کد خبر: ۸۰۱۴۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

کودکان را به مصرف غذای سالم عادت دهید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اهمیت تنوع و تعادل غذایی در تمامی وعده‌های غذایی، گفت: متأسفانه اکنون تنوع و تعادل غذایی در غذای کودکان حذف شده و کودکان به مصرف یکسری از غذاهای خاص عادت کرده‌اند.
کودکان را به مصرف غذای سالم عادت دهید
آفتاب‌‌نیوز :

مطهر حیدری با اشاره به روز جهانی تغذیه و اهمیت تغذیه سالم در کودکان، اظهار کرد: در تغذیه کودکان تنوع و تعادل غذایی بسیار قابل توجه است. متأسفانه اکنون تنوع و تعادل غذایی در غذای کودکان حذف شده و کودکان به مصرف یکسری از غذاهای خاص عادت کرده‌اند، به‌طوری‌که مصرف غذاهای سنتی در آن‌ها کاهش و مصرف غذاهای فست‌فودی افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه غذاهای فست‌فودی به علت داشتن چربی و نمک زیاد منجر به کمبود ریزمغذی‌ها و چاقی خواهد شد، گفت: تغذیه سالم باعث می‌شود کودکان دچار کمبود انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌های ضروری نشوند و رشد قدی مناسبی در کنار وزن مناسب داشته باشند. علاوه بر آن نظم در غذا خوردن مهم است و به‌ویژه وعده صبحانه اهمیت زیادی دارد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقاتی رشد کودکان با تأکید بر اینکه کودکان باید صبحانه‌های متنوعی مصرف کنند، افزود: صبحانه‌های سالم همراه با مغزیجاتی که خانواده‌ها توان تهیه آن‌ها را دارند بسیار توصیه می‌شود. کودکانی که اضافه وزن دارند می‌توانند در کنار نان و پنیر از انواع سبزی‌ها استفاده کنند. همچنین تخم‌مرغ، عدسی، انواع آش و حلیم‌ها صبحانه‌های مفیدی هستند.

وی مصرف میان وعده در کنار وعده‌های غذایی را قابل توجه دانست و گفت: اگر میان وعده‌ها مصرف نشود باعث گرسنگی زیاد افراد خواهد شد و آن‌ها برای رهایی از گرسنگی، مقدار زیادی غذا مصرف می‌کنند که منجر به چاقی خواهد شد.

حیدری در مورد بهترین میان وعده‌ها برای کودکان در سنین رشد، گفت: میان وعده‌ها به میزان رشد، اضافه وزن و کمبود وزن یا قد کودکان بستگی دارد، اما به‌طورکلی مصرف میوه‌ها قابل توجه است و کودکان باید به هر میوه‌ای دسترسی دارند مصرف کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند با توجه به شرایط اقتصادی خود مصرف انواع مغزیجات را به‌عنوان میان وعده‌های سالم در برنامه‌های خود قرار دهند. میوه‌های خشک، خرما، خرما خشک، کشمش و مویز به‌عنوان میان وعده‌های سالم توصیه می‌شوند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقاتی رشد کودکان در مورد کودکان دارای اضافه وزن نیز گفت: کودکانی که اضافه وزن دارند می‌توانند در میان وعده‌ها از سبزی‌ها استفاده کنند، البته مصرف سبزی‌ها به همه افراد توصیه می‌شود، اما به این افراد بیشتر توصیه می‌شود تا اشتها کاذب آن‌ها برطرف شود.

وی تأکید کرد: باید سعی شود در میان وعده‌ها از تنقلات ناسالم مانند چیپس، پفک یا مواد شور و شیرین یا چرب استفاده نشود. هرچقدر میان وعده‌ها سنتی‌تر باشند برای رشد مفیدتر است. خانواده‌ها باید کودکان را عادت دهند در وعده‌های اصلی ناهار و شام انواع غذاهایی که در سفره خانواده آماده می‌شوند را مصرف کنند و غذای جدایی برای کودکان آماده نکنند.

حیدری با اشاره به اهمیت حبوبات در مواد غذایی افزود: حبوبات باید در وعده‌های غذایی خانواده‌ها وجود داشته باشد. ممکن است به علت شرایط اقتصادی برخی از خانواده‌ها توان خرید گوشت نداشته باشند، در این صورت می‌توانند حبوبات را جایگزین کنند، اما پروتئینی که در حبوبات وجود دارد هیچ‌وقت نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین گوشت شود.

وی با بیان اینکه بهتر است حبوبات در کنار مقدار کمی از انواع گوشت‌ها مصرف شود، گفت: به‌عنوان مثال پلو عدس به همراه کمی گوشت چرخ‌کرده پروتئین حیوانی و گیاهی را کامل می‌کند و می‌تواند برای رشد بسیار مفید باشد. همچنین اگر خانواده‌ای شرایط خرید گوشت را ندارد می‌تواند از تخم‌مرغ استفاده کند و تخم‌مرغ به‌عنوان پروتئین حیوانی بسیار مفید است.

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با اعلام اینکه مصرف وعده شام کودکان ساعت معین دارد، گفت: خیلی از خانواده دیر شام مصرف می‌کنند و دیر می‌خوابند، اما این موارد رشد کودکان را با اختلال روبه‌رو می‌کند. همیشه توصیه می‌شود که شام ساعت ۷ و نیم تا ۸ نیم شب مصرف شود و تا چند ساعت پس‌ازآن یعنی حدود ساعت ۱۰ شب کودکان خوابیده باشند.

وی در خاتمه هشدار داد: در تمامی وعده‌های غذایی تنوع و تعادل غذایی توصیه می‌شود و تا جایی که ممکن است کودکان باید از مصرف انواع تنقلات و فست‌فودها دوری کنند. خیلی از خانواده‌ها بستنی را جایگزین لبنیات می‌کنند، اما بستنی به علت داشتن چربی زیاد و شکر زیاد منجر به چاقی و کم اشتهایی خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین