کد خبر: ۸۲۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۹

درخواست فوری «بان کی-مون» از «موگابه» زیمبابوه‌ای

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «بان کی-مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز جمعه از «رابرت موگابه»، رئیس‌جمهور زیمبابوه، درخواست کرد سریعاً با تشکیل دولتی جدید در این کشور موافقت کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «بان کی-مون» درخواست خود از «موگابه» را برای پذیرش توافق‌نامه تقسیم قدرت که اواسط ماه سپتامبر بدست آمده است در مذاکراتی بسیار فشرده و خصوصی در دو هفته قبل، یادآور شد.

توافق‌نامه تقسیم قدرت در «زیمبابوه» 15 سپتامبر در پی 2 ماه مذاکرات میان «موگابه» 84 ساله و «مورگان چنگرای»، رهبر مخالفان در این کشور، با میانجی‌گری «تابو امبکی»، رئیس‌جمهور سابق افریقای جنوبی، حاصل شد.

براساس این توافقنامه تقسیم قدرت، «موگابه» به عنوان رئیس‌جمهور زیمبابوه باقی خواهد ماند و «چنگرای» نیز سمت جدید نخست‌وزیری را در این کشور به عهده خواهد گرفت.

اما خوشبینی‌ها در خصوص این توافق‌نامه خیلی سریع رنگ باخت؛ زیرا مذاکرات بین «موگابه» و «چنگرای» بر سر در اختیار گرفتن وزارت‌خانه‌های کلیدی از جمله وزارت‌خانه‌های دارایی و کشور زیمبابوه با بن‌بست مواجه شده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو، در پاسخ به این پرسش که آیا وی از درخواست‌ها از «موگابه» برای کناره‌گیری از قدرت حمایت می کند یا خیر، گفت:‌ «من تا آنجا که می‌توانستم وی را ترغیب کردم به عنوان رهبری سیاسی و همچنین رئیس‌جمهور زیمبابوه به تعهد خود برای واگذار‌کردن این میراث به گونه‌ای مثبت، احترام بگذارد».

وی افزود: «در حالی که به پایان امسال نزدیک می‌شویم، موگابه باید واقعاً آینده کشورش و مردمش را که از ناآرامی سیاسی در زیمبابوه بسیار آسیب دیده‌اند، در نظر گیرد».

«بان کی-مون» گفت: «من بار دیگر این درخواست از وی را تکرار می‌کنم».

با این حال، موگابه تحریم‌های کشورهای غربی را علت بروز بحران در زیمبابوه خوانده است.

همزمان با شیوع وبا در زیمبابوه و بحران سیاسی در این کشور، سران کشورهای غربی و برخی از سران کشورهای افریقایی کناره‌گیری موگابه را از قدرت خواستار شده‌اند.

انگلیس نقش رهبری را در درخواست‌‌های بین‌المللی از «موگابه» برای کناره‌گیری وی از قدرت بر عهده گرفته است.

بیشتر همسایگان زیمبابوه در این خصوص سکوت کرده یا از مذاکرات به منظور تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور حمایت کرده‌اند.

«جرج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور امریکا، وزیر امور خارجه بوتسوانا ، «کاندولیزا رایس»، وزیر امور خارجه امریکا ، «گوردون براون»، نخست‌وزیر و «دیوید میلیبند» وزیر امور خارجه انگلیس، نیز در روزهای اخیر کناره‌گیری «موگابه» را خواستار شده بودند.

دولت «موگابه» روز سه شنبه اعلام کرد شیوع بیماری وبا را در زیمبابوه تحت کنترل درآورده است. شیوع بیماری وبا در زیمبابوه از اگوست گذشته تاکنون، به جان باختن 792 تن و مبتلا شدن 16700 تن دیگر منجر شده است.

با این حال «بان کی-مون» اعلام کرد گزارش‌هایی که وی از سازمان بهداشت جهانی و آژانس‌های امدادرسان دریافت کرده است، نگران کننده بوده است. «بان کی-مون» گفت: «بنابراین نمی‌توانم باور کنم که شیوع وبا در زیمبابوه تحت کنترل درآمده است».

وی افزود: «ما بر نظارت بر اوضاع و تلاش برای کمک به مردم زیمبابوه ادامه خواهیم داد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین