کد خبر: ۷۹۸۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۱

۴ شهیدی که فیلم زندگی‌شان به جشنواره فجر امسال می‌آید

جشنواره چهل و یکم فیلم فجر امسال میزبان چهار فیلم سینمایی با محوریت زندگی شهدای شاخص دوران دفاع مقدس می‌شود. محمدابراهیم همت، سردار علی هاشمی، مهدی زین‌الدین و محمد بروجردی چهار شهیدی هستند که قرار است داستان زندگی‌شان در قالب فیلم سینمایی تصویر شود.
۴ شهیدی که فیلم زندگی‌شان به جشنواره فجر امسال می‌آید
آفتاب‌‌نیوز :

علاوه بر فیلم شهید بروجردی، سازمان اوج سه فیلم دیگر درباره شهدای شاخص دوران دفاع مقدس برای جشنواره چهل و یکم در دست تولید دارد. شهید محمدابراهیم همت، سردار علی هاشمی و شهید مهدی زین‌الدین پروژه‌های سینمایی هستند که جزئیات ساخت این آثار رسانه‌ای نشده است، اما طبق شنیده‌ها توسط سه کارگردان مطرح تولید خواهند شد. آن چه روشن است این که زندگی و منش شهیدان همت، هاشمی و زین الدین ظرفیتی بالا برای تبدیل به اثری ماندگار را دارا هستند.

فیلم سینمایی غریب شرحی بر احوالات درونی شهید محمد بروجردی، شیوه فرماندهی و تلاش او برای ایجاد اتحاد در غرب کشور در دوران دفاع مقدس است. این فیلم به نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی محمد حسین لطیفی در حالی وارد مرحله تولید شده که سال‌ها است خبر‌هایی مبنی بر ساخت اثری درباره شهید بروجردی به گوش می‌رسد. آن پروژه‌ها راه به جایی نیافتند و حالا مقطعی از زندگی این فرمانده شاخص در فیلم غریب به تصویر کشیده خواهد شد. بابک حمیدیان در این فیلم ایفاگر نقش شهید محمد بروجردی است و بر اساس نشانه‌ها و سابقه سازندگان می‌توان به اثری درخور امیدوار بود. «غریب بازگشت محمد حسین لطیفی به سینمای دفاع مقدس پس از ۱۶ سال محسوب می‌شود؛ کارگردانی که روز سوم او با موضوع مقاومت مردم خرمشهر، اثری ممتاز است که تحسین خاص و عام را برانگیخت.

پس از وقفه‌ای نه چندان طولانی، سازمان هنری رسانه‌ای اوج به عرصه سینمای مقاومت و دفاع مقدس بازگشته است. به تازگی فیلم غریب محصول جدید سازمان اوج کلید خورده و چند پروژه دیگر این سازمان در پیش تولید قرار دارند.

در کارنامه اوج در حوزه سینمای مقاومت و دفاع مقدس آثار زیادی به چشم می‌خورد که در ادامه به این آثار اشاره می‌شود.

منصور / ۱۳۹۹

فیلم سینمایی منصور که سال پیش اکران عمومی شد، دربرگیرنده مقاطعی از زندگی شهید منصور ستاری است. این فیلم را سیاوس سرمدی کارگردانی کرد که حاصل آن یک اثر زندگی نامه‌ای موفق بود. فیلم منصور روایتگر زندگی شهید ستاری است که در زمان جنگ تحمیلی با راه اندازی کارگاهی، برخی از تجهیزات لازم برای ساخت هواپیما را به ایران آورد و به ساخت هواپیما در کشور پرداخت تا بسیاری از مشکلات کشور در زمان جنگ را حل کند.

آبادان یازده ۶۰ / ۱۳۹۸

دوران دفاع مقدس سرشار از اتفاقات بدیعی است که هنوز جایی در سینما و تلویزیون نیافته اند. یکی از آن‌ها ماجرای مقاومت کارکنان رادیو نفت ملی آبادان است که تا پای جان ایستادند و اجازه ندادند نبض رسانه‌ای شهر سقوط کند و به دست دشمن بیفتد. اگر این اتفاق رخ می‌داد، روحیه مردم تضعیف می‌شد، اما بچه‌های رادیو با دست خالی مقاومت کردند. مهرداد خوشبخت در فیلم آبادان یازده ۶۰ این اتفاق مهم را به نمایش گذاشت و اثری مطلوب تحویل مخاطبان داد.

۲۳ نفر / ۱۳۹۷

کتاب «آن ۲۳ نفر» به قلم احمد یوسف زاده بر اساس اتفاق‌های واقعی نوشته شده است. سازمان اوج این کتاب را به کارگردانی مهدی جعفری تبدیل به فیلم کرد و باعث آشنایی بیشتر مخاطبان با یک واقعه خاص شد. ماجرا درباره اسارت ۲۳ سه نفر از رزمندگان ۱۳ تا ۱۷ساله کشورمان به علاوه ملاصالح قاری در دوران دفاع مقدس است که سرگذشتی نمایشی (دراماتیک) داشته اند.

به وقت شام / ۱۳۹۶

هشت سال دفاع مقدس، نقطه طلایی کشورمان در تاریخ است که رزمندگان با مقاومت خود اجازه تاراج وطن به دشمن را ندادند. زمان گذشت و گروه تکفیری داعش سودایی شبیه آن چه صدام در سر داشت را به شکلی دیگر دنبال می‌کرد. این بار جبهه مقاوت کمی آن سوتر از مرز‌ها بود و در داخل کشور کسی صدای تفنگ و آژیر را نمی‌شنید. مدافعان حرم در برابر داعش ایستادند و امنیت را برای منطقه به ارمغان آوردند. ابراهمیم حاتمی کیا در فیلم به وقت شام پیوندی هنری میان دوران دفاع مقدس و مبارزه با داعش ایجاد کرد و یک پدر و پسر را در کانون داستان قرار داد. حاتمی کیا با کوله باری از تجربه در ساخت آثار دفاع مقدس، نگاهی متفاوت در این فیلم داشت.

تنگه ابوقریب / ۱۳۹۶

بهرام توکلی در نهمین فیلمش سراغ سوژه‌ای رفت که هم در کارنامه‌اش نو است و هم تا حالا فرصت پرداخت سینمایی بدست نیاورده بود. داستان تنگه ابوقریب بر اساس یک اتفاق واقعی نوشته و ساخته شد. در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهر‌ها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است… فیلم ادای دینی است به رشادت‌های گردان عمار که در گمنامی ایثار کردند و بر تارک تاریخ درخشیدند. با این حال بسیاری از مردم از ماجرا بی‌اطلاع بودند و تنگه ابوقریب عامل زودن غبار از واقعه بود.

بادیگارد / ۱۳۹۴

ابراهیم حاتمی کیا فیلم بادیگارد را زمانی می‌سازد که جنگ شکل دیگری گرفته و حالا بحث ترور دانشمندان هسته‌ای در میان است. به همین نسبت او قهرمان اصلی‌اش را یک محافظ قرار می‌دهد که به دلیل یک خطا مورد سوء ظن و عتاب قرار گرفته است؛ باز هم یک قهرمان تنها از سینمای حاتمی کیا. این بار حاج حیدر ذبیحی با بازی پرویز پرستویی. حاج حیدر آدم دهه نود است؛ با دغدغه‌ها و مقتضیات آن. در اوج پختگی و طمانینه است؛ اقتضای سن و شغل (حفاظت) و البته تجربه‌اش این حجم از آرامش را می‌طلبد. حاج حیدر دل شکسته از گردش روزگار است که چرا باید مورد سوءظن باشد. او، اما قاعده بازی را می‌پذیرد و به کار شخصی روی می‌آورد. حاج حیدر آدم جنگ است و هنوز به مرام بچه‌های آن زمان که آرمان حاتمی کیا است، وفادار مانده.

ایستاده در غبار / ۱۳۹۴

ایستاده در غبار شرحی است از فرماندهی حاج احمد متوسلیان، رشادت‌ها و ذکاوت او در مدیریت بحران. محمد حسین مهدویان در اولین تجربه فیلمسازی خود، شیوه‌ای مستندگونه برای روایت داستان برگزید که منجر به فیلمی با ساختاری متفاوت شد. همه امتیاز ایستاده در غبار به ساختار آن نیست و روایت صادقانه، غیر کلیشه‌ای و غیر شعاری از شخصیت حاج احمد متوسلیان، برگ برنده اصلی آن محسوب می‌شود. در این فیلم هادی حجازی فر نقش متوسلیان را بازی کرد و به شهرت و محبوبیت رسید. اغراق نیست اگر بگوییم ایستاده در غبار یکی از شاخص‌ترین آثار زندگی نامه‌ای با موضوع فرماندهان دفاع مقدس است که خاص و عام آن را پسندیدند.

سریال‌ها

اولین سریال این سازمان با نام آسمان من ساخته شد که روای تلاش سربازان گمنام برای ایجاد امنیت در پرواز‌ها است. مینو سریالی است با موضوع مقاوت خرمشهر و گیله وا به مقاومت جنگل می‌پردازد. مقاومت حتی در سریال کمدی پایتخت پنج دیده می‌شود که روایتگر وحشی‌گری داعش است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین