کد خبر: ۸۱۱۳۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
تهران بسیار نزدیک به داشتن مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت بمب است

رابرت مالی: ایران را منزوی‌تر کردیم| در صورت شکست برجام، امکان استفاده از گزینه نظامی وجود دارد

«رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با تکرار برخی مواضع، مدعی امکان استفاده از گزینه نظامی به عنوان آخرین راهکار در صورت شکست سایر گزینه‌ها در قبال مسأله هسته‌ای ایران شد. وی که با نشریه «فارن پالسی» گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه ادعاهای خود افزود که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا آماده است در صورت شکست گزینه‌های دیپلماسی و تحریم برای حل مسأله هسته‌ای ایران، با گزینه نظامی به عنوان آخرین راه‌حل موافقت کند.
رابرت مالی: ایران را منزوی‌تر کردیم| در صورت شکست برجام، امکان استفاده از گزینه نظامی وجود دارد
آفتاب‌‌نیوز :

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره کننده ارشد این کشور بار دیگر در اظهاراتی درباره برنامه هسته‌ای ایران و نیز حوادث اخیر در ایران با نشریه فارن پالیسی گفتگو کرده است.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در امور ایران مدعی شد: ایران منزوی‌تر از همیشه بوده و دلیل آن این است که ما با همکاری بسیاری از کشورهای دیگر تلاش کرده‌ایم اطمینان حاصل کنیم حقیقت چیزی که در داخل ایران اتفاق می‌افتد پیش چشم همه عیان است.

وی ادعا کرد: ایران منزوی‌تر از گذشته است و این امر به دلیل اطمینان ما از افشای حقیقت در مورد آنچه در ایران رخ می دهد است.

رابرت مالی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا مدعی شد که ایران تنها چند هفته با دستیابی به مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای فاصله دارد. ایران به مرحله دستیابی به مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت بمب بسیار نزدیک شده‌ است؛ هرچند تبدیل این مواد به بمب هسته‌ای نیازمند زمان است، اما دستیابی به مواد لازم کار را آسان‌تر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این امر زمان می برد، اما در عین حال ادعا کرد با این حال نزدیک بودن آنها به داشتن مواد هسته ای کافی نگران کننده است.

این مقام آمریکایی در ادامه فشارهای واشنگتن، در اظهاراتی تهدیدآمیز از گزینه های آمریکا برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران گفت: رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که به عنوان آخرین راه حل، با گزینه نظامی موافقت خواهد کرد. اما ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم و هنوز امید داریم.

رابرت مالی در ارتباط با خواسته های ایران در مذاکرات هسته ای گفت: در میان خواسته‌های چالش‌برانگیز تهران، درخواست این کشور از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود تا تحقیقات درباره ذرات اورانیوم در ایران را متوقف کند.

این مقام دولت بایدن مدعی شد که قبل از اینکه ایران درخواست پایان تحقیقات آژانس را مطرح کند نزدیک به دستیابی به توافق بودیم.

این مقام آمریکایی همچینن گفت که دولت بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آتی رژیم صهیونیستی در خصوص این مساله که ایران نباید به سلاح اتمی دست پیداکند، هیچ اختلافی ندارد.

وی در خصوص تلاش احتمالی روسیه برای استفاده از مذاکرات هسته ای برای فشار بر آمریکا در ارتباط با اوکراین گفت: درب دیپلماسی باز است اما ما در برابر حمایت ایران از تجاوز روسیه به اوکراین عقب نشینی نخواهیم کرد.

رابرت مالی در ارتباط با حوادث داخلی ایران گفت: ما معتقدیم که حکومت ایران باید حقوق اساسی بشر را رعایت کند. اما ما نمی‌توانیم مسیر خیزش‌های مردمی در این کشور را تعیین کنیم.

این مقام دولت بایدن مدعی شد زنان ایرانی اکنون در حال نوشتن تاریخ هستند و ما طرفی نیستیم که مطالبات مردم ایران را تعیین کنیم.

وی ادعا کرد برای جهان بسیار مهم است بداند در داخل ایران چه می گذرد و حکومت ایران تلاش می کند تا توجه را از آنچه اتفاق می افتد، منحرف کند.

وی در تداوم سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران اذعان کرد ما به اعمال فشار بر ایران ادامه دادیم و به دلیل حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و برنامه موشکی آن را تحریم کردیم.

رابرت مالی در خصوص تحریم های آمریکا علیه ملت ایران ادعا کرد: ما باید بررسی صادقانه ای از نحوه عملکرد و عدم کارکرد تحریم ها داشته باشیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها به شهروندان عادی آسیب نمی رسانند.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیش از این اذعان کرده بود که مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای برجام در دستور کار و تمرکز واشنگتن نیست.

وی بدون اشاره به زیاده خواهی‌های آمریکا و ناتوانی دولت بایدن برای تصمیم گیری سیاسی در بازگشت به برجام ادعا کرد گفت وگوها متوقف شده و به بن‌بست رسیده‌اند و هیچ حرکتی نمی‌کنند و به همین دلیل دیگر در تمرکز ما نیستند.

مالی با ادامه حمایت از ناآرامی‌ها در ایران مدعی شد که سیاست واشنگتن دفاع و حمایت از حقوق شهروندان ایرانی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین