کد خبر: ۷۸۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۹
مهدی سنایی، نماینده مردم نهاوند، در گفتگو با آفتاب:

کشور در شرایط خاصی است و نیاز به یک اجماع داریم

بهتر است که هرچه زودتر کاندیداها خود را به ملت معرفی کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، این رویکرد که شرایط سیاسی کشور همگرایی و تعامل بین اصولگرایان واقع‌بین و اصلاح‌طلبان دوراندیش را در انتخابات ریاست جمهوری دهم می‌طلبد عملگرایانه و واقف بر مشکلات روز کشور دانست.

مهدی سنایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب، دو رویکرد را برای انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری متصور شد و گفت: «یک رویکرد این است که به صورت شفافی گروههای اصلاح‌طلب و اصولگرا با یکدیگر رقابت کنند چراکه یکی از مشکلات اصلی در کشور ما این است که این مرزبندی‌ها بین گروههای اصلاح‌طلب و اصولگرا خیلی روشن نیست».

وی این مسأله را ذاتا دارای مشکل ندانست اما در عین‌حال آن را در تصمیم‌گیری مردم تأثیرگذار عنوان کرد و افزود: «مردم زمانی که می‌خواهند رأی دهند باید دقیقا بدانند چه کسی و با چه گرایشی را انتخاب می‌کنند».

نماینده‌ مردم نهاوند در مجلس گفت: «با این رویکرد برخی تلقی‌شان این است که بهتر است اولا معنی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به طور شفاف در وهله اول تعریف شود و پس از آن گروههای اصلاح‌طلب در چارچوب اصلاح‌طلبی و گروههای اصولگرا در چارچوب اصولگرایی جمع شوند و کاندیدای واحدی معرفی کنند تا کشور هم کم کم به سمت تحزب حرکت کند».

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس رویکرد دوم خود را یک رویکرد عملگرایانه و واقف بر مشکلات روز کشور عنوان و خاطرنشان کرد: «با این نگاه که در کشور ما تحزب شکل جدی هنوز به خود نگرفته و با این دید که این یک مسأله کار درازمدتی است که معلوم نیست به این زودی ثمر دهند و با توجه به اینکه کشور در شرایط خاصی از جهت بین‌المللی و داخلی قرار دارد و سیاست‌های چند ساله اخیر هم به این مشکلات پاسخ نداده لذا شاید بهتر باشد که اجماعی بین نیروهای میانه‌رو در دو طیف شکل بگیرد که به بهبود وضع کشور هم کمک کند».

سنایی رویکرد دوم را مبتنی بر این فرضیه دانست که هم‌اکنون کشور در شرایط خاصی از نظر بین‌المللی داخلی قرار دارد و این مسأله اقتضاء می‌کند که یک اجماعی حاصل شود و مرزبندی‌هایی که در کشور تعمیق شده کمرنگ شود تا بر اساس آن اجماع، گروههایی از دو طیف دور هم جمع شوند.

این نماینده‌مجلس ادامه داد: «صحبت‌هایی که اخیرا از سوی بزرگانی همچون آیت‌الله ‌هاشمی‌ رفسنجانی و یا حجت‌الاسلام ناطق نوری در این زمینه شنیده می‌شود با این رویکرد است که هم‌اکنون کشور در شرایط خاصی است و نیاز به یک اجماع داریم».

سنایی قضاوت نهایی در این راستا که از کدامیک از دو رویکرد ذکر شده برای شرایط امروز کشور مفید است را زود دانست و افزود: «شاید در طول امسال بشود به یک قضاوت رسید که آیا باید روی مباحث نظری و مرزبندی‌ها تکیه کرد و یا اینکه تعامل بیشتری بین جریانات اصولگرایان واقع‌بین و اصلاح‌طلبان دوراندیش لازم است».

این عضو کمیسیون فرهنگی خانه ملت در بخش دیگری از این گفت‌وگوی خود با آفتاب تأخیر در معرفی کاندیداها را مناسب ندانست و گفت: «در کشور ما افراد برای تصمیم‌گیری مردم محور هستند و لذا بهتر است که هرچه زودتر کاندیداها خود را به ملت معرفی کنند تا دیدگاه‌ها و سوابقشان زودتر شفاف‌سازی شود».

سنایی افزود: «متأسفانه واقعیتی وجود دارد که در صحنه سیاسی کشور ما امروز بعضا بی‌اخلاقی در تخریب کاندیداها صورت می‌گیرد لذا باید گفت که نیاز کنونی حوزه‌سیاست در کشور ما اخلاق‌مداری و توجه به کارشناسی و تخصص در روش‌های علمی‌ است».

سنایی رسیدن جریانات سیاسی به ائتلاف صد در صدی را وابسته به شرایط دانست و اظهار داشت: «در حوزه ‌اصولگرایی تعدد یا عدم تعدد کاندیداها به مقدار زیادی بسته به اینست که در حوزه‌اصلاح‌طلبان کاندیدا واحد معرفی می‌شود یا متعدد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین