کد خبر: ۷۶۹۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
بیش از ۳ هزار نفر در اوکراین کشته شده‌اند

جنگ اوکراین| حمله روس‌ها به آزوفستال و چندین شهر اوکراین/ احتمالا پوتین رسما به کی‌یف اعلان جنگ کند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین بیش از ۳ هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند. این نهاد بین‌المللی با اشاره به اینکه تعداد دقیق ثبت شده ۳۱۵۳ نفر است می‌گوید که این آمار نسبت به روز جمعه ۲۵۴ نفر افزایش یافته است. با این حال این دفتر اعلام کرده که به دلیل مشکلات دسترسی احتمالا تعداد واقعی کشته‌شدگان این جنگ بسیار بالاتر باشد.
جنگ اوکراین| حمله روس‌ها به آزوفستال و چندین شهر اوکراین/ احتمالا پوتین رسما به کی‌یف اعلان جنگ کند
آفتاب‌‌نیوز :

همزمان با ادامه جنگ در اوکراین، یک مقام عالی ایالات متحده آمریکا می‌گوید روسیه می‌خواهد به زودی در این کشور رفراندوم جدایی از اوکراین برگزار کند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از ماریوپل، بندر اودسا در جنوب هدف بعدی ارتش روسیه در اوکراین برای قطع ارتباط این کشور با دریای سیاه است.

کی‌یف خواستار افزایش حمایت‌های نظامی و سیاسی کشور‌های جهان در مقابل تجاوز نظامی روسیه شده و در مقابل مسکو مدعی است قصد ندارد نظام سیاسی همسایه شرقی را تغییر دهد و تنها به دنبال تامین امنیت شهروندان عمدتا روس‌زبان شرق اوکراین است.

نهاد‌های حقوق بشری از وضعیت اسف‌بار غیرنظامیان در ماریوپل ابراز نگرانی کرده و از روسیه خواسته‌اند در روند خروج این افراد از این شهر جنگ زده همکاری بیشتری انجام دهد. این در حالیست که حملات روسیه به کارخانه فولاد ماریوپل ادامه دارد و این مسئله خروج غیرنظامیان از این منطقه را دشوار کرده است. همچنین حملات هوایی روسیه به شهر اودسا در جنوب غربی اوکراین، نگرانی‌ها در خصوص احتمال حملات گسترده مسکو به این شهر را نیز افزایش داده است.

تحولات جنگ اوکراین در تاریخ سه‌شنبه سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت):

اشک‌ها و لبخند‌های رهایی‌یافتگان از پناهگاه مجتمع فولاد آزوف

کسانی که روز سه‌شنبه از درون مجتمع فولاد آزوف، آخرین سنگر مقاومت در شهر محاصره شده ماریوپل اوکراین خارج شدند، می‌گویند این پناهگاه دیگر تحمل بمباران مستقیم و وحشیانه روسیه را ندارد. به گفته آن‌ها آذوقه آن‌ها در حال تمام شدن بوده و ممکن بوده از بی‌آبی بمیرند. برخی دیگر به خبرنگاران گفتند که آن‌ها پناهگاه را به مثابه گور دسته‌جمعی خود می‌پنداشتند که قرار است همگی در آن دفن شوند.

این افراد سوار بر کاروانی از اتوبوس‌های سفید شهری به شهر زاپوراژیا که تحت کنترل اوکراین است، منتقل شدند و در یک مرکز پذیرایی موقت عزیزان‌شان را با گریه و شادی همزمان در آغوش گرفتند.

در میان این افراد غیرنظامی که شمار آن‌ها تقریبا ۱۰۰ نفر بود، زنان و کودکان خردسال و نوزاد دیده می‌شد. آن‌ها طی توافقنامه‌ای با نیرو‌های متجاوز روسیه بالاخره اجازه خروج یافتند، توافقی که جهانیان روز‌ها در انتظار اجرای آن بودند.

سرنوشت غیرنظامیان و همچنین نیرو‌های نظامی اوکراینی که هنوز در آنجا هستند، به یک موضوع بین المللی تبدیل شده و موضوع مذاکرات مکرر بوده است.

با این حال، مقامات اوکراینی خاطرنشان کردند که برخی از غیرنظامیان در جریان این عملیات جا مانده‌اند. اکنون پس از اعلام کی‌یف مبنی بر اینکه نیرو‌های روسی با تانک‌ها و خودرو‌های زرهی به این سایت صنعتی عظیم حمله کرده‌اند، نگرانی‌های جدیدی درباره سرنوشت این افراد ایجاد شده است.

حمله تمام عیار روس‌ها به آزوفستال، آخرین سنگر مبارزان اوکراین در شهر در محاصره ماریوپل

ارتش روسیه از روز سه‌شنبه حمله تمام عیار به کارخانه فولاد آزوفستال، آخرین سنگر مبارزان اوکراین در بندر استراتژیک و در محاصره ماریوپل را با شدتی که قابل قیاس با روز‌های پیش نیست آغاز کرده است.

روس‌ها در این روز و پس از آن که سازمان ملل متحد اعلام کرد غیرنظامیان را از این کارخانه خارج کرده است، برای اولین بار با استفاده از تانک‌ها و پیاده نظام به این آخرین سنگر مقاومت اوکراینی‌ها در شهر ماریوپل حمله کردند.

«سویاتوسلاو پالامار» معاون فرمانده هنگ آزوف ساعاتی پیش گفت: «حمله شدید روس‌ها پیرامون آزوفستال با پشتیبانی خودرو‌های زرهی، تانک‌ها و با تلاش برای استقرار نیرو‌ها با کمک قایق‌ها و شمار زیاد پیاده نظام در حال انجام است.»

پیش‌تر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که هواپیما‌ها و توپخانه ارتش روسیه و «جمهوری خلق دونتسک» شروع به انهدام مواضع شلیک اوکراین کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه در اعلامیه خود هنگ آزوف را متهم کرد که با استفاده از فرصت آتش‌بس برای تخلیه غیرنظامیان از زیرزمین‌های کارخانه فولاد خارج شده و در ساختمان‌های این کارخانه سنگر گرفته‌اند.

روس‌ها تا روز سه‌شنبه با هواپیما و از دریا این کارخانه فولاد را که سازه‌های زیرزمینی عظیم آن متعلق به دوران جنگ جهانی دوم است هدف می‌گرفتند.

ولادیمیر پوتین در ۲۱ آوریل گفت به ارتش دستور داده است تا حمله‌ای را به کارخانه فولاد ماریوپل آغاز نکنند، بلکه آن را طوری محاصره کنند تا حتی یک مگس هم نتواند عبور کند.

حمله موشکی روسیه به چندین شهر؛ بخش‌هایی از «لویو» در خاموشی فرو رفت

چندین شهر اوکراین از جمله شهر بزرگ «لویو» در غرب این کشور شامگاه سه‌شنبه هدف موشک‌های روسیه قرار گرفت. حمله موشکی به لویو، به طور مشخص سه نیروگاه برق این شهر را نابود کرد و بخش‌هایی از لویو را در خاموشی فرو برد.

آندری سادُوی، شهردار لویو در پیامی تلگرامی با اعلام هدف گرفته شدن سه نیروگاه برق در این شهر افزود که ایستگاه‌های پمپاژ نیز با قطع شدن برق از کار افتاده‌اند.

ممنوعیت احزاب طرفدار روسیه در اوکراین

دولت اوکراین با لایحه‌ای که روز سه‌شنبه به تصویب پارلمان این کشور رسید در پی ممنوع کردن فعالیت احزاب حامی روسیه در این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری «هرمادسکه»، رسانه مستقل خبری در اوکراین، نمایندگان پارلمان این کشور روز سه شنبه در شور دوم نشست بررسی لایحه ممنوعیت احزاب سیاسی طرفدار روسیه این لایحه را مورد تصویب قرار دادند.

هدف از این لایحه که با حمایت ۳۳۰ نماینده به تصویب رسید ممنوع کردن فعالیت احزابی است که «تجاوز نظامی به اوکراین را توجیه یا انکار می‌کنند» و یا دست به توجیه «اشغال موقت بخشی از خاک اوکراین» می‌زنند.

الیزه از کرملین خواست تا زمینه ادامه عملیات تخلیه را فراهم کند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواست تا به نیروهایش دستور دهد به همکاری برای تخلیه غیرنظامیان اوکراینی از کارخانه آزوفستال ادامه دهند.

آقای ماکرون این درخوست را در جریان گفتگویی تلفنی با رئیس جمهوری روسیه مطرح کرد. این نخستن تماس تلفنی میان روسای جمهوری دو کشور از بیست و نهم مارس به این سو محسوب می‌شود.

رییس جمهوری فرانسه همچنین به همین مناسبت اعلام کرد که آماده همکاری با سازمان‌های بین‌المللی ذی‌صلاح برای کمک به رفع موانع صادرات مواد غذایی اوکراین از طریق دریای سیاه است که روسیه کنترل کشتی‌رانی را در بخشی از آن در دست گرفته است.

دست کم ۱۰ نفر در حمله روسیه به کارخانه‌ای در شرق اوکراین کشته شدند

فرماندار منطقه دونتسک روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حمله ارتش روسیه به کارخانه‌ای در «آودیئیفکا»، شهری در نزدیک خط مقدم نبرد‌ها در شرق اوکراین دست کم ۱۰ نفر کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

پاولو کیریلنکو در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ضمن محتمل دانستن افزایش شمار قربانیان تصریح کرد: «حداقل ۱۰ کشته و ۱۵ مجروح نتیجه بمباران کارخانه کک سازی آودیئیفکا توسط اشغالگر ارتش روسیه است.»

سازمان ملل متحد: ۱۰۱ غیرنظامی از کارخانه فولاد ماریوپل تخلیه شدند

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از تخلیه «موفقیت‌آمیز» یکصد و یک غیرنظامی که برای هفته‌ها در مجتمع بزرگ صنعتی شهر ماریوپل محاصره شده بودند، خبر داد.

منابع اوکراینی اعلام کردند که ارتش روسیه همزمان با تخلیه غیرنظامیان حملات تازه‌ای را به کارخانه فولاد «آزوفستال» محل محاصره غیرنظامیان و نیرو‌های مقاومت اوکراینی آغاز کرده است.

فرانس پرس با استناد به مشاهدات خبرنگار خود اعلام کرد که دستکم پنج اتوبوس روز دوشنبه خود را به زاپوریژیا، محل پذیرش غیرنظامیان تخلیه شده از کارخانه آزوفتسال رساندند.

یکی از تخلیه‌شدگان که نوزاد شش ماهه‌اش را در آغوش گرفته بود پیش از سوار شدن در اتوبوس، گفت: «از همه کسانی که به ما کمک کردند بسیار سپاسگزاریم. زمانی بود که امیدمان را از دست دادیم، فکر می‌کردیم همه ما را فراموش کرده‌اند.»

لندن کمک‌های نظامی خود به اوکراین را به بیش از ۳۵۰ میلیون یورو افزایش می‌دهد

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه طی سخنانی در پارلمان اوکراین اعلام کرد که لندن کمک‌های نظامی خود به کی‌یف را برای مقابله با تهاجم روسیه به بیش از ۳۰۰ میلیون پوند (حدود ۳۵۵ میلیون یورو) افزایش می‌دهد.

نخست وزیر بریتانیا در ادامه یادآور شد که کمک‌های نظامی تازه کشورش به اوکراین شامل سیتسم‌های راداری و نیز پهپاد‌ها خواهد بود.

جانسون که به صورت ویدیوکنفرانس برای نمایندگان پارلمان اوکراین سخنرانی می‌کرد در این خصوص یادآور شد: «بسته کمکی جدید دولت بریتانیا به ارزش ۳۰۰ میلیون پوند علاوه بر پهپاد‌های پشتیبانی و هزاران دستگاه دوربین دید در شب شامل رادار‌هایی برای مکان‌یابی توپخانه‌هایی است که شهر‌های شمار را هدف قرار می‌دهند.»

اتحادیه اروپا بسته تازه تحریم نفتی روسیه را با لحاظ معافیت‌هایی آماده می‌کند

چندین مقام و دیپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفتند که پیش‌نویس تحریم خرید نفت و فرآورده‌های نفتی خریداری‌شده از روسیه روز سه‌شنبه به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا ارائه خواهد شد، اما این اقدام همچنان محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

کمیسیون اروپا پیشنهاد خود را برای ششمین بسته تحریمی علیه مسکو به منظور کاهش بودجه لازم برای تامین مالی تهاجم نظامی این کشور علیه اوکراین نهایی کرده است.

این قطعنامه توقف تدریجی خرید‌های اروپایی را طی یک دوره شش تا هشت ماهه تا پایان سال ۲۰۲۲، ضمن لحاظ کردن معافیت‌هایی برای مجارستان و اسلواکی، دو کشوری که همچنان کاملاً به تحویل نفت از طریق خط لوله دروژبا وابسته هستند، در نظر گرفته است.

میلیون‌ها تن غلات در بنادر اوکراین غیرقابل دسترس شده است

یک مقام سازمان ملل می‌گوید که دسترسی به میلیون‌ها تن غله در اوکراین به دلیل تهاجم روسیه و نبود ایمنی کافی برای ترانزیت کالا از بنادر این کشور غیرممکن شده است.

مارتین فریک، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل در آلمان ضمن اشاره به اهمیت مواد غدایی تولید شده در اوکراین برای نیاز‌های فوری در جهان تصریح کرد: «در حال حاضر تقریباً ۴.۵ میلیون تن غلات در بنادر و کشتی‌های اوکراین غیرقابل دسترس و استفاده شده است.

اوکراین صادرکننده مهم غلاتی، چون گندم و ذرت است که به ترتیب ۱۲ و ۱۷ درصد از عرضه جهانی این محصولات را به خود اختصاص می‌دهد.

پوتین به ماکرون: غرب باید تحویل تسلیحات به اوکراین را متوقف کند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه در گفتگویی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود خواستار توقف کمک تسلیحاتی غرب به اوکراین شد.

کرملین در بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب به نقل از ولادیمیر پوتین نوشت: «غرب می‌تواند با اعمال نفوذ مناسب بر مقامات کی‌یف و همچنین با توقف ارسال تسلیحات به اوکراین به توقف مخاصمات کمک کند.»

بر اساس این بیانیه، رئیس جمهوری روسیه همچنین مدعی شده است که کی‌یف در مذاکرات صلح به صورت جدی از خود آمادگی نشان نداده است.

مسکو: زلنسکی به دنبال توافق صلح نیست

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه می‌گوید ولودومیر زلنسکی نیازی به توافق صلح ندارد چرا که صلح برای او به معنی پایان کار است.

آقای مدودف که این مطلب را در کانال تلگرامی خود نوشته همچنین اضافه کرده که زلنسکی همچنان به گدایی پول و تسلیحات از غرب ادامه می‌دهد و تلاش می‌کند که اثبات نماید همچنان در بازی است و امید جهان آزاد به اوست.

کشته شدن دست‌کم ۹ غیر نظامی در دونتسک بر اثر گلوله‌باران

پاولو کیریلنکو، فرماندار دونتسک می‌گوید دست‌کم ۹ غیرنظامی بر اثر حملات روسیه در منطقه دونتسک در شرق اوکراین کشته شده‌اند.

او که این مطلب را در تلگرام نوشته همچنین اضافه کرده که حداقل سه غیر نظامی در جریان بمباران هوایی شهر آودیوکا کشته شده‌اند. او همچنین افزود که سه نفر دیگر در پی گلوله باران شهر ووهلدار و سه نفر دیگر هم در شهر لیمان جان خود را از دست داده‌اند.

روسیه پس از کنار گذاشتن حمله به کی‌یف در پایان ماه مارس، حملات جدیدی را در شرق اوکراین با تمرکز بر مناطق دونتسک و لوهانسک که در مجموع تحت عنوان دونباس شناخته می‌شوند، آغاز کرده است.

پاپ: ویکتور اوربان به من گفت که روسیه روز ۹ مه به جنگ اوکراین خاتمه می‌دهد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان اواخر آوریل به او گفته که روسیه قصد دارد روز ۹ مه «روز پیروزی روسیه» به حمله این کشور به اوکراین پایان دهد.

پاپ در گفتگو با روزنامه کوریره دلا سرا ایتالیا در این رابطه گفت: «وقتی با اوربان ملاقات کردم او به من گفت که روس‌ها برنامه دارند جنگ را تا ۹ مه پایان دهند. این مسئله شاید سرعت تشدید تنش‌ها در روز‌های اخیر را بهتر توضیح دهد. چرا که دیگر فقط دونباس نیست بلکه در کریمه، در اودسا و در ماریوپل و دریای سیاه همه جا آتش جنگ مشاهده می‌شود.»

پاپ در عین حال تاکید کرده که به نظر او اراده کافی برای صلح وجود ندارد. او همچنین جنگ اوکراین را با نسل‌کشی در رواندا مقایسه کرد و بار دیگر اظهار داشت که آماده است برای دیدار با پوتین به مسکو سفر کند.

رهبر کاتولیک‌های جهان البته می‌گوید این سفر در صورتی انجام خواهد شد که پوتین در را به روی او باز کند؛ اتفاقی که به گفته او تاکنون رخ نداده است.

پوتین فرمان تحریم‌های تلافی جویانه جدید را امضا کرد

کرملین می‌گوید، رئیس جمهور روسیه تحریم‌های اقتصادی تلافی جویانه جدیدی را در پاسخ به «اقدامات غیردوستانه برخی کشور‌های خارجی و سازمان‌های بین المللی» تصویب کرده است.

بر اساس این فرمان، مسکو صادرات محصولات و مواد اولیه را به افراد و نهاد‌هایی که تحریم کرده، ممنوع خواهد کرد.

این فرمان همچنین معاملات با افراد و شرکت‌های خارجی را که تحت تحریم‌های تلافی جویانه روسیه قرار گرفته‌اند ممنوع می‌کند و به طرف‌های روسی اجازه می‌دهد تا به تعهدات خود در قبال آن‌ها عمل نکنند.

در فرمان اجرایی پوتین آمده است که رئیس‌جمهور روسیه به کابینه خود دستور داده که ظرف ۱۰ روز، لیستی از افرادی را که قرار است در فهرست این تحریم‌ها قرار گیرند، مشخص کند.

ماکرون با پوتین گفتگو می‌کند

دفتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده که قرار است ماکرون ظهر امروز با همتای روس خود به صورت تلفنی گفتگو کند.

این نخستین تماس بین دو رهبر از زمان انتخاب مجدد ماکرون به عنوان رئیس جمهوری فرانسه است.

این دو رهبر پیشتر در سال جاری دو بار با یکدیگر صحبت کرده‌اند. ماکرون همچنین در اوایل ماه فوریه و پیش از حمله روسیه به اوکراین به مسکو سفر کرده بود تا پوتین را از تهاجم به این کشور منصرف کند.

تماس ماکرون بعد از آن صورت می‌گیرد که او در روز‌های گذشته با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود نیز گفتگو کرده بود.

نشست فوری سازمان جهانی بهداشت برای بررسی آثار تهاجم روسیه

تاریک جاسارویچ، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دفتر اروپایی این سازمان، هفته آینده نشست ویژه‌ای در مورد تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر سلامت و مراقبت‌های بهداشتی برگزار می‌کند.

جاسارویچ در گفتگو با خبرنگاران در مقر سازمان جهانی بهداشت WHO در ژنو همچنین گفت: «این نشست روز ۱۰ ماه می‌برگزار می‌شود و هدفش بررسی تاثیر جنگ بر سیستم بهداشتی اوکراین خواهد بود.

روسیه می‌گوید یک مرکز لجستیک در نزدیکی اودسا را هدف قرار داده است

وزارت دفاع روسیه می‌گوید نیرو‌های این کشور یک مرکز لجستیکی واقع در یک فرودگاه نظامی در نزدیکی شهر اودسا در جنوب غربی اوکراین را با موشک‌هایی با دقت بالا مورد حمله قرار داده‌اند.

در بیانیه‌ای که این وزارتخانه در این رابطه منتشر کرده آمده است: «در این حمله آشیانه‌های حاوی پهپاد‌های بدون سرنشین Bayraktar TB۲ اوکراین و همچنین تسلیحات موشکی و مهمات کشور‌های آمریکایی و اروپایی منهدم شد.»

کی‌یف هنوز واکنشی به این ادعا نشان نداده است.

روسیه: اسرائیل از نئونازی‌ها حمایت می‌کند

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای بار دیگر اظهارات سرگی لاوروف در خصوص قدرت داشتن نئونازی‌ها در اوکراین را تکرار و تل آویو را به حمایت از آن‌ها در اوکراین متهم کرد.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه روسیه منتشر کرده آمده است: «اظهارات یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل برخلاف تاریخ است و تا حد زیادی توضیح می‌دهد که چرا دولت کنونی اسرائیل از رژیم نئونازی در کی‌یف حمایت می‌کند.»

روز گذشته اظهارات لاوروف در خصوص اینکه هیتلر هم همچون زلنسکی ریشه یهودی داشته جنجال بسیاری به پا کرده و اسرائیل ضمن انتقاد شدید از این اظهارات، سفیر روسیه را احضار و خواستار عذرخواهی لاوروف شده بود.

اسلواکی به دنبال معافیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه

وزارت اقتصاد اسلواکی اعلام کرد که اسلواکی به دنبال معافیت از هرگونه تحریم نفتی نفت روسیه است که در دستور کار اتحادیه اروپا قرار دارد.

این وزارتخانه گفت: «اگر موضوع تحریم نفت روسیه به عنوان بخشی از بسته تحریم‌های بیشتر علیه روسیه مورد توافق کشور‌های اروپایی قرار گیرد، اسلواکی درخواست معافیت خواهد کرد». بخش عمده نیاز‌های انرژی اسلواکی از سوی روسیه تامین می‌شود.

روسیه در تلاش برای فشار از دو مسیر شرقی به اوکراین

ارتش اوکراین می‌گوید که نیرو‌های روسیه در تلاش هستند تا از مسیر دونتسک، شهر‌های کلیدی روبیژن و پوپاسنا در شرق این کشور را محاصره کنند.

ستاد کل نیرو‌های مسلح اوکراین، در یک پست فیس‌بوکی با اعلام این مطلب اضافه کرد که روس‌ها به دنبال حرکت به سمت شهر‌های لیمان و اسلویانسک در شمال منطقه هستند. این در حالیست که شاخه شرقی نیرو‌های مسلح اوکراین در اسلویانسک متمرکز شده است.

بر اساس اعلام ارتش اوکراین، روس‌ها همجنین در حال تلاش برای پیشروی در منطقه ایزیوم در همسایگی خارکیف هستند، اما جاده‌های بد و خاک مرطوب مانع از پیشرفت آن‌ها شده است.

شهردار ماریوپل: بیش از ۲۰۰ غیرنظامی هنوز در کارخانه فولاد هستند

وادیم بویچنکو، شهردار شهر ماریوپل می‌گوید هنوز بیش از ۲۰۰ غیرنظامی در کارخانه فولاد آزوفستال این شهر محبوس هستند و امکان خروج از این منطقه برای آن‌ها فراهم نشده است.

وادیم بویچنکو همچنین اضافه کرد که در مجموع حدود صد هزار غیرنظامی هنوز در این شهر جنوبی اوکراین که توسط نیرو‌های روسیه اشغال شده، حضور دارند.

اوکراین می‌گوید ۲۲۰ کودک در پی حملات روسیه کشته شده‌اند

دفتر مطبوعاتی دادستان کل اوکراین گزارش داده که از آغاز حملات روسیه به این کشور حدود ۲۲۰ کودک اوکراینی کشته و ۴۰۶ نفر نیز زخمی شده‌اند.

این نهاد دولتی اوکراین در کانال تلگرام خود نوشت که بیشتری کودکان جان‌باخته مربوط به منطقه دونتسک با ۱۳۹ کشته و پس از آن در کی‌یف با ۱۵۵۰ نفر بوده است.

دفتر مطبوعاتی دادستان کل اوکراین هر روز گزارشی در خصوص آخرین تعداد کودکان کشته شده در پی حملات روسیه منتشر می‌کند. این نهاد روز گذشته تعداد کودکان کشته شده را ۲۱۹ نفر اعلام کرده بود.

ایتالیا به دنبال استقلال از گاز روسیه تا اواسط سال ۲۰۲۴

روبرتو چینگولانی، وزیر محیط زیست ایتالیا می‌گوید این کشور قصد دارد وابستگی خود به گاز روسیه را تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ قطع کند.

آقای چینگولانی در گفتگو با روزنامه لا رپوبلیکا ضمن اشاره به این مطلب تاکید کرد که ایتالیا می‌تواند تا آن زمان خود را نسبت به گاز روسیه بی‌نیاز کند و دیگر بدون واردات انرژی از روسیه نیاز‌های خود را تامین نماید.

پاپ خواستار دیدار با پوتین شد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید درخواست کرده بود که در مسکو با ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کند، اما پاسخی دریافت نکرده است.

پاپ تاکید کرده که قصد داشته در دیدار با رهبر روسیه از او بخواهد که جنگ در اوکراین را متوقف کند. او که این اظهارات را در گفتگو با روزنامه ایتالیایی کوریه دلا سرا به زبان می‌آورد بار دیگر از جهانیان خواست هرچه سریعتر به این جنگ پایان دهند.

مقام آمریکایی: مسکو درحال برنامه‌ریزی برای الحاق بخش‌های بزرگی از شرق اوکراین به روسیه است

مایکل کارپنتر، سفیر ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا، می‌گوید، واشنگتن بر این باور است که روسیه قصد دارد در ماه جاری بخش‌های بزرگی از شرق اوکراین را ضمیمه خود کند و شهر جنوبی خرسون را به عنوان یک جمهوری مستقل به رسمیت بشناسد.

کارپنتر با اشاره به اینکه این اقدامات توسط آمریکا و شرکایش به رسمیت شناخته نخواهد شد افزود: «ایالات متحده و دیگران اطلاعاتی دارند که بر اساس آن روسیه در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری «رفراندوم ساختگی» در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک است که بتواند این مناطق را به خاک خود متصل کند.»

او همچنین تاکید کرد که نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه استقلال شهر خرسون را مهندسی خواهد کرد.

کارپنتر جزئیاتی را که منجر به این ارزیابی شده ارائه نکرد، اما در عین حال تاکید کرد که این تلاش‌های روسیه به رسمیت شناخته نخواهد شد.

زلنسکی حمله روسیه به اودسا را محکوم کرد

بندر اودسا در جنوب غربی اوکراین بار دیگر هدف موشک‌های روسیه قرار گرفته است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شامگاه دوشنبه ضمن محکوم کردن این حمله تاکید کرد که نیرو‌های روسیه یک خوابگاه را در این منطقه مورد هدف قرار داده‌اند که به کشته شدن یک نوجوان و زخمی شدن یک دختر ۱۷ ساله انجامیده است.

زلنسکی در ادامه گفت: «آن کودکان در خوابگاه چگونه می‌توانستند روسیه را تهدید کنند؟ این روشی است که روسیه در جنگ در پیش گرفته است.»

اوکراینی‌ها نگرانند که اودسا یکی دیگر از اهداف تازه نیرو‌های روسیه باشد. این نگرانی به ویژه از آنجا قوت گرفته که یک ژنرال ارتش روسیه گفته است که حمله کرملین به روسیه با هدف ایجاد یک کریدور از روسیه به منطقه جداشده مولداوی ترانس نیستریا است که از اودسا می‌گذرد.

ادامه حملات روسیه به کارخانه فولاد ماریوپل

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین می‌گوید صد‌ها غیرنظامی همچنان در کارخانه فولاد ماریوپل گرفتار شده‌اند و نتوانسته‌اند از این منطقه خارج شوند.

در همین حال یکی از فرماندهان نظامی نیرو‌هایی که در این کارخانه با حملات روسیه می‌جنگد گفته پس از تخلیه نسبی غیرنظامیان از این منطقه، نیرو‌های روسیه بار دیگر تیراندازی به کارخانه آزوفستال از جمله به ساختمان‌هایی را که غیرنظامیان در آنجا مخفی شده‌اند، آغاز کرده‌اند.

همچنین یکی دیگر از نیرو‌های جنگنده به خبرگزاری رویترز گفته که پس از عملیات تخلیه غیرنظامیان در این مطنقه از سوی نیرو‌های سازمان ملل، حدود ۲۰۰ غیرنظامی در داخل سنگر‌های کارخانه فولاد آزوفستال گیر افتاده‌اند.

بورل: اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه تصویب می‌کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید امیدوار است در نشست بعدی شورای روابط خارجی دور ششم تحریم‌های اروپایی علیه روسیه تصویب شود.

همچنین کمیسیون اروپا، نهاد اجرایی اتحادیه قرار است این هفته بسته تحریمی جدیدی را پیشنهاد کند که مهم‌ترین بخش آن تحریم احتمالی خرید نفت روسیه خواهد بود.

آقای بورل همچنین ابراز امیدواری کرد که اتحادیه بتواند اقداماتی را برای محدود کردن واردات انرژی از روسیه به شکل قابل توجهی انجام دهد. او البته اعتراف کرد که تاکنون هیچ توافقی میان تمام اعضای اروپایی بر سر این مسئله پدید نیامده است.

او در ادامه افزود: اما من مطمئن هستم که حداقل در مورد واردات نفت، این توافق از هم اکنون تا جلسه بعدی شورا امکان پذیر خواهد بود. جلسات شورای روابط خارجی اروپا برای ۱۰ و ۱۶ ماه مه برنامه‌ریزی شده است.

آژیر‌های حمله هوایی در جنوب و شرق اوکراین فعال شد

در یک ساعت گذشته، آژیر‌های حمله هوایی در سراسر جنوب و شرق اوکراین فعال شده است. از جمله این مناطق می‌توان به کراماتورسک و مناطق دونتسک، زاپوریژژیا و پولتاوا اشاره کرد.

گزارش‌های تایید نشده‌ای هم در شبکه‌های اجتماعی از انفجار در منطقه میکولایف منتشر شده، اما هنوز به صورت رسمی این اخبار تایید نشده است.

سازمان ملل: بیش از ۳ هزار نفر در اوکراین کشته شده‌اند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین بیش از ۳ هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند. این نهاد بین‌المللی با اشاره به اینکه تعداد دقیق ثبت شده ۳۱۵۳ نفر است می‌گوید که این آمار نسبت به روز جمعه ۲۵۴ نفر افزایش یافته است. با این حال این دفتر اعلام کرده که به دلیل مشکلات دسترسی احتمالا تعداد واقعی کشته‌شدگان این جنگ بسیار بالاتر باشد.

در بخش دیگری از گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین آمده است که اکثر قربانیان با استفاده از سلاح‌های انفجاری گسترده همچون حملات موشکی و هوایی نیرو‌های روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین