کد خبر: ۸۱۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۲:۰۸
مدیر عامل آب و فاضلاب استان کرمان اعلام کرد:

شبکه توزیع آب بم نیازمند 10 میلیارد تومان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان با اشاره به اینکه از دی ماه سال 1384 تا کنون اعتباری برای پرداخت هزینه‌های جاری بم و بروات در اختیار این شرکت قرار نگرفته است، گفت: «صدور قبض و دریافت آب بهاء از مشترکین از ابتدای سال جاری شروع شده است اما متاسفانه تنها حدود 20 درصد از مشترکین برای پرداخت قبض آب بها اقدام نموده‌اند». 

به گزارش خبرنگار آفتاب از کرمان، محمد تربتی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، تصریح کرد: «جبران کمبود اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بازسازی شبکه اسپیکان و پشت رود و پرداخت مطالبات پیمانکاران و همچنین تکمیل شبکه جدید شهرهای بم و بروات نیازمند 10 میلیارد و چهارصد میلیون تومان اعتبار دیگر می‌باشد». 

این مقام مسئول با اشاره به تداوم کاهش بارندگی در سالهای گذشته و افت شدید آبهای زیر زمینی در شهرهای مختلف استان از جمله در بم و بروات، گفت: «تا کنون 4 حلقه از چاههای موجود جابجا و 3 حلقه از چاهها نیز به دلیل افت شدید آب دهی غیر قابل بهره برداری و 5 حلقه چاه جدید که پاسخگوی مشترکین جدید باشد در حال حفر وتجهیز می‌باشد که عمده کار آنها انجام شده است». 

وی در ادامه گفت: «شبکه آبرسانی شهرهای بم و بروات بر اثر زلزله به شدت آسیب دیده بود و نیاز به بازسازی کامل داشت به طوری که تعداد اتفاقات موجود در شبکه که روزانه به وسیله نیروهای سازماندهی شده بر طرف می‌شد بیش از 300 مورد در شبانه روز بود». 

او در این مورد، اضافه کرد: «حتی در مقاطعی از زمان بعد از وقوع زلزله بیش از 600 نفر نیروی انسانی از شرکت های آب وفاضلاب شهری و روستایی برای برطرف کردن اتفاقات شبکه آب در شهرهای بم و بروات سازماندهی شده بودند». 

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان کرمان اظهار داشت: «اولین اعتبارات عمرانی برای بازسازی شبکه آب آشامیدنی شهرهای مذکور پس از مبادله موافقت نامه در دی ماه سال 1383 در اختیار شرکت قرار گرفت ولی قبل از آن 5 پیمانکار برای بازسازی شبکه انتخاب ومشغول به کار شده بودند که جمع اعتبارات ملی عمرانی تخصیص یافته جهت این کار تا پایان سال مالی 1386 مبلغ 23 میلیارد و 420 میلیون تومان بود. در کنار این اعتبارات، موسسه «جایکا»ی ژاپن احداث مخزن دو هزار متر مکعبی بروات و بازسازی 35 کیلومتر شبکه وحفر وتجهیز دو حلقه چاه آب آشامیدنی را انجام داد. همچنین یونیسف با تخصیص 1/4 میلیون دلار اعتبار بخش قابل توجهی از تامین لوله و اتصالات مورد نیاز بازسازی شبکه آبرسانی بم را بر عهده گرفت». 

تربتی در ادامه گفت: «از مبلغ اعتبار ملی 5/12 میلیارد تومان آن برای پرداخت دستمزد پیمانکاران ومابقی آن برای خرید لوله واتصالات در بم و بروات منظور شد». 

وی افزود: «طول شبکه آب آشامیدنی قبل از زلزله در این شهرها جمعاً 550 کیلومتر بوده که پس از طراحی انجام شده توسط مشاور وبر اساس آخرین مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق در سال 1385 طول شبکه مورد نیاز برای بازسازی 758 کیلومتر توافق شده است که تا کنون در بم وبروات جمعاً 690 کیلومتر بازسازی شبکه انجام شده است. همچنین تعداد مشترکین آب آشامیدنی این شهرها از زمان وقوع حادثه زلزله 25507 فقره بوده که در شرایط فعلی به 34967 فقره افزایش پیدا کرده است یعنی 9460 فقره انشعاب جدید به متقاضیان واگذار شده است». 

وی مشکلات اساسی تامین آب بم و بروات را اتفاقات زیاد روی شبکه آبرسانی قبلی، آب زیاد مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی وتجاری، مصرف بی‌رویه مشترکین، آبیاری فضای سبز و نیاز جمعیتی مشاوره و پیمانکاری فعال در شهرهای فوق برای عملیات بازسازی دانست و اظهار داشت: «نیاز آبی شهرهای مذکور از 450 لیتر در ثانیه در زمان قبل از وقوع زلزله به 960 لیتر در ثانیه بعد از وقوع زلزله افزایش پیدا کرد وعلیرغم تامین آب با حجم مورد اشاره به دلایل فوق الذکر در بعضی از مقاطع زمانی، برای تامین بخشی از آب مورد نیاز مشترکین ناچار از توزیع آب تانکری به صورت محدود از طریق شبکه توزیع بودیم». 

او با اشاره به اینکه زلزله یکی از حوادث لاینفک طبیعت است وهراز چند گاهی اتفاق می افتد گفت: «سوابق وقوع زلزله در قرنهای گذشته نشان می‌دهد که در هر 10 سال یک زلزله شدید در کرمان به وقوع می پیوندد که زلزله شهرهای بم وبروات در واقع جزء زلزله هایی بوده که روی یک گسل جدید در منطقه و در عمق بسیار کم اتفاق افتاد». 

تربتی همچنین با اشاره به اینکه در مقوله بازسازی بم و بروات کار بسیار حجیم وگسترده‌ای انجام شده است، گفت: «امیدواریم که با نصب انشعابات باقی مانده، راه اندازی شبکه جدید و خروج شبکه قبلی از مدار بهره‌بردای، شاهد تحول بنیادین در خدمات مربوط به آب آشامیدنی باشیم که در صورت تامین اعتبارات لازم تا پایان آذرماه امسال این موارد محقق خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین