کد خبر: ۸۱۰۱۷۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۹

واکنش‌ها به صدور قطعنامه شورای حقوق بشر علیه ایران

صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حقوق بشر درباره آنچه «وضعیت حقوق بشر در ایران» خوانده شده است، واکنش‌هایی به همراه داشت.
واکنش‌ها به صدور قطعنامه شورای حقوق بشر علیه ایران
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان در واکنش به استفاده آلمان از سازوکار‌های شورای حقوق بشر علیه ایران توئیت کرد: «رژیم برلین، به‌عنوان تامین‌کننده اصلی سلاح شیمایی صدام بر علیه مردم ایران و دیگر فرصت طلبان، سالهاست با تحریم‌های ناعادلانه و غیرانسانی خود، نقض گسترده حقوق بشر را انجام داده‌اند.

‏اکنون آن‌ها ریاکارانه از سازوکار‌های حقوق بشر سوء استفاده می‌کنند تا بیشتر از قبل اقدامات ضدحقوق بشری را علیه مردم ما انجام دهند، و همه این‌ها به نام همبستگی دروغین با ایرانیان.»

بلینکن: نشست شورای حقوق بشر به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران پرداخت

آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت بایدن گفت: نشست ویژه امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو به وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در ایران پرداخت و بر اقدامات بیرحمانه، سرکوب و خشونت حکومت ایران علیه زنان و کودکان به ویژه دختران متمرکز شد.

بربوک: برای تحقق عدالت برای مردم ایران متحد هستیم

خانم آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان هم در توییتی با انتشار عکسی از کشور‌هایی که به قطعنامه علیه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای داده بودند، نوشت: «ما این محکومیت را در شورای حقوق بشر پیش بردیم و حامیانی برای آن دست و پا کردیم؛ بدون آنکه مطمئن باشیم این قطعنامه به رای اکثریت دست می‌یابد. حال نتیجه قطعی و مشخص است. ما برای تحقق عدالت برای مردم ایران متحد هستیم.»

روسیه: ایده ایجاد هیئت حقیقت یاب بدون رضایت مقامات ایرانی ذاتاً نامشروع است

سفیر و نماینده دائم روسیه در نشست ویژه شورای حقوق بشر گفت: چنین ابتکاراتی هیچ ربطی به حقوق بشر ندارد و تاثیر معکوس بر ارتقاء حقوق بشر دارد. هدف آن‌ها برچسب زدن و تحت فشار قرار دادن دولت‌های مستقل به بهانه‌های حقوق بشر است.

وی تاکید کرد: ایران اطلاعات دقیقی در مورد اقدامات خود برای ارتقا و حمایت از حقوق بشر و اجرای تعهدات بین المللی در این زمینه ارائه می‌دهد. تنها در ماه‌های اخیر، همکاران ایرانی حدود ۲۰ گزارش مربوط به تحولات دو ماه اخیر را توزیع کرده اند.

وی افزود: بانیان این نشست ویژه وظیفه خود می‌دانند که با ارائه یک قطعنامه سیاسی، زمینه بهم ریختن شرایط داخلی در ایران را فراهم کنند. ایده ایجاد یک هیئت حقیقت یاب بدون رضایت مقامات ایرانی ذاتاً نامشروع است. وظیفه شورای حقوق بشر و سازوکار‌های آن کمک به کشورهاست، نه انجام تحقیقات.

وی تصریح کرد: روسیه خواهان توقف مداخله در امور داخلی ایران و بی ثبات کردن اوضاع در آن کشور است. بانیان این اقدام علیه ایران بهتر است بر حل مشکلات خود در حوزه حقوق بشر تمرکز کنند که به اندازه کافی هست.

نماینده ایران: قطعنامه شورای حقوق بشر یک حرکت سیاسی است

نماینده ایران در نشست ویژه شورای حقوق بشر در ژنو در سخنانی در واکنش به قطعنامه شورای حقوق بشر و سخنان وزیر امور خارجه آلمان در این نشست، گفت: می‌خواهم به وزیر خارجه رژیم آلمان که امروز در نمایشی که خودشان علیه ایران طراحی کردند و سخنرانی طولانی علیه کشورم داشت، توصیه کنم که توجه خود را به هزاران معترض مسالمت‌آمیز در خیابان‌های آلمان معطوف کند که خواهان عدالت اجتماعی بیشتر هستند، ولی با خشونت پلیس و نیرو‌های امنیتی سرکوب می‌شوند.

وی خطاب به وزیر خارجه آلمان همچنین گفت: خانم وزیر! همان زنان و دختران ایرانی که این روز‌ها برای شما مهمتر از مردم خودتان شده‌اند، همچنان شاهد درد و رنج عزیزان خود هستند که قربانی سلاح‌های شیمیایی شما و تحریم‌های یکجانبه و تروریسم هستند. به دلیل سابقه وحشتناک حقوق بشر، از زمان جنگ جهانی دوم، آلمان صلاحیت صحبت در مورد حقوق زنان و دختران ایرانی را ندارد. زنان و دختران آلمانی، آمریکایی، فرانسوی، بریتانیایی سزاوار آزادی و زندگی شایسته و عاری از خشونت هستند.

وی گفت: ایران قطعنامه این نشست را که مبتنی بر فریب و دروغ است، قویاً رد می‌کند و آن را یک حرکت سیاسی می‌داند که مصداق صریح تلاش برای سوء استفاده از شورای حقوق بشر به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف کوته بینانه توسط برخی از مدعیان حقوق بشر است.

وی افزود: ایران معتقد است که این قطعنامه ماهیت کاملاً جانبدارانه دارد و منعکس کننده واقعیت‌های ایران نیست و به چندین حمله تروریستی علیه مردم ایران در جریان ناآرامی‌های اخیر اشاره نکرده و از محکوم کردن این حملات تروریستی خودداری کرده است و در واقع دارد از خشونت و نفرت حمایت می‌کند و به آن دامن می‌زند و جنایات و اعمال خرابکارانه را به عنوان اقدامات صلح آمیز معرفی می‌کند.

یک مسئول نهاد ریاست جمهوری: این کشور‌ها صلاحیت اخلاقی ارائه رهنمود‌های حقوق بشری به دیگر کشور‌ها را ندارند

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در نشست ویژه شورای حقوق بشر گفت: ادعا‌ها و دلسوزی‌های آلمان که تامین کننده سلاح‌های شیمیایی برای رژیم صدام جهت استفاده علیه مردم ایران بوده و موجب شهادت و مجروحیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر ایرانی شده، غیرواقعی و ریاکارانه است.

خانم خدیجه کریمی در سخنرانی خود در این نشست اظهار داشت: براساس آمار‌ها و گزارش‌های معتبر، ایران یکی از موفق‌ترین کشور‌ها در ارتقاء و تقویت نقش و مشارکت اجتماعی زنان در حوزه‌های مختلف مانند بهداشت، آموزش، نرخ باسوادی، اقتصاد، حضور در عرصه‌های ورزشی و … است.

وی افزود: کشور‌های مدعی حقوق بشر که امروز بانی برگزاری این نشست ویژه شده اند با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، حقوق بنیادین آنان، بویژه حقوق زنان و دختران و کودکان را در ایران به صورت جدی و فاحش نقض می‌کنند و با اینگونه اقدامات غیرانسانی، نمی‌توانند مدعی حمایت از حقوق زنان و دختران و کودکان در ایران باشند. آنان با دادن پناه امن به گروه‌های مختلف تروریستی که در ۴۰ سال گذشته بیش از ۱۷ هزار نفر از ایرانیان را در اقدامات مختلف تروریستی در داخل ایران به شهادت رسانده اند، نشان داده اند که ادعا‌های حقوق بشری شان فریبکارانه است؛ با چنین سابقه ای، این کشور‌ها صلاحیت اخلاقی ارائه رهنمود‌های حقوق بشری به دیگر کشور‌ها را ندارند.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین