کد خبر: ۷۷۶۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل پاسخ داد

آیا سفر احتمالی بایدن به ریاض بر مذاکرات ایران و عربستان اثرگذار خواهد بود؟

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: مذاکرات ایران و عربستان برخلاف خواست آمریکا نیست و ایالات متحده به سرانجام مثبت رسیدن این مذاکرات را به نفع خود می‌بیند و خواهان آن است.
آیا سفر احتمالی بایدن به ریاض بر مذاکرات ایران و عربستان اثرگذار خواهد بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسین اصغری ثانی با اشاره به اخبار منتشرشده در خصوص سفر احتمالی بایدن به عربستان در آینده‌ای نزدیک و با بیان این پیش‌بینی که این سفر انجام خواهد شد، اظهار کرد: در دوره ریاست جمهوری ریچارد نیکسون در آمریکا، هنگامی که انگلیسی‌ها قصد خروج از منطقه خلیج فارس را داشتند، نوعی خلاء قدرت در جنوب غرب آسیا شکل گرفت. در آن زمان حکومت پهلوی موضوع ژاندارمی ایران و پر کردن این خلاء قدرت به وسیله ایران را مطرح کرد. آمریکا نیز این موضوع را پذیرفت و از معرفی ایران و عربستان به عنوان دو ستون اصلی قدرت در خاورمیانه استقبال کرد و حوزه قدرت نظامی و امنیتی منطقه را به ایران سپرد.

وی افزود: در حال حاضر نیز دولت بایدن سیاست چرخش به شرق را در پیش گرفته است و می‌خواهد بیشترین تمرکز خود را بر چین و روسیه معطوف کند. لذا نیاز دارد خود را از مسائل مربوط به خاورمیانه خلاص کند. اما برجام و منازعات جاری در خاورمیانه، از مواردی هستتد که مانع از رسیدن بایدن به این هدف خود می‌شوند و در بیشتر این منازعات هم عربستان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقش دارد. بنابراین یکی از اهداف بایدن از سفر به ریاض، تلاش برای حل این منازعات است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه عربستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت است و نقش مهمی در تعیین قیمت و عرضه نفت دارد، عنوان کرد: جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت نفت و مشتقات آن شده است و در حال حاضر آمریکا نیاز دارد بین جریان انرژی در دنیا موازنه برقرار کند تا بتواند قیمت جهانی نفت را به تعادل برساند. لذا حتما در این سفر، صحبت‌هایی در رابطه با موضوع عرضه نفت و تعدیل قیمت آن نیز مطرح خواهد شد.

اصغری اضافه کرد: همچنین هدف سوم بایدن از سفر به عربستان، بحث جانشینی پادشاه این کشور است. آمریکایی‌ها به خصوص دموکرات‌ها، تا پیش از روی کار آمدن، بسیار نسبت به جانشینی بن‌سلمان انتقاد داشتند و به خصوص به دلیل اتفاقاتی که در مورد جمال خاشقچی افتاده بود، از دولت ترامپ برای حمایت از بن‌سلمان در این ماجرا انتقاد می‌کردند. در حال حاضر نیز هنوز این موضوع مطرح است و به همین دلیل دولت بایدن تا کنون چندان به بن‌سلمان میدان نداده است.

وی ادامه داد: به طور کلی به نظر می‌رسد در سفر آینده بایدن به عربستان در خصوص موضوعاتی نظیر جنگ در یمن، برجام، نقش عربستان در آینده خاورمیانه و تداوم صادرات انرژی به دنیا صحبت شود و آمریکا سعی می‌کند امتیازاتی را از عربستان بگیرد و از طرف دیگر هم عربستان بزرگترین امتیازی که می‌تواند از آمریکا بگیرد، پذیرش بن‌سلمان به عنوان حاکم سعودی است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه بایدن از زمان رسیدن به ریاست جمهوری، هیچ سفر خارجی انجام نداده است، بیان کرد: در واقع شرایط جسمانی بایدن اجازه انجام چنین سفرهایی را به او نمی‌دهد. لذا قطعا سفر بایدن به خاورمیانه، با هدف حل موضوعات مهم و کلان انجام می‌شود و وی سعی می‌کند این سفر دستاوردهای مهمی برای آمریکا و منطقه داشته باشد.

اصغری با اشاره به برگزاری چند دور مذاکره بین ایران و عربستان و همچنین اخبار منتشرشده در خصوص مثبت بودن دور اخیر این مذاکرات، گفت: همان طور که گفتم، آمریکا می‌خواهد منازعات در خاورمیانه اتمام یابد تا بتواند بر شرق آسیا متمرکز شود. لذا مذاکرات ایران و عربستان برخلاف خواست آمریکا نیست و ایالات متحده به سرانجام مثبت رسیدن این مذاکرات را به نفع خود می‌بیند و خواهان آن است. من فکر می‌کنم بایدن در طی این سفر، عربستان را به حل موضوعاتی مانند یمن تشویق خواهد کرد که حل این مسئله نیز از مسیر مذاکره با ایران می‌گذرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین