کد خبر: ۸۱۰۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۸

دولت ما با پول نفت چه‌کرد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرویس اقتصاد و صنعت: پس از ماه‌ها، حباب نفت ترکید. دیگر خبری از نفت 120 و یا 130 دلاری نیست و آخرین خبرها حکایت از فروش نفت ایران با قیمتی حدود 60 دلار در هر بشکه دارد. 

اوضاع اقتصادی در جهان نیز آرام و بر وفق مراد نیست. بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا کم‌کم کل جهان را درگیر خود می‌سازد. شاخص بورس تهران به شدت کاهش یافته است. دلار به مرز 1020 تومان رسیده است. 

مواجهه با این رویدادها از منظر جلب حداکثر منافع ملی چندان خوشایند نیست. چراکه هر کشور و شهروندانش سعی بر این دارند تا با اتخاذ بهترین تصمیمات و راه‌کارها سهم خود را از بازار مشوش اقتصاد جهانی بیشتر و بیشتر کنند. 

اما به واقع ما با نفت 120 و 130 دلاری چه کردیم که حالا لازم باشد تا حسرتش را بخوریم؟! 

آیا چنان که جامعه اقتصاددانان نخبه این مرزو بوم می‌طلبیدند متناسب با این درآمد هنگفت و تاریخی جهشی استثنایی را در اقتصاد ایران شاهد بودیم؟! 

مگر نه اینکه بر مصارف جاری افزودیم و با هزینه‌های کوتاه مدت و بدون برنامه‌ریزی حساب ذخیره ارزی را که می‌توانست تا سالها پشتوانه اقتصاد ایران باشد لاغر و لاغرتر ساختیم! 

متناسب با این درآمد استثنایی کدامین تحول چشم‌گیر در اقتصاد این سرزمین به وقوع پیوسته است؟ در مقابل ذخیره ارزی 800 میلیارد دلاری عربستان سعودی موجودی فعلی حساب ارزی ما چقدر است؟

این حکایت همیشگی ماست که فرصت سوزی می‌کنیم و بعد در فراقش هزاران همایش و کتاب و قلم فرسایی که ای‌کاش فلان کار را می‌کردیم. 

موجودی حساب ذخیره ارزی به جای صدها میلیارد دلار حالا 16 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و اکنون که با کاهش قیمت نفت ممکن است کشور دچار کسری بودجه شود نیازمند آنیم تا از ذخیره استراتژیک خود که یک سرمایه ملی است استفاده کنیم اما دریغ! 

دریغ که دولت‌ها به جای آنکه به فکر آینده باشند تنها به کوتاه مدت می‌اندیشند. افسوس که درگیری‌های عوامانه راه را بر اندیشه ورزی‌های بخردانه می‌بندد. 

اما اگر از منظر اقتصاد سیاسی به این واقعه بنگریم اوضاع این‌چنین دراماتیک نیست. دولت‌هایی که اتکای کمتری بر نیروی انسانی و مالیات دهندگان دارند در چنین زمان‌هایی در مقابل ملت خاضع ترند. 

وقتی نفت ارزان می شود شاید دیگر از شعارهای بدون پشتوانه خبری نباشد! شاید دیگر نتوان در عرض دوروز صدها مصوبه استانی داشت. 

شاید خواست ملت بهتر شنیده شود! شاید درشت گویی‌های بدون پشتوانه جای خود را به گفتار خردمندانه بدهد. 

این شاید‌ها بسیار است .اما آنچه واقعیت دارد مواجهه با روزهایی سخت است که مردانی به واقع بزرگ می‌طلبد. 

این سالهای طلایی فرصتی دیگر بود که باردیگر از دستش دادیم تا  این بار هم نخواهیم لااقل بر بام منطقه بنشینیم و بر رشد و توسعه و موقعیت جهانی خویش ببالیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۸۷/۰۸/۱۲
0
0
خوشا به حال كشورهاي ديگر كه از پول نفت ايران منتفع شدند. از كشورهاي همسايه بگير تا كشورهاي امريكاي لاتين و آفريقا . مي دانم كه در نظرهايي كه برايتان ارسال مي شود سانسور انجام مي دهيد .خداوند مسپولين اين مشكلات مردم را نبخشد . انشاالله.
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۸۷/۰۸/۱۲
0
0
وقتي كه سكان مملكت و دولت در دست كساني است كه اولا تجربه و كارائي نداشته و با شعارهاي پوپوليستي به قدرت ميرسند و ثانيا دچار توهمات و خيالات واهي بوده و دور انديش نبوده همين است كه شده واين فرصت طلايي دود شد و هرگز ايران از اين درامد هنگفت دوباره برخوردار نخواهد شد و چه بسا كه اگر بجاي دولت نهم دولتمردان توانايي داشتيم مي توانستيم با اين درامد كشور را دگرگون كرده و بجاي تورم و گراني زيرسازهاي مملكت رانو سازي و با ذخيره اين همه پول نفت اينده بهتري براي مردم رقم بزنيم در حالي كه كشورهائي ديگرحسرت اين درامد را ميخورند ولي ندارند ولي ما همه اين درامد هنگفت را سوزانديم تنها و تنهادر اثر بي برنامه گي و عدم دور انديشي و سياست نا متعادل و بدون تعقل و بدون كارشناسي شده و با شعارهاي تو خالي و وعده دادن هاي بي پشتوانه نه تنها پول نفت راسر سفره مردم نياوردند بلكه سفره مردم را را حقيرتر وكشور را فقيرتر كردند.
ناشناس
|
-
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۸/۱۲
0
0
عربستان 800 ميليارد ذخيره دارد و امارت ابو ظبي بيش از يك تريليون (1000 ميليارد) و با وجود اين ذخيره صدها پروژه بزرگ را هم راه اندازي كرده اند كه ما يكي از آنها را هم در كشور نداريم. شهرهاي آنها از قرن 21 فراتر است و به غربي ها فخر ميفروشند و شهرهاي ما در مقايسه با آنها حلبي آبادي بيش نيست. آنوقت آنها ميشوند شيوخ فاسد و[...] ميشوند [...]مدير و مدبر و همه چي.[...]
ناشناس
|
-
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۸/۱۲
0
0
فقط در اين مملكت جاي يك [...] خالي است
ناشناس
|
-
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۸۷/۰۸/۱۲
0
0
pasokhe in soal ro khode mardom behtar midan_and!waghti 3 saale pishe be kasi ray daad_and ke fekr mikard_and naaji anhaast wa waziate eghtesadi ro behtar mikone!!!amaa hamin mardom hata yek lahze az khodeshoon soal nakard_and ke in agha dar shahdari tehran che shaghol ghamari kardeh ke haala be in natihej residanad ke mitwanad keshwari ro edareh kone!!!!az maast ke bar maast!ye hamwatan az alman
ناشناس
|
-
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۸/۱۳
0
0
بسمه تعالي - جلوي ضرر را از هر كجا كه بگيريم نفع است .
خطاب به مسپولين كنترلي كشور :
مواظب باشيد انقدر نفت از كانالهاي غير قانوني صادر نشود تا روزي متوجه شويم و باز افسوس اين مرحله را بخوريم .
مواظب باشيد . مواظب باشيد . مواظب باشيد
ناشناس
|
-
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۸/۱۳
0
0
اين دولت به جز هدر دادن سرمايه هاي كشور و ارتباط با كشورهاي كم اثر( مثل ونزوپلا) و شعارهاي عوام فريبانه هيچ كاري نكرد.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۸/۱۳
0
0
خداوند در قران مي فرمايد هستند عده اي كه در روز رستاخيز كه عملكردشان را كف دستشان مي گذاريم مي گويند اي كاش مي توانستيم برگرديم و آنگونه كه فرموده اي باشيم.

نعوذ بالله َ نعوذ بالله وصف دولتمران ماست.با اون همه ذخيره ارزي كارهايي كردنند كه اگر مثل امروزي ژيش آمد با ثمره اش زندگي راحتي داشته باشيم و دغدغه كاهش بهاي نفت را براي گذران حكمرانيمان نداشته باشيم.
خوب شد آنچه نگرانش بودنند و برايش صندوق گذاشتند.
خوب حالا بريم ببينيم توي اين سه سال و اندي چقدر رفت توي صندوق و ما با آن چه كرديم . مو را از لاي ماست اين تصميم گيري هامان بگيريم و بگوپييم ايكس تومان كسري داريم . فلان ژروژه كه نونت دادم .آبت دادم . حالا بيا عوضش رو بده. به نظر من بايستي پرداختي هارا فهرست كرد داد دست رياست محترم جمهور كه فرمايش صادر مي كردنند بگويند حالا برو وصولش كن و بزن تنگ كسري!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین