کد خبر: ۸۱۱۵۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱
روابط ایران و آژانس اتمی باید روی ریل قرار گیرد

گروسی: مذاکرات با ایران در بن‌بست قرار دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به تدابیر جبرانی ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام، نسبت به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی و ادعا کرد که روابط دو طرف باید روی ریل قرار گیرد.
گروسی: مذاکرات با ایران در بن‌بست قرار دارد
آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی که در کنفرانسی از رم (ایتالیا) سخن می‌گفت، نسبت به فقدان تعاملات «چشم در چشم» میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بر سر مسائل ادعایی پادمانی گلایه و ادعا کرد که گفتگو‌های دو طرف در یک وضعیت بن‌بست قرار دارد و از شتاب لازم برای قرار گرفتن روی ریل برخوردار نیست.

گروسی در حالی این مطلب را بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران درباره تبعات تصویب قطعنامه ضد ایرانی در نشست اخیر شورای حکام هشدار داده بود. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ۲۵ آبان‌ماه گفته بود که اگر قطعنامه شورای حکام تصویب شود، علاوه بر تدابیر جبرانی ایران، برنامه سفر هیات فنی آژانس نیز زیر سووال می‌رود.

شورای حکام یک روز بعد یعنی ۲۶ آبان ماه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با ۲۶ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع تصویب کرد. ایران نیز در واکنش به این قطعنامه، اقداماتی را با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو صورت داد که مهم‌ترین آن تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی در نیروگاه فردو است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی یکم آذر با انتشار گزارشی محرمانی، اقدامات ایران را به اطلاع اعضای شورای حکام رساند.

وی در کنفرانس امروز نیز گفت که از آغاز غنی سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد در نیروگاه اتمی فردو نگران است.

وی افزود: «ایران به ما اطلاع داد که ظرفیت خود را برای تولید اورنیوم با غنای ۶۰ درصد، سه برابر می‌کنند، نه دو برابر.»

وی ادعا کرد که این میزان «بسیار نزدیک به سطح نظامی یعنی ۹۰ درصد است.»

مدیرکل آژانس سپس مدعی شد: «این امری پیش پا افتاده نیست و عواقبی دارد. زیرا مجموعه‌ای از مواد اتمی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که نمی‌توان آن را حذف کرد. ما باید (به ایران) برویم و راستی آزمایی کنیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Canada
|
۰۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
0
7
یعنی قبل از قطعنامه حکام مذاکرات در بن بست نبود؟ و غنی سازی افزایش پیدا نکرده بود؟
مظاهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
8
5
خدا را شکر،دولت آمریکا،تسلت دنیا را می خواهد اگر شما موشکها و همه زیرساختهای نظامی و هسته ای را به آمریکا بدهید باز او راضی نخواهد شد،دولت آمریکا عاشق چشم و ابروی ایرانیان نیست او عاشق نفت و ذخایر معدنی کشورمان هست،امریکا مخالف دین اسلام استکبارستیزی هست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین