کد خبر: ۷۶۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۳
یک اقتصاددان پاسخ می‌دهد

علت گسترش احتکار در ماه‌های اخیر چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک اقتصاددان تاکید کرد: «علت اصلی گسترش احتکار و فعالیت محتکران کالا در ماه‌های اخیر افزایش انتظارات تورمی در میان مصرف‌کننده، تولیدکننده و توزیع‌کننده است».

دکتر فرهاد خرمی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب افزود: «جو تورمی ایجاد شده ریشه در سیاست‌های نادرست اقتصادی دو و سه سال گذشته دولت دارد به گونه‌ای که اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی نادرست از سوی دولت و همچنین کسری‌های مکرر بودجه و تبدیل دلارهای حساب ذخیره ارزی و تزریق آن در بازار منجر به افزایش نقدینگی و تورم شده و انتظارات تورمی را ایجاد کرده است».

عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی تصریح کرد: ‌«به طور کلی سیاست‌های انقباضی دولت نهم در مدت فعالیت خود، گرانی و تورم را متوجه اکثر کالاهای مورد استفاده مردم کرده است».

خرمی تاکید کرد: «در مورد گرانی برخی کالاهای خاص همچنین باید به عوامل مختص به آن کالا نظیر آزادسازی قیمت و حذف یارانه نیز دقت داشت. این اتفاق در مورد پودر رختشویی چندی پیش رخ داد».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «سفرهای استانی دولت و افتتاح و اختصاص بودجه برای طرح‌های عمرانی از دیگر عوامل افزایش نقدینگی و تورم است».

وی افزود: «در شرایطی که تورم روزبه روز افزایش داشته به طور طبیعی انتظارات تورمی نیز گسترش می‌یابد یعنی وقتی تولیدکننده، مصرف‌کننده وتوزیع‌کننده بر اساس تجربه چند ماه پیش خود می‌داند که تورمی افزایش خواهد یافت تصمیم به احتکار کالا چه برای مصرف و چه برای عرضه می‌گیرند. از سوی دیگر در این شرایط تقاضا کاذبی نیز از سوی مصرف‌کننده برای خرید پیش از گرانی ایجاد می‌شود که حتی در برخی موارد کمبود کالا را نیز در پی خواهد داشت».

خرمی همچنین به قاچاق کالا از ایران به سایر کشورها اشاره کرد و گفت: «نباید قاچاق کالا از ایران به کشورهای همسایه را دست کم و نادیده گرفت چرا که قاچاق برخی اجناس تعادل میان عرضه و تقاضا را در بازارهای داخلی برهم زده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین