کد خبر: ۷۹۴۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۲
به‌ بهانه سالگرد ارتحال آیت‌الله یثربی، امام‌جمعه و نماینده ولی‌فقیه در کاشان؛

استوانه‌ای در کنار مثلث انقلاب

روایتی از مراودات دکتر بهشتی و آیت الله یثربی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سید امیر حسین موسویان*: سال 1357 دانشجوی رشته مهندسی در دانشگاه ایالتی ساکرامنتوی کالیفرنیا بودم.

در انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم اروپا و آمریکا حال و هوای مبارزات ضد رژیم پهلوی بر تمام فعالیتهای انجمن حاکم شده بود. من هم مسئول حوزه ساکرامنتو (پایتخت کالیفرنیای آمریکا) بودم.

با دفتر امام خمینی(ره) در پاریس تماس گرفتیم و در مورد بازگشت یا عدم بازگشت دانشجویان به کشور برای حضور در مبارزات مردمی کسب تکلیف کردیم. امام پاسخ دادند که آن دسته از دانشجویانی که قادر به کار موثر هستند، بهتر است بازگردند؛ در غیر این صورت به تحصیل خود ادامه دهند. با وجودی که آخرین ترم مهندسی در رشته صنایع را می گذراندم، تحصیل را ناتمام رها کرده و به کشور بازگشتم. دو، سه ماه قبل از 22 بهمن 57 در ایران بودم. دو سه روز بعد از ورود، به زادگاهم کاشان رفتم. 

در اولین روز ورود به کاشان متوجه شدم که برادرم سید عباس یک گروه مسلح تشکیل داده و منزل پدرم مخفیگاه اسلحه‌های این گروه است. فردای ورود، برادرم مرا به بیابان‌های اطراف شهر برد. گروه مسلح، مخفیانه در دل ریگ‌های کویر مشغول تمرین عملیات نظامی بودند. به من نیز تیراندازی آموزش دادند. 

در شهر کاشان صف مبارزین ضدرژیم به دو جبهه تندرو یا انقلابی و کندرو یا محافظه کار تقسیم شده بود. مشهور بود که حضرت آیت الله یثربی، رهبر جناح کندرو و محافظه کار و حجت الاسلام مشکینی، رهبر جناح انقلابی یا تند رو است. تصور بر این بود که جناح محافظه کار با مبارزات مسلحانه مخالف است. از برادرم شهید سید عباس سؤال کردم که فعالیت های گروه مسلح با چه کسی مرتبط است؟ پاسخ داد: «حجت الاسلام مشکینی». سؤال کردم مجوز شرعی خرید، نگهداری و به کارگیری اسلحه را از چه کسی گرفته اید؟ پاسخ داد: «از حضرت آیت الله یثربی». متعجّب شدم؛ نه از اینکه حضرت آیت الله یثربی مجوز داده‌اند، بلکه از شایعات و تصوّرات مردم در مورد اینکه ایشان کندرو و محافظ کار است. 

نزد حضرت آیت الله یثربی(ره) رفتم. دیدار خصوصی با ایشان داشتم. از ایشان سؤال کردم که آیا مجوز خرید، نگهداری و به کار گیری اسلحه و عملیات نظامی را به گروه مسلح برادرم (شهید سید عباس) داده اید؟ فرمودند: «هم بله و هم خیر. به سید عباس اجازه دادم که اسلحه تهیّه کنند، نگهداری کنند، آموزش ببیند، گروه تشکیل دهند و سازماندهی کنند. اما به او گفته ام که برای هر عملیاتی باید مستقلاً از من سؤال کنند تا خون بیگناهی ریخته نشود. مشی امام حضور مردم و انقلاب مردمی از طریق اعتراض و فریاد مردمی است. امام با عملیات مسلحانه نظامی و کشتن و کشته شدن افراد بیگناه موافق نیستند. لذا ما آمادگی را به وجود می آوریم تا در هنگام ضرورت و در مقطعی که امام جایز دانستند، ما هم بتوانیم به تکلیف شرعی و انقلابی خود عمل کنیم...» 

فوق العاده تحت تأثیر قرار گرفتم و در همان روز‌های قبل انقلاب متوجّه شدم که تصورات و شایعات مطروحه در سطح مردم در مورد اینکه آقا محافظه‌کار است و با مبارزات مسلحانه و انقلابی مخالف است، کاملا بی پایه و بی اساس است. 

از آن مقطع تا هنگام رحلت آن بزرگوار، افتخار ارادتمندی و همکاری نزدیک با آن عزیز را داشتم. انقلاب روز 22 بهمن پیروز شد. حزب جمهوری اسلامی در کاشان هم تشکیل شد. من و جمعی از دوستان مؤمن و انقلابی از جمله شهید «احمد فرگاه» در شورای مرکزی حزب بودیم. در شورای مرکزی هم دو دیدگاه مذکور وجود داشت. تصوّری وجود داشت که حضرت آیت‌الله یثربی با خط مشی سیاسی شهید مظلوم دکتر بهشتی مخالف هستند. به تهران رفتم و با حضرت آیت الله شهید مظلوم دکتر بهشتی دیدار و مسأله را در میان گذاشتم. 

شهید مظلوم به من فرمودند: «شما موظّف هستید با آیت الله یثربی هماهنگ باشید و همکاری کنید. من قبل از اینکه شعبه حزب در کاشان تشکیل شود، خودم ابتدا با ایشان صحبت کردم. ایشان هم کاملاً موافق بود و حتّی اعضای شورای مرکزی و پیشنهادی را نیز با ایشان مطرح و مشورت کردم. ما خودمان که در رأس حزب هستیم، با اطلاع، هماهنگی، مشورت و موافقت آقای یثربی، حزب در کاشان را راه انداخته ایم. شورای مدنظر آقای یثربی کاملاً مورد وثوق حضرت امام و اعضای مرکزی حزب هستند...» 

فروردین سال 1360 به منزل حضرت آیت الله یثربی احضار شدم. وارد اتاق شده و ناگهان دیدم که حضرات آیات بهشتی و یثربی در کنار هم نشسته‌اند. سلام کردم و نشستم. شهید مظلوم به من فرمودند: «شما را برای امر مهمی خواستم. روزنامه تهران تایمز تنها روزنامه انگلیسی زبان کشور است که بنی صدر و قطب زاده روزنامه را در اختیار گرفته‌اند. می‌خواهم که اداره روزنامه تهران تایمز را به عهده بگیرید. حاج علی اصغر رخ صفت (از مؤسسین سازمان اقتصاد اسلامی) مسائل مالی را حمایت می‌کند و شما هم محتوا و مطالب روزنامه را به عنوان مدیر مسئول و سر دبیر مدیریت کنید». در این جلسه مرحوم آیت الله یثربی فرمودند: «آقای موسویان در فعالیّتهای سیاسی شهر موثر و مورد وثوق ما هستند و ما به ایشان نیاز داریم». 

شهید مظلوم فرمودند: « اگر جنابعالی اجازه ندهید، آقای موسویان در کاشان می‌مانند، اما اگر اجازه دهید، ما می‌توانیم از وجود ایشان در سطح کشور استفاده کنیم و صدای انقلاب را از طریق روزنامه تهران تایمز به افکار عمومی میلیاردها انسان برسانیم و...» حضرت آیت الله یثربی موافقت کردند و من از فروردین سال 60 مسئولیت روزنامه را به عهده گرفتیم. 

این واقعه برای من دو نکته بسیار مهم داشت: اول اینکه آیت الله بهشتی هنگام ورود به کاشان به منزل آیت الله یثربی رفتند و در منزل ایشان اقامت کردند، و دوم اینکه برای فعالیّت من به عنوان عضو حزب جمهوری اسلامی ایران در روزنامه تهران تایمز هم با اجازه و موافقت حضرت آیت الله یثربی عمل کردند. این رفتار شهید مظلوم حاکی از شناخت عمیق او از نقش، جایگاه و شخصیت سیاسی - مذهبی مرحوم آیت الله یثربی و نشان از عمق احترام به ایشان بود. 

لذا از همان اولین روز های انقلاب هیچ تردیدی برای من باقی نماند که خط مشی سیاسی حضرت آیت الله یثربی در سطح کاشان و منطقه همان خط مشی یاران امام همچون شهید مظلوم بهشتی، حضرت آیت الله خامنه‌ای، حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و سایر اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بود و برخی از تصورات مطرح در سطح شهر و منطقه در مورد ناسازگاری مشی سیاسی آیت الله یثربی با مشی سیاسی مثلث مشهور انقلاب (هاشمی و دو سید حسینی بهشتی و خامنه‌ای) کاملاً بی اساس است و کار سیاسی آیت الله یثربی دقیقاً هم جهت و هماهنگ با بهشتی مظلوم و یاران او بود. 

در مقطعی که اختلاف سیاسی شهید مظلوم بهشتی و یاران او در شورای مرکزی حزب با بنی‌صدر آشکار و علنی شد، برخی از دوستان جناح تند انقلابی کاشان به جبهه حمایت از بنی صدر پیوستند، اما مرحوم آیت الله یثربی ستون اصلی حمایت از شهید مظلوم بهشتی بود و بعد از شهادت آن بزرگ، نیز لحظه‌ای از حمایت حضرت آیت الله خامنه‌ای و حضرت آیت الله هاشمی غافل نشدند و آنها را در سخت ترین دوران انقلاب اعم از دوران مبارزه، افکار و جریانات انحرافی التقاطی اعم از بنی صدر، منافقین، کومله، دمکرات و چریکهای فدایی خلق یا دوران جنگ تحمیلی و دوران بازسازی و سازندگی کشور لحظه ای تنها نگذاشتند و به عنوان عمودی آهنین، خیمه انقلاب و استقلال کشور را در منطقه برپا نگه داشت. 

***
شرح ویژگی های مرحوم آیت الله یثربی(ره) در قالب یک مقاله یا یک کتاب نمی گنجد. اگر در یک کلمه بخواهیم توصیف کنیم: «ویژگی های روحانیّت اصیل تشیّع» در او جمع بود و از صبح سحر تا آخر شب، تمام همّ و غمش «اهتمام به امور مردم» بود. منزل او هر روز از صبح تا شب هنگام مملو از مردمی بود که هر کدام برای حاجتی به نزدش می رفتند. «مدارا، رفتار و خلق خوش» با مردم از بارزترین ویژگی های رفتار آن مرحوم بود که همان منش جدّش رسول الله(ص) و اجدادش طاهرینش ائمّة اطهار (علیهم السلام) بود. 

سیاست زدگی بعد از انقلاب، اکثر مسئولین و بسیاری از روحانیون انقلاب را فرا گرفت. اما مرحوم آیت الله یثربی تسلیم این جوّ و روند نشد. در حالی که شبانه روز به امور مردم می پرداخت، از وظیفه مهم و کلیدی دینی خود یعنی تدریس و تبلیغ دین مبین اسلام و تربیت طلاب حوزه های علمیه کاشان یک لحظه غافل نشد. 

هر روز در حوزه های علمیّه شهر، به تدریس درس خارج می پرداخت و حوزه های علمیّه را گسترش می داد. شرح خدمات آن مرحوم در این زمینه وظیفه طلبه ها و شاگردان اوست، اما صرفاً به ذکر یک خاطره می‌پردازم:
سال 1375 که سال های آخر مأموریّت خود در آلمان را می‌گذراندم، از آن مرحوم برای ایراد سخنرانی در مجامع دینی و مذهبی مسلمانان آلمان دعوت کردم که تشریف آوردند. در خلال اقامتشان در آلمان به من فرمودند: «آقای موسویان! ما در کاشان و منطقه چندین حوزه علمیه برای طلاب مرد داریم، اما هیچ حوزه‌ای برای طلاب زن نداریم. از شما می‌خواهم که بانی شوید و یک حوزه علمیّه‌ای به نام جدهّ‌ات حضرت زهرا(س) در کاشان بسازید تا طلبه های زن در کاشان و منطقه و حتی از سایر نقاط کشور بتوانند تحصیل کنند» من که ارادت به آن مرحوم داشتم، واقعاً متعجب شدم که ایشان حتی در آلمان و اروپا هم به فکر گسترش حوزه‌های علمیه هستند.

 به آن عزیز قول دادم و به لطف خدا و زیر نظر خود مردم، بنای حوزه علمیه کوثر را در سال 1375 آغاز کردم که در سال 1378 به پایان رسید و سالهاست که صدها دانشجوی علوم دینی از خواهران مشغول تحصیل هستند. 

او بدین شکل فکر، ثروت و توجه مریدانش را به سمت دین و گسترش دین محمدی(ص) سوق می داد تا ذخیره ای برای آخرت خود و مریدانش باشد و نتیجه آن هم گسترش علم شود. مرحوم آیت الله یثربی گسترش علم به معنای کامل مدنظرش بود؛ اعم از علوم جدیده و علوم قدیمه. 

بعد از اینکه ساخت حوزه علمیه حضرت زهرا(س) را به اتمام رساندم، مرا احضار کرد و ضمن دعای فراوان به من فرمودند: «می خواهم شما بانی ساخت دو دانشکده پزشکی یکی دانشکده بهداشت و درمان به نام جدّمان رسول الله(ص) و دیگری دانشکده پیراپزشکی به نام امیرالمؤمنین(ع) باشی تا در قیامت به داد من و تو برسند» همین امر ایشان باعث شد که متقبل ساخت هر دو دانشکده شدم که به لطف خداوند در سال 1378 در دوران ریاست جمهوری دکتر خاتمی آغاز شد و در سال 1385 به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دولت دکتر احمدی نژاد تحویل دادم. هر دو دانشکده در مهر 1385 به بهره برداری رسید، اما پس از آن...! 

این مسئله نشان دهنده اهتمام مرحوم حضرت آیت الله یثربی به گسترش دانشگاه و علوم دانشگاهی در شهر کاشان است که چگونه آن بزرگوار لحظه ای از تلاش در این عرصه غافل نشد.
***
با یادآوری این چند خاطره، صرفاً به گوشه‌ای از تلاش‌ها، نقش و جایگاه حضرت آیت الله یثربی در سطح منطقه و شهر کاشان، آن هم در صحنه عملیاتی، اشاره کردم؛
1- مبارزات مردمی ضدرژیم پهلوی قبل از انقلاب
2- گسترش و اداره حوزه های علمیه قبل و بعد از انقلاب
3- توسعه علمی، فنی و صنعتی
4- رسیدگی به امور مردم
5- اداره امور سیاسی مردم
بدون اغراق، مرحوم آیت الله یثربی، به عنوان نمونه یک روحانی اصیل و واقعی، پشتوانه بزرگی برای مردم در سطح منطقه بود؛ نمونه هایی همچون 1- زی مردمی، 2- اخلاق محمدی، 3- تواضع مثال زدنی، 4- حضور بی نظیر در غم و شادی مردم، 5- تلاش بی وقفه برای حفظ انقلاب در مسیر صحیح، 6- کار شبانه روزی برای مردم، 7- اهتمام به وظایف آخوندی در گسترش دین مبین اسلام از طریق تأسیس و اداره حوزه های علمیه، 8- مبارزه خستگی ناپذیر با التقاط و انحراف گروه های منحرف در کشور، 9- مقاومت و مقابله با افراط و تفریط گروهی و جریانات سیاسی – مذهبی انقلاب، 10- اهتمام خاص به گسترش مشی اعتدال سیاسی و دینی در کشور، 11- فعالیت تحسین برانگیز در جهت پروژه های زیر بنایی، اعم از دانشگاه، راه، مخابرات، برق، آب و... منطقه، 12- حفظ وحدت در منطقه، 13- حمایت کم نظیر از حضور فعال مردم در انتخابات و تصمیم گیریهای مهم سیاسی و 14- حمایت از ولایت فقیه توسط این شخصیت مذهبی و سیاسی شهر کاشان اجرایی می شد.
شاید مردم کاشان بعد از رحلت آن عزیز، به طور عینی لمس کردند که شهرشان چه ذخیره بزرگ و پشتوانه عظیمی را از دست داد. خدایش او را رحمت کند و روح مطهرش با اجداد طاهرینش محشور گرداند.

*منبع: یادنامه مرحوم آیت الله یثربی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین