کد خبر: ۷۸۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹
دکتر علیرضا داوری در گفتگو با آفتاب تشریح کرد:

مسئولان هسته‌ای کشورمان دروازه‌بانی خبر را رعایت نمی‌کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کارشناس مسائل روابط بین‌الملل درباره نتایج گفتگوی خاویر سولانا و جلیلی گفت: «اعتقاد دارم که در هر مذاکره‌ای باید یک خروجی وجود داشته باشد. در بحث دیپلماسی محکم و حساس هسته‌ای آن چیزی که حرف اول را می‌زند خروجی مذاکرات است».

دکتر علیرضا داوری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با آفتاب،‌ در خصوص حضور «ویلیام برنز» در مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو گفت: «معتقدم که حضور نماینده ایالات متحده برای نخستین بار در این مذاکرات باعث شده است تا بحث مذاکرات 1+5 با جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جهانی شود. به این دلیل که در گذشته هر موقع پیشرفتی با نماینده 1+5 کسب می‌شد آن توافق بعد از مدت کوتاهی از سوی ایالات متحده رد می‌شد ولی پس از حضور آقای برنز باعث شد تا حساسیت‌های موجود به مراتب بالاتر رود».

این استاد دانشگاه درباره ادعای برخی از مقامات خارجی درباره عدم تزریق گاز به سانتریفیوژها گفت: «این موضوع هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده و در مقابل حتی بارها اعلام شده است که مقامات جمهوری اسلامی درباره بحث تعلیق غنی‌سازی مذاکره نخواهند کرد و حاضر نیستند که به عقب برگردند».

دکتر داوری درباره امکان تعلیق غنی‌سازی به صورت موقت جهت اعتمادسازی مابین جمهوری اسلامی و غرب افزود: «اگر جمهوری اسلامی به این نتیجه رسید می‌تواند جهت ایجاد حسن نیت، غنی‌سازی را برای مدت محدودی به حالت تعلیق درآورد. البته ایران هر زمان که به این نتیجه برسد که مذاکرات موفقیت‌آمیز نیست می‌تواند غنی‌سازی را ادامه دهد».

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سرنوشت ادامه مذاکرات ایران با گروه 1+5 پس از اولین حضور نماینده آمریکا گفت: «اکنون در مرحله پایانی مذاکرات ایران و کشورهای طرف مذاکره قرار داریم. در واقع اگر دو طرف بر روی خروجی مشخص توافق کنند باید بحث هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تمام شده تلقی کنیم. بنابراین در شرایط فعلی اگر دو طرف به توافقی دست پیدا کنند باید همه احتمال‌های موجود را در نظر بگیریم».

این استاد دانشگاه در مورد پیش فرض‌های موجود از سوی دو طرف جهت به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: «در شرایط موجود ایران علاقه‌منداست تا به صورت محدود تعلیق غنی‌سازی انجام دهد و در مقابل اروپایی‌ها آماده هستند با دیپلماسی شناور به سوی ایران حرکت کنند. در واقع اروپایی‌ها بر پایه دیپلماسی شناور برخی از امتیازها را به سوی ایران سوق می‌دهند».

دکتر داوری در ادامه افزود: ‌«در صورتی که این شرایط محقق شود جمهوری اسلامی می‌تواند از فن‌آوری هسته‌ای در بخش‌های پژوهش، پزشکی و تکنولوژی استفاده کند و در مقابل اروپایی‌ها نیز به تحریم‌های ایران پایان می‌دهند».

وی درباره نتایج آخرین دور مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 خاطرنشان کرد:‌ «ضعف گسترده‌ای در این مسیر وجود دارد؛ نباید قبل ازمذاکرات پیش داوری انجام شود. به عنوان نمونه درهمین دور اعلام شد که آمریکا عقب‌نشینی کرده است. این مباحث باید پس از پایان مذاکرات مشخص شود که آیا موفق بوده‌ایم و یا ضرر کرده‌ایم؛ متاسفانه شخصیت‌های مسئول در دیپلماسی هسته‌ای کشورمان به هیچ عنوان دروازه‌بانی خبر را رعایت نمی‌کنند. اگر این موضوع رعایت می‌شد دامنه مشکلات تا این حد گسترش نمی‌یافت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۳
0
0
مثل اينكه تا حالا به حيله گري اين گرگهاي سياستمدار غربي پي نبرده ايد. اصلا مشكل توقف كوتاه مدت نيست. اونها كلا تعطيلي كامل رو مي خواند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین