آفتابنیوز : آفتاب: نخستین نشست خبری مجمع روحانیون مبارز پس از برگزاری انتخابات مجلس هشتم شورای اسلامی با سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ مجید انصاری دبیر اجرایی مجمع و در آستانه روز مجلس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، مجید انصاری دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در این جلسه که پیش از ظهر امروز در دفتر مرکزی این مجمع برگزار شد در سخنانی ضمن تبریک سالروز حماسه فتح خرمشهر و گرامیداشت یاد آیتا... توسلی اظهار داشت: «نظام جمهوری اسلامی ایران بزرگترین یادگار و دستاورد انقلاب است که حفظ این دستاورد از اوجب واجبات است و آحاد ملت و بیش از آنها مسئولان و نهادها موظف هستند راهکای پاسداری از نظام و تقویت ارکان آن را فراهم کند».
وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل موثر در پیدایش انقلاب پیروزی و پایداری آن از آغاز تاکنون حضور مردم در صحنه و پشتیبانی و اعتماد آنها به نظام است گفت: «در ادامه راه انقلاب نیز حفظ نظام متکی به حضور مردم و پیوستگی آنها با حاکمیت است و عمده عامل برتری ما از دشمن، اعتماد مردم و اتکای نظام به حمایت آحاد ملت است».
انصاری با تاکید بر اینکه با این تحلیل اگر هر اقدامی از سوی هر فرد یا گروهی در جهت تضعیف اعتماد مردم به نظام و کاهش مشارکت آنها در صحنههای مختلف باشد خواسته یا ناخواسته در مسیر منافع دشمن و تضعیف نظام جمهوری اسلامی تصریح کردگ: «برخی فکر میکنند خدمت به انقلاب یعنی مدیریت قیم مابانه انتخابات، این دیدگاه معتقد است چون مردم توان درک فضا را ندارند باید به جای آنها فکر کنند حال آنکه این نگاه با دیدگاههای حضرت امام درباره نقش و جایگاه ملت فاصله بسیاری دارد».
انصاری اضافه کرد: «امام تاکید داشتند خرد جمعی اشتباه نخواهد کرد و اگر مردم در نقطهای دچار اشتباه شوند به سرعت نسبت به رفع آن اقدام میکنند».
وی افزود: «این دیدگاه بسیار برای کشور مفیدتر است تا اینکه عدهای جلوی بلوغ سیاسی ملت را به بهانه دفاع از ارزشهای دینی و آرمانهای انقلاب بگیرند اگر حضرت امام به دیدگاه این افراد توجهی داشتند در ریاستجمهوری اول اتفاقاً بهانههای بیشتری برای تایید مستقیم یا غیرمستقیم کاندیدای موردنظر امام وجود داشت حال آنکه احساس امام این بود که اگر قرار باشد از آغاز مردم با توهم عدم بلوغ سیاسی مورد اعتماد قرار نگیرند در آینده خطرات جدیتری نظام را تهدید خواهد کرد».
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: «اگر امام در آن زمان فردی را با اشارهای تایید میکردند بدون شک رای بالای 90 درصد میآورد از طرفی تقاضای مردم نیز در آن دوران این بود که امام به آنها مشاوره در امر انتخاب بدهد اما رفتار امام در دوران انتخابات ریاستجمهوری اول و حتی پس از آن به گونهای بود که همگان تصور میکردند رای امام به بنیصدر بوده است و تا زمانی که امام سوگند یاد نکردند تصور بر این بود».
وی تصریح کرد: «حوادث سیاسی سالهای اول انقلاب و صبر امام در ارتقای سطح بلوغ سیاسی مردم ایران بسیار موثر بود و آثار مثبت آن بسیار بیشتر از آثار منفی ناشی از اقدامات خلاف قانون بنیصدر بود».
مجید انصاری یادآور شد: «در انتخابات مجلس اول یا دوم شورای اسلامی برادرزاده امام در شهر خمین کاندیدا شده بود و حمایت آیتا... پسندیده را نیز با خود داشت در حالی که رقیب ایشان در آن انتخابات که یک معلم بود توانست با رای ملت به مجلس راه یابد در آن زمان بسیاری از دوستان خدمت امام رسیدند و از این موضوع اظهار ناراحتی کردند ولی حضرت امام در برابر همه این حرفها با لبخند رضایتمندانهای گفتند انتخاباتی آزادانهتر از این در کجای دنیا میتوان یافت».
عضو شورای مرکزی روحانیون مبارز در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم مبنی بر در زیان بودن فردی که دو روز او با هم یکسان باشد، گفت: «جامعه نیز بر اساس همین آموزه نباید در روند تکاملی خود درجا بزند و بدون شک در نظام اسلامی انتخابات هر دوره باید از نظر سلامت بهتر از دوره قبل باشد که در غیر این صورت ما زیان کردهایم».
وی از مسئولان برگزاری انتخابات مجلس هشتم پرسید: «آیا انتخابات مجلس هشتم به لحاظ صحت عمل بهتر از دورههای هفتم و ششم بود آیا در این زمینه عقبگردی نداشتهایم».
انصاری با طرح این پرسش که "نمی دانم چه کسی قرار است گزارش انتخابات مجلس هشتم را در صحن علنی مجلس قرائت کند"، گفت: «جای تعجب است که بحث تغییر وزیر کشور به عنوان مسئول برگزاری انتخابات در فاصله میان دو مرحله از انتخابات مطرح میشود. این موضوع از اول انقلاب تاکنون بینظیر بوده و حتی در دوران جنگ نیز نمونهاش را نمیتوان یافت».
وی اضافه کرد: «پورمحمدی از وزرای قوی کابینه نهم و مورد اعتماد و تعریف و تمجیدهای بسیار زیاد شخص رئیسجمهور بوده است ما هنوز برای این پرسش پاسخی نیافتیم که چه ضرورت اجتنابناپذیری پیش آمد که رئیسجمهور در میانه انتخابات بحث تغییر وزیر کشور را مطرح کرد».
انصاری افزود: «آیا وزیر کشور تخلفاتی داشته یا دستوری به وزیر داده شده که پورمحمدی اجرای آنرا خلاف قانون میدانسته که منجر به این تصمیم رئیسجمهور شده است».
وی در ادامه تاکید کرد: «دولتی که شعارش شفافسازی و مهرورزی است اطلاعات مربوط به تغییرات پیدرپی وزیران را نه تنها در اختیار عامه مردم قرار نداده بلکه حتی به مجلس نیز در این زمینه توضیحی نداده است».
انصاری تصریح کرد: «تغییرات مکرر در کابینه نشانه این است که یا انتخاب اولیه از روی آگاهی نبوده و یا این برکناری بر اساس آگاهی نیست که هر سوی این رابطه محکوم است».
وی با بیان اینکه بهتر است هرکس بنا است گزارش انتخابات مجلس هشتم را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد پاسخ بسیاری از ابهامات را در گزارش خود بگنجاند گفت: «مسئولان برگزاری انتخابات پاسخ دهند که آیا میزان مشارکت مردم در شهرهای بزرگی چون تهران بیش از ادوار گذشته بوده یا کمتر که در این صورت باید عوامل این کاهش مشارکت مشخص شود».
عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به اینکه میزان مشارکت در تهران حدود 29 درصد و در برخی شهرهای بزرگ زیر 20 درصد بوده است گفت: «البته آقایان با سرجمع آرا از شهرهای کوچک و حوزههای انتخابی محدود مشارکت را 60 درصد اعلام میکنند ولی تردیدی نیست که حوادث بزرگ اجتماعی و سیاسی در شهرهای بزرگ شکل میگیرد همانگونه که آسیبهای بزرگ نیز ابتدا از کلانشهرها ناشی میشود».
وی افزود: «امواج انقلاب اسلامی در سالهای 41 و42 و همچنین در سالهای 56 و57 از شهرهای بزرگ شکل گرفت».
مجید انصاری با تاکید بر اینکه آمار مربوط به مشارکت مردم در انتخابات دور هشتم مجلس اصلاً قابل قبول و امیدوار کننده نیست گفت: «زنگهای خطر به صدا درآمده است کسانی که در انتخابات شرکت نمیکنند یا به صحت انتخابات اعتماد ندارند و یا اینکه مشارکت را در سرنوشت خود موثر نمیدانند و وظیفه خود را عدم مشارکت تلقی کردهاند».
وی با اشاره به اینکه ممکن است این سخنان من اینگونه تلقی شود که چون رای نیاوردهام معترضم گفت: «ما نظام را وجود خودمان میدانیم و حس میکنیم این وجود در معرض خطر است».
انصاری در ادامه از دولت و برگزارکنندکان انتخابات پرسید: «چرا دولتی که شعارش شفافسازی و ارائه اطلاعات به مردم و محرم دانستن ملت قرار داده از دادن اطلاعات مربوط به صندوقهای رای خودداری میکند؟ و نه تنها این اطلاعات را به مردم نمیدهد بلکه حتی از ارائه ریز آمار به کاندیداها و احزاب نیز استنکاف میکند».
وی اظهار داشت: «من بعد از انتخابات مرحله اول در تهران ماندم و حدود 26 روز تعطیلات پیگیر موضوع انتخابات بودم تا اطلاعات مربوط به حدود 4 هزار صندوق تهران را دریافت کنم براین اساس با آقای محمد صدر به دیدار برخی اعضای مسئول در ستاد نظارت شورای نگهبان رفتیم و از آنها خواستیم که اطلاعات صندوقها را در اختیار ما قرار دهند ولی آنها از این کار خودداری کردند درحالیکه این اطلاعات به هیچوجه محرمانه نیست».
وی با اشاره به اینکه با استفاده از ارتباط دوستانه قدیمی که با مصطفی پورمحمدی وزیر کشور سابق دولت نهم داشته پس از مرحله اول با او دیدار کرده است گفت: «ایشان لطف کردهاند و هرچند با تاخیر ولی با فشار بر عوامل دستاندکار یک سیدی از اطلاعات مربوط به مرحله اول برای من ارسال کردند هرچند که این سیدی نیز ناقص بود و اطلاعات مربوط به صندوقهای شهرستان ری در آن وجود نداشت».
انصاری درادامه با طرح این پرسش که چرا چنین سیدی در اختیار دیگر کاندیداها نیز قرار نگرفته و اطلاعات مرحله دوم نیز به او داده نشده است گفت:«در دیداری با رئیسجمهور گلایههای خود را در این زمینه مطرح کردند و ایشان به من قول پیگیری دادند و گفتند که آمادگی دارند صندوقهای مورد نظر من را بازشماری کنند من به ایشان گفتم این موضوع در حوزه اختیارات شما نیست ولی درخواستی را کتباً به ایشان ارائه دادند مبنی بر اینکه اطلاعات مربوط به صندوقها در سایت وزرات کشور قرار گیرد. حال آنکه پاسخ نامه من نه شفاها و نه کتبا داده نشد و شنیدم که ایشان در گفتگویی تلفنی با آقای پورمحمدی اظهار داشتند که چرا فلانی اصرار دارد اطلاعات در اختیار او قرار گیرد».
وی با اشاره به سخنان اخیر محمدرضا باهنر که حاوی اطلاعات ریز و گستردهای از انتخابات مجلس هشتم بوده است پرسید: «چرا باید مهندس باهنر تمام اطلاعات صندوقها را داشته باشد اما سایر کاندیداها از آن محروم باشند».
انصاری همچنین با اشاره به موضوع رد صلاحیتهای گستردهای که در آستانه انتخابات مجلس هشتم صورت گرفت گفت: «چرا هیاتهای اجرایی در اقدامی بیسابقه از ابتدای انقلاب تاکنون آنگونه دست به رد صلاحیت زدند که شنیدم رهبر انقلاب نیز در جایی از وسعت این رد صلاحیتها ابراز نگرانی کرده بودند».
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز افزود: «چه اتفاقی بعد از 28 سال افتاده است که صدها مدیر ارشد نظام در سطح وزرای سابق، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و جماعات و زنان ومردان آزمون داده در عرصههای خطر غیرملتزم به اسلام و ولایت فقیه شناخته میشوند سوال این جاست که آیا آنها التزام ندارند یا زاویه نگاه مسئولان به اسلام و نظام به قدری تنگ شده که فقط عدهای خاص در این میان باقی میمانند».
انصاری گفت: «اگر نگاه برگزارکنندگان انتخابات مجلس هشتم را درباره التزام افراد به اسلام بپذیریم پس باید گفت جامعه ما از نظام و اسلام فاصله گرفته است».
وی با طرح پرسش دیگری خطاب به مسئولان برگزاری انتخابات مجلس هشتم اظهار داشت: «آیا با عدالت انتخاباتی سازگار است که همه عوامل انتخابات به طور مطلق از یک جریان سیاسی افراطی و معروف باشد و آیا با قاعده عقلانی بیطرفی و قاعده حقوقی داوری بیطرفانه سازگار است».
عضو مجمع روحانیون مبارز اضافه کرد: «در بسیاری از صندوقهای تهران عوامل حاضر در صندوق بعضاً از بسیجیان و ائمه جماعاتی بودند که تا ساعتی قبل از انتخابات برای گروهی خاص تبلیغ میکردند حتی اگر در التزام آنها به اصل بیطرفی در شمارش آرا شک نکنیم بدون تردید این افراد در موضع این تهمت قرار خواهند داشت که اعضای یک تیم چگونه میتوانند داور این بازی باشند».
وی افزود: «آقای مرتضی آقاتهرانی در گفتگویی پس از انتخابات اظهار داشته که از میزان رای خود بسیار متعجب شده است من هم اضافه میکنم که نه تنها از میزان رای ایشان تعجب کردم بلکه از رتبه بیستونهم خود نیز بسیار شگفتزده شدم».
انصاری اضافه کرد: «من دو دوره نماینده تهران در مجلس و یک دوره عضو خبرگان رهبری بودم این بار نیز سرلیست جریان اصلاحات نام من بود در بسیاری از لیستهای اصلاحگرایانه معتدل نیز نام من دیده میشد با نگاهی به گرایش تلفیقی مردم به لیستها در رای دادن میتوان دلایل این تعجب را درک کرد».
سرلیست ستاد ائتلاف اصلاحطلبان در انتخابات مجلس هشتم گفت: «طبق گزارشهای ناظرین ما در برخی مناطق تهران رای من رای اول بوده است در برخی مناطق نیز بین نفر اول تا ششم در نوسان بودهام اصولگراها خود نیز تخمین زده بودند که من در زمره ده نفر اول قرار خواهم گرفت اما نتایج اعلام شده اتفاق دیگری را نشان میداد».
وی با تاکید بر سیدی ارائه شده به او از سوی وزیر کشور سابق درباره اطلاعات ریز مربوط به دور اول انتخابات گفت: «از مجموع 3904 صندوق در تهران 140 صندوق برای من عدد صفر را منظور کردند که در میان آنها صندوق جماران نیز با نام صندوق مدرسه امام واقع در میدان جماران و با شماره 3194 دیده میشود در حالی که همه خویشان من در این صندوق رای دادهاند».
انصاری با اشاره به اینکه در اطلاعات وارد شده به او آمار 50 صندوق نامشخص و گم است گفت: «در 400 صندوق آرای من زیر عدد ده قرائت شده است و اعداد بسیار ناچیز تک رقمی در جدول ارائه شده به این جانب بسیار زیاد است».
وی اضافه کرد: «من بسیاری از انتخاباتها را دیدم چینش اعداد در این جدول به خوبی نشان میدهدکه غیر ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد شاید روزی لازم باشد که این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند».
انصاری افزود: «در اسلامشهر آرای من صفر اعلام شده در حالی که در این حوزه آشنایی و نزدیکی بسیاری با من وجود دارد شهرستان شمیران نیز از مجموع 28 صندوق آرای من 8000 رای اعلام شده در حالیکه در گفتگو با یکی از دستاندرکاران آن حوزه به من اعلام شد که میزان آرای من بیش از 30000 بوده و این رقم به فرمانداری گزارش شده است».
وی در ادامه تصریح کرد: «ممکن است آقایان در پاسخ به این اظهارات بگویند این آرا مخدوش است پس بهتر است سیدی صحیح را به ما بدهند که حاوی اطلاعات غیرمخدوش و کاملی از مرحله اول ودوم انتخابات است».
انصاری با اشاره به اینکه در مرحله اول به صورت فردی و جمعی شکایت دستی خود و دیگر کاندیداهای اصلاحطلب را به شورای نگهبان ارائه کرده و رسید دریافت داشته است گفت: «تلفنی با آقای جنتی صحبت کردم و از ایشان خواستم در صورت لزوم به خدمت رسیده و درباره شکایت گفتگو کنیم ولی ایشان قول پیگیری دادند که ناگهان از صداو سیما اعلام شد صحت انتخابات تایید شده و تعجببرانگیزتر آنکه اعلام کردند هیچ شکایتی وجود نداشته است».
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با اشاره به سخنرانی پیش از خطبههای غلامعلی حداد عادل در نماز جمعه هفته گذشته تهران گفت: «دکتر حدادعادل از پیروزی مجدد اصولگرایان به اقبال مردم به این جریان تعبیر کردند من به آقای حداد عادل اطمینان میدهم که اگر صد دوره دیگر هم انتخابات به همین شکل برگزار شود حتماً جریان اصولگرا پیروز خواهند شد».
وی تاکید کرد: «من آقای حدادعادل را فرد فاضلی میدانم. ایشان معلم هستند و ریاضیات را به خوبی میدانند. به ایشان پیشنهاد میکنم نگاهی به ترکیب مجلس هشتم بیندازند. در 100 حوزه از حوزههای انتخاباتی که اصلاحات توان رقابت داشته، 50 درصد از کاندیداهای اصلاحطلب رأی آوردهاند. در کرمان که رقابت در 10 کرسی نمایندگی به طور جدی بین اصلاحطلبان و اصولگرایان وجود داشت، پنج کرسی به اصلاحطلبان، چهار کرسی به اصولگرایان و یک کرسی به کاندیداهای مستقل اختصاص یافت و این نشان میدهد که اگر همین الگو در شهرهای دیگر نیز رعایت میشد سرنوشت انتخابات جور دیگری بود».
عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: «در تهران نیز همین اتفاق افتاده است. در شهر تهران شش نفر از کاندیداهای برجسته اصلاحات تا آخرین لحظه نیز تایید صلاحیت نشدند. با این همه تردید نداریم که آنچه که اعلام شده با واقعیت مطابقت ندارد».
وی اضافه کرد: «در مرحله اول انتخابات، اعلام کردم حاضرم به هزینه من آرای مرحله اول بازشماری شود. اکنون نیز همین پیشنهاد را تکرار میکنم و تاکید میکنم که اگر در بازشماری به مجلس راه یافتم از حضور در مجلس استعغا خواهم داد و اگر در بازشماری صحت انتخابات مشخص شد، از بلندترین مأذنه کشور فریاد خواهم زد که انتخابات درست و در صحت کامل بوده است».
انصاری با تاکید بر اینکه "از بسیاری از گفتوگوهای پشت پرده اصولگرایان به گوشمان رسید که گفتهاند انصاری نباید به مجلس راه یابد"، گفت: «شاید تنها 10 درصد از مردم به نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور اعتقاد و باور داشته باشند؛ و این زنگ خطری برای مسئولان است».
وی افزود: «جمع کثیری از چهرههای برجسته اصولگرا ـ که صرفا به رسم امانتداری نام آنها را اعلام نمیکنم – سوگند یاد کردند که ما به شما رأی دادهایم و مایل بودیم تعادلی در مجلس ایجاد شود».
انصاری تصریح کرد: «فرض کنیم که حتی این سخنان من نادرست است اما رفتار مسئولان اینگونه بوده که چنین شائبهای را در ذهن مردم ایجاد کرده است».
وی افزود: «در مرحله دوم انتخابات تنها 13 درصد مردم شرکت کردند و برخی منتخبان مرحله دوم با سه درصد رأی مردم وارد مجلس شدند».
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز اضافه کرد: «مسئولان باید پاسخ دهند که چرا بدترین زمان ممکن را برای انتخابات مجلس هشتم انتخاب کردند؟»
وی با بیان اینکه در صورتی که به مجلس وارد میشد اولویت برنامههایش ارائه طرح جامع انتخابات بود، گفت: «آسیبهایی جدی از انتخابات شوراهای سوم آغاز شد که در انتخابات مجلس هشتم اوج گرفت. هنوز آمار شمارش آرای انتخابات شورای سوم حتی به هیات نظارت مجلس ارائه نشده است. این آسیبها ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری دهم را نیز در برگیرد و این پرسش جدی در افکار عمومی وجود دارد که چه اتفاقی قرار است در انتخابات ریاست جمهوری دهم رخ دهد که هم وزیر کشور و هم استانداران باید عوض شوند».
انصاری اضافه کرد: «قانون ناقصی که برای تبلیغات انتخابات مجلس هشتم به تصویب رسید بسیار ناقص بود و به اعتراف بسیاری از احزاب، هزینههای تبلیغات این دوره از انتخابات بسیار بیشتر از دورههای قبل بود».
به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، در ادامه این نشست، خبرنگاران رسانههای مختلف سوالات خود را از مجید انصاری درباره انتخابات مجلس هشتم، عملکرد مجلس هفتم و چشمانداز انتخابات ریاستجمهوری دهم پرسیدند و دبیراجرایی مجمع روحانیون مبارز به آنها پاسخ گفت.
انصاری در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی آفتاب مبنی بر ارزیابی وی از عملکرد اقلیت مجلس هفتم گفت: «با توجه به فضایی که بر مجلس هفتم حاکم بود دوستان ما در فراکسیون اقلیت زحمات بسیاری کشیدند و نطقهای بسیار خوب و طرحهای خوبی ارائه کردند».
وی در اینباره اضافه کرد: « باید توجه داشت که تعامل اکثریت مجلس و هیات رئیسه با اقلیت تعامل سازندهای نبود و اقلیت به هیچ وجه نمیتوانست از ظرفیتهای خود بیش از این استفاده کند».
مجید انصاری در عین حال افزود: «نقطه ضعف اصلی اقلیت مجلس هفتم این بود که از انسجام کافی و فرماندهی مناسب جمعی، آن گونه که شایسته و بایسته است، برخوردار نبود».
انصاری همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار آفتاب درباره راهکارهای پیشروی اقلیت مجلس هشتم برای افزایش تاثیرگذاری خود بر تصمیمات مجلس اظهار داشت: «پیش از هر گفتوگویی با اقلیت مجلس هشتم باید به اکثریت مجلس و هیات رئیسه آن توصیه کنم بر گذشته مروری داشته باشند چرا که هیات رئیسه یکدست و از یک جریان سیاسی به زیان اقتدار مجلس است».
وی با اشاره به ضرورت اختصاص سهمیهای به جمعیت اصلاحطلب درون مجلس هشتم در هیات رئیسه گفت: «هیات رئیسه مجلس هیچ شأنی جز اجرای آییننامه داخلی ندارد و مذاکرات و موضوعات محرمانهای در آن مطرح نیست. هیات رئیسه شورای عالی امنیت ملی نیست که بنا باشد بحث پرونده هستهای را پشت درهای بسته پیگیری کند».
وی افزود: «اگر همه نمایندگان در اطلاع از موضوعات مطرح در مجلس با هم یکسان هستند چه اصراریست که حتی یک نفر از فراکسیون اقلیت نیز در هیات رئیسه نباشد».
عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز اضافه کرد: «متاسفانه این موضوع به یک روند در دورههای مختلف مجلس تبدیل شده و حتی در دوره ششم نیز که اصلاحطلبان در اکثریت بودند، دوستان ما در جناح اصلاحات سهمیهای به فراکسیون اقلیت اصولگرا در هیات رئیسه اختصاص ندادند».
وی با اشاره به اینکه اصلاحطلبان مجلس ششم نیز از پذیرش حضور شخص او در هیات رئیسه امتناع کردند، گفت: «این روند باعث شده گاهی هیات رئیسه آییننامه را دور بزند و پشت پرده دادوستدهایی میان اعضا صورت گیرد».
انصاری اضافه کرد: «وجود یک یا دو نماینده عضو فراکسیون اقلیت در هیات رییسه باعث میشود، ملاحظهکاریها کم شده و صرفا مجلس بر مدار قانون اداره شود».
وی خطاب به کاندیداهای اصولگرایان برای ریاست و هیات رییسه مجلس هشتم گفت: «سوگندی که شما یاد میکنید سوگندی شرعی است که بر مبنای آن باید عادلانه و بیطرفانه در مجلس رفتار کنید».
انصاری از اعضای هیات رییسه مجلس هشتم نیز سوال کرد: «آیا اداره آخرین جلسه مجلس هفتم در هفته گذشته، بر مدار آییننامه بود؟ آیا همه مصوبات دولت نهم با قانون منطبق بود و اگر منطبق بود چرا مجلسنشینان هفتم حاضر نیستندخود را با دستاوردهای دولت نهم شریک کنند و سعی می کنند خود را به ویژه در موضوعاتی مثل گرانی مسکن و افزایش حجم نقدینگی تبرئه کنند؟»
وی تصریح کرد: «طبق قانون اساسی تطبیق مصوبات دولت با قانون عادی با رییس مجلس است و رییس مجلس نه یک شخص حقوقی بلکه یک شخص حقیقی به عنوان رییس قوه مقننه».
وی افزود: «تعداد بسیاری از مصوبات دولت نهم با قوانین عادی همخوانی ندارد و برداشتهای پیدرپی از حساب ذخیره ارزی، واردات بنزین بیش از حد مصوب و انحلال سازمان مدیریت و برنامهریزی بدون مصوبه مجلس هیچیک توجیه قانونی ندارند. مجلس هفتم پاسخگو باشد که آیا رییس محترم جمهور این مصوبات را تطبیق دادند و مجلس تایید کرد و یا اگر تایید نکرده، چگونه است که دولت به خود اجازه میدهد مصوبات خلاف قانون را وضع و اجرا کند و چگونه است که مجلس در این زمینه مواخذهای نمیکند؟»
انصاری تاکید کرد: «دفاع از اقتدار قانونی مجلس، وظیفه قانونی فراکسیون اقلیت و اکثریت مجلس است و هیچ مصلحتی نباید باعث شود که مجلس از قوه اول به قوه دوم تقلیل یابد».
به گزارش آفتاب، وی با اشاره به اینکه "فراکسیون اقلیت مجلس هشتم باید در آغاز کار و قبل از شروع شکل بگیرد و هیات رییسه خود را هرچه زودتر انتخاب کند"، گفت: «پیشنهاد میکنم که نام فراکسیون اقلیت نام فراکسیون خط امام را برای خود انتخاب کند چرا که به حق ما مدافع راه و خط امام(ره) هستیم و معتقدیم راه و خط امام ظرفیت تامین سعادت دنیا و آخرت ما را داراست و اگر مشکلاتی داریم به جهت انحراف از برخی آموزههای امام راحل است».
انصاری با تاکید بر اینکه "پیشنهادات خود را از جایگاه یک شهروند عادی به اعضای فراکسیون اقلیت به عنوان موکلان خود میدهد"، گفت: «اقلیت باید برنامهای چهارساله برای مجلس هشتم تدوین کند و از روزمرگی و انفعال پرهیز کند. اگر چنین عزم و ارادهای در فراکسیون شکل بگیرد، فراکسیون میتواند نقشی جدیتر در مجلس ایفا کند».
وی خاطرنشان کرد: «اقلیت مجلس هشتم باید ارتباط و تعامل سازندهای با اکثریت داشته باشد و برای رفع مشکلات کشور موثر واقع شود. از طرفی ارتباط اقلیت با بدنه کارشناسان و نخبگان دانشگاهی و سیاسی خارج از مجلس از ضروریات است چرا که نمایندگان باید با اینگونه ارتباطات سطح دانش و آگاهیهای خود را افزوده و بهروز کنند تا بتوانند طرحها و پیشنهادات پختهتری را به مجلس ارائه دهند».
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به این نکته که "تصویب برنامه پنجم توسعه در دستور کار مجلس هشتم است"، گفت: «فراکسیون اقلیت باید با حضوری فعال در مجلس، از هماکنون خود را برای مشارکت جدی در روند تصویب برنامهای پویا آماده کند».
وی همچنین با بیان این مطلب که "فراکسیون اقلیت باید برای انجام وظیفه نظارتی خود، مشکلات کشور را در ابعاد مختلف شناسایی کند"، گفت: «اقلیت باید با شناخت عوامل اصلی مشکلات، با اهرمهای قانونی و جلب همکاری اکثریت مجلس، به اعمال نظارت مشفقانه و کارآمد و به دور از جنجالهای سیاسی اقدام کرده تا ترجمان خواستههای جمع زیادی از ملتی باشد».
انصاری ضمن اظهار امیدواری از اینکه مجلس هشتم بتواند در جهت انجام وظیفه خود یعنی وکالت از سوی همه آحاد ملت گام بردارد، تصریح کرد: «البته نمیدانم مجلسی که بخشی از شکلگیری آن بر تضییع حقوق استوار است، چقدر میتواند از عدالت دفاع کند؟»
همچنین خبرنگار آفتاب از انصاری پرسید: "اگر شما به مجلس هشتم راه یافته بودید، فکر میکردید اقلیت در بحث ریاست مجلس باید چگونه وارد شود؟"، که او در پاسخ گفت: «فراکسیونی که هدف دارد باید کاندیدای مستقل خود را برای ریاست مجلس معرفی کند حتی اگر این معرفی تنها سمبلیک باشد و فراکسیون مطمئن باشد که کاندیدای مورد نظرش از رأی کافی برای ریاست برخوردار نخواهد بود».
وی در اینباره اضافه کرد: «این درست همان کاری بود که ما در مجلس پنجم انجام دادیم و اقلیت برای ریاست مجلس پنجم یکبار آقای عبدالله نوری و یکبار اینجانب را معرفی کرد؛ چرا که ما معتقد بوده و هستیم که فراکسیون باید هویت مستقل خود را حفظ کند. در عین حال معتقدیم که اگر این ممکن نشد، فراکسیون به معرفی کاندیدا برای عضویت در هیات رییسه اقدام کند».
انصاری در پایان با ذکر خاطرهای گفت: «در سال پایانی مجلس پنجم، به دیدار رهبر انقلاب رفتیم و ایشان در آن دیدار تاکیدات بسیاری در زمینه تعامل در درون مجلس داشتند. پس از پایان جلسه در مسیر بازگشت، من به آقای باهنر گفتم که خوب است مجلس در سال پایانی خود یکی دو نفر از منشیها یا کارپردازان را از اقلیت انتخاب کند چرا که این موضوع برای خود هیات رییسه و اکثریت نیز خوب خواهد بود، آقای باهنر استقبال کردند و قرار شد به من جواب بدهند. بعدازظهر همان روز ایشان با من تماس گرفتند و گفتند که در جلسهای با دوستان این موضوع را مطرح کردهاند و متاسفانه دوستانشان در فراکسیون اکثریت مجلس پنجم این پیشنهاد را نپذیرفته بودند».
در ادامه خبرنگاری از انصاری درباره نقطه قوت یا ضعف مجلس هفتم پرسید که وی اظهار داشت: «درباره هیچ مجلسی نمیتوان گفت که عملکردش صرفا مثبت یا منفی بوده. همه مجالس نقاط ضعف و قوت دارند و مجلس هفتم نیز این قاعده مستثنی نیست».
وی با اشاره به اینکه "پرداختن به قوتها و ضعفهای مجلس هفتم و همه مجالس پس از انقلاب به یک بررسی آماری و کارشناسی دقیق نیاز دارد و شاید این روزها نیز فرصت مناسبی برای این کار باشد"، گفت: «مهمترین ضعف مجلس هفتم این بود که تعامل سازنده با قوا را به گونهای در عمل تفسیر کرد که به نوعی به چشمپوشی از تخلفات تبدیل شد».
انصاری افزود: «بدون شک همکاری قوا یک اصل عقلایی مورد تاکید امام است که هرچند که برخی مجالس دیگر نیز از این رهگذر ضعفهایی داشتند اما مجلس هفتم به گونهای این موضوع را وسعت داد که به چشمپوشی از تخلفات قوه مجریه انجامید».
وی تاکید کرد: «ثروت عظیم نرمافزاری مدیریت کشور از ثروت نفت نیز مهمتر است. چهطور مجلس اجازه داد همه این تجربیات در سطوح بسیار وسیع دور ریخته شود؟ چطور اجازه داد که یک کمپانی بزرگ تولید کننده خودرو در کشور با داشتن دهها مدیر باسابقه دستخوش تغییراتی در مدیریت شود که هیچ سنخیتی با اصول مدیریت بر چنین حوزههایی ندارد؟»
وی با اشاره به تغییرات مکرر کابینه نهم و سکوت مجلس در اینباره گفت: «یا نمایندگان مجلس هفتم در آغاز دولت نهم در بحث رأی اعتماد کوتاه آمدند و یا در دفاع از وزیران قوی کابینه کوتاه آمدند و اجازه دادند مدیران قوی تغییر کنند».
انصاری با اشاره به گرایش دولت نهم به مدیریت فردی و انحلال شوراهای قانونی گفت: «مجلس مشخص کند که در دفاع از این الزامات مدیریتی چه گام موثری برداشته است؟»
وی با اشاره به یادداشت وبلاگ جوانفکر مشاور مطبوعاتی رییسجمهور در زمینه حفاظت محمود احمدینژاد از بیتالمال گفت: «آقای جوانفکر در وبلاگ خود نوشتهاند که روزی در حال راه رفتن با رییسجمهور بودهاند که گیرهای از یکی از کاغذهای در دست ایشان افتاد و رییسجمهور خم شدند و گفتند این مال بیتالمال است».
انصاری خطاب به جوانفکر گفت: «آقای جوانفکر من هم به این نگاه رییسجمهور به بیتالمال احترام میگذارم اما آیا دور ریختن تجربه آقای دانشجعفری و دیگرانی که از دوستان خودتان هستند، اسراف نیست؟»
وی افزود: «حداقل چهار سال طول میکشد که یک وزیر در وزارتخانهای همچون وزارت نفت یا صنایع و معادن و وزارت اقتصاد و دارایی جا افتاده و با امور مختلف و نوع روابط آشنا شود. چگونه است که در عرض یکسال و نیم وزیری را برده و دیگری را به جای او مینشانند. آیا کسی قادر است هزینههای سنگین ناشی از این تغییرات را محاسبه کند. مجلس هفتم روشن کند که چرا در این زمینه سکوت کرد؟»
به گزارش آفتاب، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «مجلس هفتم نگاه و طرح اقتصادی جامع نداشت و در یک حرکت افراط و تفریطی نوسان داشت. چشمپوشی این مجلس از برداشتهای پیدرپی از حساب ذخیره ارزی و تزریق آن به امور جاری به جای سرمایهگذاری، اغماض از وارادات گسترده کالا که واحدهای تولیدی ما را یکی پس از دیگری ورشکسته کرد سوالات بسیاری را در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده است».
وی افزود: «دولت در واردات کالا دور باطل را میپیماید و مجلس نیز به دلیل سکوت در این نارساییها سهیم بوده است».
انصاری تاکید کرد:«شجاعت حکم میکرد که آقای حدادعادل در گزارش مردمی خود در نماز جمعه هفته گذشته تهران، اشتباهات مجلس هفتم را بیان میکرد و قول میداد که در مجلس هشتم این اشتباهات جبران شود. البته هنوز هم دیر نشده و من به عنوان یک شهروند از رییس مجلس هفتم انتظار دارم که تقصیرات خود را بیان کند و مطمئنم که این خواسته بخش عمدهای از مردم است؛ چراکه پافشاری بر اشتباهات گذشته، نشانه ادامه راه اشتباه گذشته است».
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگری که درباره تصمیم اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم پرسید، گفت: «هنوز برای این موضوع زود است اما اصلاحطلبان اگر میخواهند کاندیدایی برای ریاستجمهوری دهم داشته باشند باید به یک کاندیدای واحد برسند و برای این امر، باید مسیر دموکراتیک رفاقت و تعامل سازنده را طی کنند و از گلایههای گذشته چشمپوشی کرده و یک فرد را معرفی کنند».
انصاری با تاکید بر اینکه ممکن است تعداد افراد توانمند برای ریاست جمهوری بیش از یک نفر باشد افزود: «باید توجه داشت که از میان افراد توانمند آن فردی که بیش از همه توان جلب آرای مردم را دارد باید انتخاب شود».
وی هشدار داد: «اصلاحطلبان مراقب باشند در دامهای رقیب گرفتار نشوند؛ چرا که از هماکنون نشانههای تخریب در بسیاری از سایتها و رسانههای وابسته به جریان رقیب به وضوح دیده می شود و مشخص است که این سناریو مانند گذشته اجرا خواهد شد».
گفتنی است، در ابتدای این جلسه سعید اللهبداشتی از فعالان سیاسی اصلاحطلب در سخنانی اظهار داشت: «بررسی کارشناسی انتخابات هشتمین دوره مجلس لازمه ورود هوشمندانه اصلاحطلبان به انتخابات ریاستجمهوری دهم است».
وی با اشاره به کشوقوسهایی مربوط به نحوه بررسی صلاحیتها، قانون انتخابات و برگزاری انتخابات و همچنین انتقادات جدی اصلاحطلبان به مرحله شمارش آرا گفت: «آنچه بیش از همه در شرایط کنونی لازم است تحلیل محتوایی انتخابات و تحلیل حرکت اصلاحطلبان در جهت رسیدن به لیست واحد بوده است».
اللهبداشتی تاکید کرد: «پیشنیاز ورود به انتخابات ریاستجمهوری دهم تحلیل بیرونی و درونی انتخابات از منظر اصلاحطلبان است؛ در واقع در تحلیل درونی باید به بررسی وقایع منتهی به انتخابات پرداخت و در تحلیل درونی باید به بررسی چگونگی حرکت ائتلاف، بزرگان و احزاب اصلاحطلب پرداخت تا روشن شود که چقدر مجموعه اصلاحطلبان در مسیر همگرایی گام برداشتند».
وی در پایان گفت: «اگر این دو پایه خوب تحلیل و تبیین شود بدون تردید اصلاحطلبان تصمیم بعدی را خوب خواهند گرفت و آیندهای به مراتب روشنتر برای اصلاحات رقم خواهد خورد».
چه آنانی که رای دادند و چه آنانی که تضییع رای کردند.
همه پیش از انتخابات می دانستیم که رتبه ی شما بیش از پنچ و شش نخواهد بود، و همه می دانستیم چه خواهند کرد.
درود بر شما