کد خبر: ۸۲۸۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۵

شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع گندم آبی استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع گندم آبی دشتستان خبر داد و گفت: شیوع بیماری زنگ زرد خسارت جبران‌ناپذیری به این محصول وارد می‌کند.
شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع گندم آبی استان بوشهر
آفتاب‌‌نیوز :

کبری توکلی با بیان اینکه امسال در مجموع ۱۰۰ هزار هکتار اراضی این استان به کشت گندم اختصاص یافته است اظهار داشت: ۱۵ هزار هکتار به کشت آبی و ۸۵ هزار هکتار به کشت دیم اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته به سبب کاهش بارش باران خشکسالی بیش از ۹۰ درصد مزارع خسارت دید گفت: سال گذشته حدود ۴۵ هزار تن گندم برداشت شد، ولی امسال با توجه به بارش مطلوب باران پیش‌بینی برداشت بیش از ۲ برابر گندم سال گذشته می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم استان تصریح کرد: مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم استان در سطح ۱۰۰ هزار و ۴۰۰ هکتار از اواسط دی آغاز شده است.

توکلی از شیوع بیماری زنگ زرد در مزارع گندم آبی دشتستان خبر داد و گفت: احتمال شیوع بیماری در سایر مزارع گندم استان وجود دارد.

وی ادامه داد: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی و رطوبت هوا برای شیوع بیماری زنگ زرد احتمال جابجایی و انتقال اسپور قارچ به همراه باد و شیوع بیماری زنگ زرد در سایر مزارع گندم استان وجود دارد.

وی بیماری زنگ زرد را از مخرب‌ترین بیماری برگی گندم دانست و بیان کرد: این بیماری در صورت شرایط مساعد آب و هوایی و کشت ارقام حساس گندم می‌تواند به اپیدمی تبدیل شود و خسارت جبران‌ناپذیری به این محصول وارد کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر علایم بیماری زنگ زرد گندم را ابتدا روی برگ‌های جوان گندم به صورت جوش و یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی دانست و اضافه کرد: سپس این جوش‌ها به هم می‌پیوندد و نوار‌هایی در امتداد رگ برگ‌ها در هر ۲ سطح برگ نمایان می‌شود.

توکلی از گندمکاران استان بوشهر درخواست کرد از مصرف بی رویه کود‌های ازته و همچنین آبیاری بیش از حد مزارع خودداری کنند.

وی ادامه داد: گندم‌کاران نسبت به پایش و بررسی مستمر مزارع خود اقدام و در صورت مشاهده نشانه‌های آلودگی، موضوع به مراکز جهاد کشاورزی اطلاع دهند تا طبق توصیه کارشناسان، نسبت به مبارزه در کانون‌های آلوده با استفاده از سموم قارچ کش مناسب و توصیه شده اقدام لازم به عمل آید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین