کد خبر: ۷۷۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۲
محمد نهاوندیان در گفتگو با اشپیگل عنوان کرد:

مذاکره با غرب، از موضع قدرت

آمریکا هم می‌خواهد توافق را به پیش ببرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: اتحادیه اروپا و ایران روز یکشنبه برای پایان دادن به موضوع هسته‌ای مذاکره خواهند کرد. «محمد نهاوندیان» رئیس 53 ساله اتاق بازرگانی ایران، درباره انتظارات کشورش و تمایل ایران به مذاکرات مصاحبه‌ای انجام داده است که آن را می‌خوانید:

اشپیگل: غرب به دولت شما پیشنهادی برای حل مباحثه بر سر غنی‌سازی اورانیوم ارائه داده است. آیا تهران این بار با آن موافقت خواهد کرد؟
محمد نهاوندیان: ما هم پیشنهاد خود را ارائه کرده‌ایم. هر دو پیشنهاد شباهت‌های فراوانی دارند. به همین دلیل است که من به جلسه با «خاویر سولانا» مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا – که اواخر ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد – با اطمینان نگاه می‌کنم. به نظر من که مذاکرات رسمی خیلی سریع آغاز خواهند شد.

اشپیگل: خوش‌بینی شما بر چه اساسی است؟
نهاوندیان: غرب دریافته که ایران کشور بزرگی است و قدرت و تأثیرگذاری بسیاری دارد. کسی نمی‌تواند ما را مرعوب کند. به هر حال به عنوان یک شریک در موضع برابر ما منافع مشترک بسیاری داریم. ایران هم‌چنین به دنبال صلح و ثبات در منطقه است و ما می‌خواهیم موفقیت‌های اقتصادی برای خود و همسایگان داشته باشیم.

اشپیگل: منتقدان بر این باورند که تمایل شما برای شرکت در مذاکرات ترفندی است که با آن زمان بیشتری بخرید و بتوانید در نهان یک بمب اتمی بسازید.
نهاوندیان: جمهوری اسلامی خواهان غنی‌سازی برای استفاده در مقاصد غیرنظامی است. این حق ماست. حالا ما فن‌آوری لازم را داریم و به هدفمان رسیده‌ایم. حالا زمان خوبی برای مذاکره از موضع قدرت است.

اشپیگل: پس تهران غنی‌سازی را متوقف خواهد کرد؟
نهاوندیان: نمی‌خواهم از الان مذاکرات را آغاز کنم ولی ما پیشرفت‌های اساسی بسیار مثبتی داشته‌ایم و این حس را دارم که آمریکا هم می‌خواهد از این فرصت استفاده کند و توافق را به پیش ببرد.

اشپیگل: حرف از همکاری بین‌المللی در غنی‌سازی اورانیوم است، مثلاً این که در ارمنستان انجام شود تا راهی برای خروج از وضعیت فعلی بیابیم.
نهاوندیان: ما به فکر همکاری بین‌المللی در تهران هستیم. ما می‌خواهیم کشور خود را از نظر فن‌آوری به پیش ببریم و همکاری روشی عالی برای رسیدن به این هدف است. در همین حال همکاری به غرب اجازه می‌دهد که همان طور که می‌خواهد بر عملیات تولیدی نظارت کند. من به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران، امیدوارم که رابطه تجاری خوب ما با آلمان دوباره احیا شود.

اشپیگل: اگر اسراییل هم‌چنان به دولت شما اعتماد نکند و به تأسیسات هسته‌ای‌تان حمله کند چه؟
نهاوندیان: آن‌هایی که به ایران حمله می‌کنند باعث می‌شوند ما هم تلافی کنیم. اشتباه بسیار بزرگی است که خواسته ایران برای این که با استقامت روی پاهایش بایستد را دست کم بگیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین