کد خبر: ۸۱۱۵۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اذعان کرد:

برداشت‌ها فراتر از برنامه چهارم بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده صومعه سرا در مجلس با تایید این مساله که برداشت از حساب ذخیره ارزی فراتر از برنامه چهارم توسط دولت صورت گرفته است ضمن اجتناب‌ناپذیر دانستن این مساله گفت: «البته دولت و مجلس نباید این حس را داشته باشند که چنین منبعی وجود دارد که هر زمان بخواهند می‌توانند از آن برداشت کنند».

کاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب با اشاره به دلایل تشکیل حساب ذخیره ارزی در کشور گفت: «با توجه به رشد قیمت‌های جهانی و وضعیت موجود و سنتی بودن بودجه کشور، مسلما هر ساله پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌هایی که در بودجه وجود دارد در بین سال، با یک‌سری کسری‌هایی مواجه می‌شود».

وی با اشاره به اینکه دولت امسال سیاست انقباضی را در تخصیص منابع در پیش گرفت عنوان کرد: «این مساله نشان از اعمال یک سیاست خوب است البته در کل برداشت از حساب ذخیره ارزی بدلیل کسری‌ها و کمبودهایی که پیش می‌آید اجتناب ناپذیر است».

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌«به عنوان مثال برای واردات کالا قیمت‌های جهانی به یک باره افزایش پیدا کرد و فراتر از آنچه در بودجه پیش‌بینی شده بود اتفاق افتاد و لذا حتما باید برداشتی انجام می‌شد در حوادث دیگری همانند برف و خشکسالی نیز به عنوان حوادث غیرمترقبه به همین صورت بود».

وی با بیان اینکه البته جایگاه‌های این حوادث غیرمترقبه در بودجه پیش‌بینی شده است، گفت:‌«به عنوان مثال اگر برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی یک مبلغی مشخص شده و در درآمدها پیش‌بینی می‌شود زمانی که کامل تحقق پیدا نمی‌کند طبیعتا دچار کسری بودجه می‌شویم».

دلخوش گفت:‌«برخی از مطالبات در بخش‌های مختلف بودجه هزینه‌ایی و جاری کشور باعث می‌شود که برداشت از صندوق ذخیره ارزی بیشتر انجام شود».

وی در عین حال با پذیرش این مساله که فراتر از برنامه چهارم برداشت از حساب ذخیره ارزی صورت گرفته است، گفت: «البته بدلیل اعمال سیاست‌های پولی و مالی در داخل کشور و اعمال سیاست‌های اقتصادی در سطح جهانی و وضعیت اقتصادی و بحران‌هایی که پیش می‌آید این مساله قابل پیش‌بینی نیست».

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه مجلس باید براساس قانون شرع و قانون اساسی عمل کند، ادامه داد:‌ «بر این اساس هر قانونی که مجلس نوشت قانون عادی کشور و لازم‌الاجرا است حال چه این قانون برداشت از حساب ذخیره ارزی باشد و چه تکلیف کردن دولت برای هزینه کردن و چه لوایحی که دولت به مجلس ارائه می‌کند و مجلس مصوب می‌کند».

نماینده صومعه‌سرا برداشتی که هم اکنون دولت از حساب ذخیره ارزی داشته است را غیرقانونی ندانست و افزود: «البته اصل ایجاد حساب ذخیره ارزی این نبود که هر زمانی از آن برداشت شود. بسیاری از کشورها از حساب ذخیره ارزی برای تولید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند اما ما چون در برخی جاها با کسری‌هایی مواجه می‌شویم ناچاریم این کسری‌ها را به این شکل جبران کنیم».

دلخوش نابسامانی در سیاست‌های پولی و مالی را نیز یکی از عوامل این مساله دانست و افزود: «باید پذیرفت در بخشی هم بدلیل ناهمخوان بودن سیستم مدیریتی در کشور این مشکلات بوجود می‌آید».

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره راهکارهای جلوگیری از اینگونه موارد اظهار داشت: «باید در بودجه‌نویسی با دقت کافی عمل کرد و باید براساس واقعیات پیش‌برویم به نحوی که هم پیش‌بینی درآمدها واقعی دیده شود و هم پیش‌بینی هزینه‌ها».

دلخوش ادامه داد: «باید این احساس نه در دولت و نه در مجلس وجود نداشته باشد که یک صندوق ذخیره ارزی وجود دارد که هر زمان بخواهیم می توانیم از آن برداشت کنیم».

وی با تاکید بر اینکه در صادرات و در کمک به سرمایه‌گذاری‌ها دولت و مجلس باید نقش اثرگذاری داشته باشند، ادامه داد: «مثلا وقتی به نفت ما از نظر قیمت فشار آمد حتما باید از این فرصت مجموعه نظام بدرستی استفاده کند تا فرصت‌سوزی نشود و فرصتی که بدست آمده باید با مدیریت درست به یک فرصت طلایی در بین کشورهای دنیا تبدیل کند».

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: «باید از موقعیت‌ها در بخش حمایت از سرمایه‌گذاران و در بخش واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بخش امر خصوصی‌سازی با مدیریت درست و اصولی کار کنیم و در بخش صادرات و تولیدات کالاهای غیرنفتی باید با جدیت بیشتر بتوانیم به سمتی که صلاح مملکت است پیش رویم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین