تواند تصرف كند و خودكار دیگر نباید از ولایتش استفاده كند. این تدبیر واقعا تدبیر كارگشایی بوده است».

رییس مجلس خبرگان تصریح كرد: «مدتی حوزه‌ها به صورت روایی بود و بیشتر متن حدیث را به صورت فتوا نقل و حفظ می‌كردند. آن‌ها كار بزرگی كردند كه این متون را حفظ كردند و در اختیار ما قرار دادند».

وی با اشاره به نقش مهم روحانیت در حكومت اسلامی افزود: «سلسله‌ای كه با نام روحانیت و در راه‌شان به عنوان نائبین امام زمان(عج) در تاریخ دیده شدند، حافظ واقعی پیام آسمانی، قرآن هستند. برای شیعه مایه افتخار است كه چنین تنظیمی را در ساختار خودش كرده است، البته این ساختار سیاسی نیز هست. در زمان حاضر لطف الهی از آستین شخصیتی بزرگ مانند امام(ره) بیرون آمد كه انسان بی‌نظریی بود. ما شبیه ایشان را كمتر در تاریخ می‌شناسیم. امام خمینی(ره) در مجموعه انسانی فیلسوف، عارف، فقیه، سیاستمدار، مدیر، مدبر و شخصیت نابغه بود. آثاری كه امام خمینی(ره) بوجود آوردند طومار سلسله 2500 ساله شاهنشاهی را در ایران درهم پیچید و بجای آن حكومت اسلامی، مبتنی بر مكتب اهل بیت را ایجاد كردند. انقلاب ما مثل روی كار آمدن هیچ یك از حكومت‌ها در جهان نیست. انقلاب ما، عظیم‌ترین انقلاب تاریخ است. در تاریخ انقلابی نداشتیم كه جامعه را تبدیل به جامعه‌ای كند كه محوریتش دین اسلام و مكتب اهل بیت باشد. در این نوع حكومت تمام مقررات باید الزاما مطابق اسلام و مكتب اهل بیت باشد. این موضوع واقعا بی‌سابقه است».

هاشمی‌رفسنجانی اظهار كرد: «این موضوع ساختار و تبدیل به قانون اساسی شد و قانون اساسی به قوانین عادی و ساختارهای حكومتی بر این پایه بنا شد. چنین نعمتی را خداوند در عصرما با پیشتازی امام (ره) و با رهبری ایشان و حقیقتا با كار روحانیت قرار داد. البته مردم اگر كمك نمی‌كردند روحانیت كاری نمی‌توانست انجام دهند و مردم را بسیج كند و انقلاب اسلامی ایران شكل بگیرد».

وی با تاكید بر " لزوم تقویت و حفظ انقلاب اسلامی ایران توسط علما و روحانیت" عنوان كرد: «واقعا حجت الهی بر ما تمام شده است. اگر ما نتوانیم این دستاورد بزرگ را خوب تقویت و به نسل‌های آینده واگذار كنیم، ممكن است خداوند در مورد ما خشم الهی را شامل كند. این حجتی كه در ایران به دست ما آمده و با این اهمیت در این تاریخ مهم، در تاریخی كه ارتباطات تمام دنیا را به یكدیگر متصل كرده است. اگر در این خصوص كوتاهی كنیم، باید آماده پرسش الهی باشیم. در صورت كوتاهی پاسخی در مقابل خداوند نخواهیم داشت».

هاشمی‌رفسنجانی تصریح كرد: «روحانیت هم اینك واقعا مسوولیت بزرگی دارد. هم اینك دیده شده در اكثر شهرها كشور مساجدی وجود دارد كه در آن‌ها روحانی نیست. آن‌ها كه مسوول هستند، می‌گویند حدود 30 هزار یا بیشتر مسجد در روستاها و شهرهای كشور بدون پیش‌نماز وجود دارد».

وی خاطرنشان كرد: «در تاریخ شاهدیم كه روحانیت اهل بیت(ع) و مذهب تشیع در اختلاف‌ها بین حكومت‌ها و مردم طرف مردم را گرفته‌اند. البته در موارد خاصی علمایی كه با حكومت‌ها همكاری می‌كردند، از حضورشان در سیستم حكومتی به نفع مردم استفاده می‌كردند. وقتی بر جامعه حكومت‌های مستبد حاكم بود، تنها پناه مردم روحانیون بودند. این ویژگی روحانیت بود كه توانست این انقلاب عظیم را در ایران پیروز كند».

وی ادامه داد: «ارزش روحانیت پس از انقلاب نیز محفوظ ماند. در همین حكومت، طلبه‌ها و روحانیت، اكثریت قاطع‌شان با مردم و در متن مردم هستند. این موضوع یك اعتبار بالایی است برای این جریان و خداوند به ما توفیق داده‌ كه جزو این سلسله جلیله باشیم. ان‌شاء‌الله ارزش و وظیفه خودتان را به خوبی می‌شناسید و به خوبی عمل كنیم تا پیش خداوند شرمنده نباشیم تا بتوانیم این میراث نیروهای مبارزه و مجاهد را به نسل‌های بعد به خوبی منتقل كنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین