کد خبر: ۷۹۸۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳

گوگل ابزاری را برای دور زدن فیلترینگ در ایران معرفی کرد؛ اوت‌لاین چیست؟

شرکت گوگل ابزاری را برای دور زدن فیلترینگ در ایران فعال کرده و در صفحه نخست خود به زبان فارسی نمایش داده است.
گوگل ابزاری را برای دور زدن فیلترینگ در ایران معرفی کرد؛ اوت‌لاین چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

این ابزار که اوت‌لاین (Outline) نام دارد در صفحه نخست گوگل به زبان فارسی قابل مشاهده است با این حال این ابزار جدید نیست و پیش از این برخی از متخصصان حوزه اینترنت با آن آشنا بوده‌اند و بسیاری با آن کار کرده‌اند.

لینک راهنمای استفاده از این ابزار به زبان فارسی در صفحه نخست گوگل قرار داده شده است که طبق آن «همه می‌تواند با اجرای وی‌پی‌ان خود به اینترنت آزاد و باز ایمن‌تر دسترسی پیدا کنند.»

این ابزار در معرفی خود می‌گوید که «اجرای سرور وی‌پی‌ان از طریق اوت‌لاین دسترسی به اینترنت را ایمن‌تر و اتصالی ایجاد می‌کند که مسدود کردن آن دشوارتر است.»

سایت اوت‌لاین می‌گوید که «این ابزار زمانی‌که انواع دیگر VPN مسدود شده باشد کار می‌کند، و در برابر انواع پیشرفته سانسور از جمله مسدود کردن مبتنی بر شبکه یا مسدود کردن IP مقاوم است.»

طبق اطلاعات ارائه شده «اوت‌لاین انعطاف‌پذیرتر است، زیرا بااستفاده از پروتکلی ساخته شده است که ردیابی آن دشوار است و بنابراین مسدود کردن آن سخت‌تر است.»

در واقع اوت‌لاین به همه امکان می‌دهد برای خود وی‌پی‌ان ایجاد و اجرا کنند و دسترسی به آن را به اشتراک بگذارند.

اوت‌لاین از دو محصول وابسته به یکدیگر تشکیل شده است که باهم کار می‌کنند تا به کاربر دسترسی بدون وقفه به اینترنت دهد.

یکی از این برنامه‌های «اوت‌لاین منیجر» نام دارد و دیگری «اوت‌لاین کلاینت» است.

اوت‌لاین در سایت خود به زبان فارسی چگونگی فعال کردن این دو ابزار را به‌طور کامل توضیح داده است.

اوت‌لاین، وی‌پی‌ان نیست

اوت‌لاین می‌گوید که این ابزار «وی‌پی‌ان» نیست بلکه به هرکسی امکان می‌دهد سرور وی‌پی‌ان خصوصی خود را راه‌اندازی و مدیریت کند.

با این حال به نظر می‌رسد این برنامه رایگان نیست و در بخشی از آن نیازمند ارائه‌دهنده ابری است. اوت‌لاین در وبسایتش در این زمینه نوشته است: «ارائه‌دهنده ابری‌تان را براساس نیاز‌ها و بودجه خاص خودتان انتخاب کنید. «سرویس‌های وب» آمازون و گوگل هردو، نام‌های معتمدی هستند. دیجیتال اوشن برخی از ارزان‌ترین طرح‌ها را در ماه ارائه می‌دهد، و بسیاری از کاربران راه‌اندازی آن را به‌عنوان آسان‌ترین گزارش می‌دهند.»

آیا اوت‌لاین برای ایرانی‌ها در داخل کشور کاربردی است؟

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برخی از کارشناسان حوزه اینترنت می‌گویند این ابزار نمی‌تواند کمکی به کاربران در ایران کند چراکه نیاز به سرور دارد، سرویس‌دهنده‌های ابری برای راه‌اندازی آن تحریم هستند و با شناسایی سرور‌ها مسیر آن بلاک می‌شود.

یکی از کارشناسان این حوزه در توئیتر می‌گوید که «اوت‌لاین» فیلترشکن نیست بلکه نرم‌افزاری برای ست‌آپ کردن وی‌پی‌ان است یعنی اگر مجهز به سرور هستید با این روش می‌توانید به دیگران وی‌پی‌ان دهید.

در واقع ویژگی مهم «اوت‌لاین» این است که با ایجاد وی‌پی‌ان تعداد کاربرانی که به آن وصل می‌شوند نسبت به وی‌پی‌ان‌های تجاری کمتر خواهد بود.

از سوی دیگر در سایت «اوت لاین» بخشی وجود دارد که سرور‌های مختلف در کشور‌های مختلف را معرفی می‌کند. این سایت اشاره کرده است که «کلید‌های دسترسی» رایگان از سوی داوطلبان در سراسر دنیا ایجاد می‌شود و کیفیت و سرعت نسبتا قابل قبولی دارند. اما برخی از کاربران ایرانی نیز می‌گویند چند سرور ساخته‌اند، اما هیچ یک کار نکرده است و با آنکه کلید‌های رایگانش کار می‌کنند، اما سرعت آن‌ها پایین است.

برخی از کاربران نیز می‌گویند که استفاده از این ابزار در داخل نیازمند همراهی افرادی در خارج است تا با «اوت‌لاین منیجر» وی‌پی‌ان بسازند و در اختیار دوستان و دیگران قرار دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین