آفتابنیوز : آفتاب- ترجمه کمیل سهیلی: بسیاری از مردم تایلند بر این باورند که مجسمه برنزی «شاه رامای پنجم» که در جنوب بانکوک قرار دارد، قدرت جادوییای دارد. تا آنجا که حتی وقتی طرح این مجسمه در پاریس قالبگیری شد، شباهت آن با طرح اصلی، موضوع بحث میان مقامات بلندمرتبه دولتی و مخصوصاً جناح راستیها شد.
چند هفته پیش، «سوندهی لیمتونگکول» بهعنوان یک محرک و آشوبگر ضددولتی که اتحادش با مردم به منظور سرنگون کردن دولتی که او غیرقانونی میدانست منجر به اشغال چهار ماهه ساختمانهای کلیدی اداری شد، حریفش را متهم به این کرد که او برای اینکه تاثیر این به اصطلاح جادوگری را معکوس کند، نیروهایش را مامور کرد تا دور تندیس را با دستمالهایی خونین، احاطه کنند تا دایرهای از دستمالهای آلوده شکل دهند.
پوشیده نیست که دموکراسی تایلند زیر فشار شدیدی قرار گرفته است. اما چیزیکه کمتر شناخته شده این است که حوزهای که مخالفان و رقیبان برای مبارزه با حریفان سیاسیشان به کار میبرند، دوباره به سمت طالع بینی و امور فرازمینی بازگشته است.
امسال وقتیکه نخست وزیر عزل شده، «تاکسین شیناواترا»، از تبعید موقتش بازگشت. او از حدود ١٠٠ معبد بودایی بازدید کرد که گویا تلاشی برای کسب شایستگی و وجهه برای بازگشت دوباره به عرصه سیاست بوده است. یک ماه بعد، آشوبگر نامعلومی تمثالهای زیادی را در فانوم رانگ- یکی از زیارتگاههایی که او از آن بازدید کرده بود-از بین برد. احتمالا برای اینکه قدرت «تاکسین» را از بین ببرد؟!
«سوندهی» بارها یکی از هم پیمانان «تاسکین» را تقبیح کرده است. او اخیرا فیلمی ضبط کرده که در آن با لباس سفید کشیشها، بر یکی از ساختمانهای دولتی که توسط معترضان اشغال شده بود، آب مقدس میپاشد. برای تایلندیها این کار بدین معناست که در برابر «جادوی شیطانی» مقاومت میکنند.
کریس بیکر، تحلیلگر مسائل سیاسی بانکوک میگوید که فلسفه جادوئی در تایلند فروکش کرده و کم شده است، اما در مواقع بحرانی دوباره چون حبابی به سطح جامعه آمده و نمایان میشوند. آنها این هفته خیلی سینمایی عمل کردند. پدها «یورش نهایی»شان را آغاز کردند تا برطبق اصول حکومت ملی، دولت انتخابیای که توسط همدست تاسکین در قدرت رهبری میشود را برکنار کنند.
آنها فرودگاه بین المللی بانکوک را در مخالفت با نخست وزیر، «سوماچی وانگساوات» که از همایش تعاونی اقتصادی صلح آسیا که در پرو برگزار شده بود باز میگشت، تصرف کردند. هزاران نفر از گردانندگان کلوبهای آدمکشی به پایانههای مسافربری و بزرگراه اصلی به طرف فرودگاه که ترافیک سنگینی در آن بوجود آمده بود یورش برده و هزاران توریست و تاجر را بلاتکلیف گذاشتند و منجر به لغو پروازها به سرتاسر آسیا شدند. «سوندهی»، رهبر «پدها» گفت : «ما با مسافران همدردی میکنیم، اما این کار برای حفظ کشور نیاز است».
«پدها» امیدوارند فعالیتهای خشن خیابانی آنها این قدرت را به آنها بدهد تا رقبای سیاسیشان را برکنار کنند و به آنها بفهماند که نمیتوان در صندوق آراء دست برد. منتخبان قدیمی بانکوک و سلطنت طلبان که دموکراسی تایلند را به عنوان تهدیدی بر حکومت سلطنتیشان میدانند، بیشتر از نظامیان محافظه کار تشکیل شدهاند.
اتحاد ضد دولتی در انتخابات قبلی شکست خورد اما اکنون در تلاش است تا با ادعای اینکه نمایندگان منتخب در انتخابات تقلب کردهاند -ادعایی که دلایل بسیار اندکی دارد- آن نتیجه را معکوس کند. چیزیکه آنها را آزار میدهد این است که گروه فاتح بدون هیچ شرمی خود را طرفدار «تاسکین» میدانند و خود را متصل به وجهه بالای ملی او در میان رعیت و روستائیان تایلند میکنند تا رای آنها در اختیار بگیرند. ترس آنها ازین است که این گروه «تاسکین» را علیرغم جرم اخیرش در رشوه خواری که در زمان قدرتش از ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٦ دیده شده به دفترش بازمیگرداند.
روشهای گروه «پد» بسیار متنوع و گسترده است. آنها ساختمانهای دولتی اشغال شده را تبدیل به اردوگاه نظامی کردهاند که توسط سردستههای جانیان محافظت میشود. آنها فرودگاههای مختلف را بستند – فرودگاه بین المللی بانکوک فقط آخرینش بود – و مالکان رسمی خطوط هوایی و کمپانیهای حمل و نقل را ترغیب کردند تا از اعتصاب عمومی حمایت کرده و معتصبان را اسکان دهند.
«پدها» از شکل محدود شده دموکراسی که حق رای دهندگان روستایی را نفی میکند، دفاع میکنند. همانهایی که سوندهی «فاقد هوش و دانش» نامیده است. حامیان او معتقدند مبارزه آنها معنای ضمنی ماوراءالطبیعیای دارد. یکی از حامیان زن «پدها» که فارغ التحصیل دانشگاه است و در یک شرکت معماری در بانکوک کار میکند گفت : «سوندهی از آئین عرفانی برای محافظت از مردم استفاده میکند. من معتقدم امور غیرزمینی میتواند تا ٦٠درصد به ما در راهمان کمک کند، اما مابقی را خودمان باید انجام دهیم».
کسانیکه از بیرون نگاه میکنند موافقند که چشم انداز سیاسی تایلند متزلزل است. همانطور که یک دیپلمات غربی در بانکوک گفته است: «پدها کنترل کاملی بر هواپیماها دارند و این نگران کننده است».
اما آیا این یک قانون شکنی معمول است؟ نه چندان. چهارشنبه فرمانده ارتش تایلند گفت که نخست وزیر سومچای باید یک پله پایین آمده و انتخابات جدیدی برپا کند. اما نخست وزیر که در همان روز با مسئولین فرودگاه نظامی صحبتهایی داشته، به سرعت این پیشنهاد را رد میکند. رابرت برادفوت، مدیر عامل مشاوره ریسک سیاسی، هشدار داده است که بحران امروز قابلیت این را دارد که تعادل سیاسی کشور را برهم بزند و ترمیم آسیبی که به دموکراسی تایلند وارد میآورد سالها به طول خواهد انجامید.
اختلاف زیادی در اینکه تایلند دارد در جهت معکوس حرکت میکند، دیده نمیشود. اقتصاد آن که در دوره «تاسکین» در سایه اصلاحات روستایی چون وامهای شغلی و درمان رایگان به سختی رشد میکرد، دوباره مسکوت شده است. صنعت چند بیلیون دلاری توریسم تایلند، درست در هنگام فصل مهم تعطیلات زمستانی ضربه بدی خورده است و بازگشت خیالپردازی و فلسفه جادوگری در عرصه سیاست، یک عقب نشینی طعنه آمیز از مدرنیسم محسوب میشود.
احترام تایلندیها به پادشاه «رامای پنجم» بهعنوان یک انسان بزرگ در عرصه مدرن کردن جامعه که بردگی را منسوخ کرد، وابستگی دیپلماتیک به قدرتهای غربی را جعلی دانست و از استعمار شاهنشاهی در طول ٤٢سالی که بر تخت سلطنت نشست جلوگیری کرد، به نوبه خود قابل توجه است.
جالب است که در جهان امروز هنوز رهبرانی به دنبال راهی به سوی قدرتهای افسانهای پادشاه و استفاده از قدرت جادوگری، آب مقدس و خون آلوده باشند.
By Jamie Seaton and George Wehrfritz
ترجمه و عکس : کمیل سهیلی
Komeil.soheili@gmail.com