کد خبر: ۸۲۶۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۷
فولادگر در گفتگو با آفتاب:

نقدی کردن یارانه‌ها در شرایط فعلی عملی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «منتفی شدن پرداخت نقدی یارانه‌ها به این معنا است که در این مقطع زمانی دو ماه مانده تا پایان سال، با توجه به محدودیت منابع درآمدی و تعهدات بودجه از لحاظ تراز مالی، عملا قدرت پرداخت یارانه‌ها وجود ندارد».

حمیدرضا فولادگر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب، طرح مباحث مبنی بر منتفی شدن پراخت نقدی یارانه‌ها را به شکل کلی آن درست ندانست و گفت: «این گفته به این معنا که دولت نخواهد لایحه هدفمند کردن و پرداخت نقدی یارانه‌ها را به مجلس ارائه کند درست نیست و این مبحث نه در لایحه دولت منتفی شده و نه دولت از لایحه دادن منصرف شده است».

فولادگر اظهار داشت: «شاید اینکه برخی نمایندگان عنوان کرده‌اند پرداخت نقدی یارانه‌ها منتفی شده به این معنا است که الان با توجه به وقت باقیمانده تا پایان سال و با عنایت به محدودیت منابع درآمدی کشور و عدم وجود نقدینگی و تعهداتی که تا پایان سال برای بودجه سال 87 داریم قدرت پرداخت یارانه را نداریم».

نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه کسانیکه مطرح می‌کنند از محل فروش نفت، قصد نقدی کردن یارانه‌ها را نداریم بلکه از محل خود یارانه‌ها می‌خواستیم چنین کاری کنیم،‌ افزود: «این گفته حرف درستی است اما در این مقطع زمانی توان پرداخت یارانه‌ها وجود ندارد».

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید به اینکه با همین میزان مانده بودجه 87 باید تا پایان سال را هر جور شده طی کنیم ادامه داد: «این که گفته می‌شود کاهش درآمد نفتی امکان پرداخت یارانه‌ها را هم‌اکنون به صورت نقدی فراهم نمی‌کند به این معنا است که گفته شد، والا از لحاظ مفهوم اقتصادی و مالی متوجه هستیم که دولت نمی‌خواهند از محل مستقیم فروش نفت یارانه‌ها را پرداخت کنند بلکه با واقعی شدن قیمت‌ها قصد چنین کاری را دارند اما در این شرایط نمی‌شود لحظه‌ای و دفعتاً قیمت‌ها را واقعی کرد و با پول آن یارانه‌ها را نقدا پرداخت کرد».

فولادگر گفت: «از آنجا که هم‌اکنون نمی‌شود به صورت دفعی چنین کاری کرد و از آن سو هم نقدینگی کافی برای این کار از محل فروش نفت نداریم لذا در این مقطع امکان پرداخت نقدی یارانه‌ها به لحاظ عملی و واقعی فراهم نیست».

نماینده اصفهان با یادآوری اینکه قیمت سوخت و بنزین طبق قانون تا پایان سال 90 یعنی ابتدای سال 91 باید به قیمت واقعی خود برسد ادامه داد: «وضعیت انرژی و کالاهای اساسی نیز در لایحه دولت آمده که البته شنیده‌ایم این لایحه را هم 3 ساله پیش‌بینی کرده‌اند».
 
وی ادامه داد: «پیشنهاد ما این است که لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها چون یک برنامه میان‌مدت است در برنامه پنجم توسعه آورده شود که بر این اساس اگر به صورت واقع‌بینانه هم نگریسته شود متوجه خواهیم شد که هم‌اکنون امکان پرداخت نقدی یارانه‌ها فراهم نیست».

فولادگر اضافه کرد: «دولت در متمم بودجه کسری بودجه‌ایی حدود 6 هزار میلیارد پیش‌بینی کرده‌است که این رقم یک بخشی از کسری بودجه‌های ما است که در سازمان‌هایی چون بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و برخی دستگاه‌های دیگر وجود دارد. بخشی دیگر از کسری بودجه‌ها را که بسیار بیشتر از این 6 میلیارد است شنیده‌ایم که قصد دارند از همین محل نقدی کردن یارانه‌ها تامین کنند و این به معنای این است که همین الان می‌خواهند قیمت‌ها را به قیمت واقعی برسانند. اما حرف ما این است که در این چند ماه پایان سال این کار عملی نیست مگر اینکه یک بودجه یکساله و یک برنامه 5 ساله برای این کار تصویب شود».

این نماینده مجلس گفت: «اعتقاد ما این است که اگر درازمدت نگاه شود و برنامه‌ایی عمل کنیم بسیار بهتر است یعنی حتی‌المقدور در بودجه سال آینده بخش‌هایی از لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را بیاوریم اما اجازه دهیم بنیادی و اساسی در یک برنامه 5 ساله عمل کنیم».

فولادگر در پایان گفتگوی خود با آفتاب با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: «اگر قصد داریم قیمت سوخت و بنزین را تا پایان سال 90 واقعی کنیم باید از سال آینده این اقدام را آغاز کرده و برای آن کار کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین