کد خبر: ۸۲۸۴۱۲
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
تاکنون هزاران دانش‌آموز و دانشجو مسموم شده‌اند، ولی هنوز علت دقیق آن مشخص نشده

مسمومیت زنجیره‌ای دانش آموزان؛ چه شد که مردم روایت‌های رسمی را باور نمی‌کنند؟!

مسئله گسترده و فراملی مسمومیت‌های دانش‌آموزان و سخنان امروز رهبر انقلاب و واکنش‌های وسیع شخصیت‌ها و مردم از جمله مراجع تقلید به این موضوع نشان داد که دیگر حکمرانی با متد‌های دهه ۶۰ ممکن نیست. غلط بودن این فرضیه که مردم فراموش می‌کنند و دوباره از اول اعتماد ۱۰۰ درصد آن‌ها جلب می‌شود نیز بار‌ها رد شده است. سرمایه اجتماعی دولت‌ها با سختی بسیار و قطره قطره جمع می‌شود و به یکباره و با یک دروغ بزرگ مانند سیلاب فصلی از دست می‌رود. با توجه به ابعاد بسیار مهم این موضوع تحریریه آفتاب‌نیوز دلسوزانه پیشنهاد می‌کند که مسئولان راه دیگری را در پیش بگیرند...
مسمومیت زنجیره‌ای دانش آموزان؛ چه شد که مردم روایت‌های رسمی را باور نمی‌کنند؟!
آفتاب‌‌نیوز :

پس از رخ دادن قتل‌های زنجیره‌ای، بسیاری از مسئولان و تریبون‌ها این رخداد‌ها را به ابرقدرت‌های خارجی، اسرائیل و منافقین نسبت دادند. برای نمونه روزنامه کیهان دلیل قتل مجید شریف را انتقام اسرائیل از او به دلیل ترجمه کتابی از روژه گارودی به نام «اسطوره‌های بنیانگذار سیاست اسرائیل- تاریخ یک ارتداد» عنوان کرد.سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت، اما پذیرفت آنچه روی داده به مردم منعکس شود. هرچند هنوز بسیاری از اصولگرایان او را به خاطر این کار نبخشیده‌اند، اما به زعم برخی او در واقع با این کار به نظام خدمت کرد و این پیام را به جامعه ارسال کرد که هنوز امیدی به اصلاح وجود دارد و قصد ارکان قدرت لاپوشانی و دروغ سیستماتیک نیست.

با این همه قبل از آن، تعداد قابل توجهی روزنامه‌نگار مانند عمادالدین باقی فقط به این دلیل که گفته بودند این قتل‌ها ممکن است آنطور که گفته می‌شود کار استکبار جهانی نباشد و دست عوامل داخلی درگیر باشد، دستگیر شدند. روح‌الله حسینیان از اعضای سرشناس جبهه پایداری در مصاحبه‌ای گفت طبیعتاً قتل‌های زنجیره‌ای کار اصلاح‌طلبان است. مصطفی پورمحمدی وزیر کشور سابق البته پس از اعلام نام عوامل اصلی، بعد‌ها پا را فراتر گذاشت و اعلام کرد که عوامل قتل‌ها «خودسر نبودند».

هواپیمای اوکراینی

پس از سرنگونی پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین، بلافاصله مسئولان اظهار کردند که علت سقوط «نقص فنی» بوده و هر احتمال دیگری در این زمینه چیزی نیست جزء «عملیات روانی آمریکا».صد اوسیما با دعوت از کارشناسان مختلف انفجار موتور هوایپما تا نقص در سیستم الکترونیکی را عامل اصلی سقوط معرفی کرد و هرگونه احتمال دیگری را مضحک خواند. تقریباً همه تریبون‌ها و تعداد قابل توجهی از مسئولان فرضیه برخورد موشک را غیر ممکن و جوسازی‌های رسانه‌ای عنوان کردند.

ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیرو‌های مسلح، ادعای برخورد موشک را «دروغ محض» خواند و تأکید کرد که «این موضوع توسط خط نفاق به نفع آمریکایی‌ها دنبال می‌شود و توطئه‌ای دیگر در حوزه جنگ روانی» است. پس از آنکه مسئله برخورد موشک رسماً تایید شد، هیچکدام از این افراد از مردم عذرخواهی نکردند و فقط از ملت خواستند که در «شطرنج دشمن» بازی نکنند.

تورقوزآباد

زمانی که سید عباس عراقچی دیپلمات برجسته با خنده گفت برخی افراد در مورد تورقوزآباد نخست‌وزیر اسرائیل را سر کار گذاشته‌اند، احتمالاً با خود اندیشیده که حفظ منافع کشور اینگونه ایجاب می‌کند که این مدعا تکذیب شود و چندان در فکر تبعات و هدر رفت سرمایه اجتماعی کل ساختار حاکمیت نبوده، حتی صداوسیما نیز گزارشی از این محل تهیه کرد و آن را قالیشویی معرفی کرد. بعد‌ها وقتی مسئولینی مانند محسن رضایی سرقت اسناد را تایید کردند، مثل همیشه این پیش فرض در نظر گرفته شد که مردم تکذیب‌های اولیه را فراموش می‌کنند.

طلا و دلار نخرید

قریب ۲۰ سال است که همزمان با بالا رفتن نرخ طلا و ارز، رئیس بانک مرکزی، وزرای اقتصاد، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، رئیس کانون صرافان کشور و دیگر مسئولان صنفی و کشوری از مردم می‌خواهند که طلا و دلار خریداری نکنند «چون قطعاً متضرر می‌شوند». قریب ۲۰ سال نیز هست که هر بار خلاف ادعای مسئولان در این خصوص برای مردم ثابت شده است.این بار حتی زاکانی شهردار تهران نیز در قامت یک تحلیلگر اقتصادی برخلاف گفته تمام اقتصاددانان مطرح، تبدیل ریال به طلا و دلار را موجب زیان و خسران خریداران خواند.این در حالی است که به دلیل سیر شاخص تورم، تحریم‌ها و وضعیت بی‌ثبات اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، بدون استثناء افرادی که دارایی خود را به صورت تومان نگاه‌داری کرده‌اند، زیان دیده ‌اند.

انفجار مشهد

علی یونسی وزیر سابق اطلاعات در خصوص انفجار رخ داده در مشهد به سایت جماران گفته بود: «در جریان این بمب‌گذاری افرادی را دستگیر و از آن‌ها اقراری مبنی بر ارتکاب این انفجار گرفته شده بود. تعدادی بازداشت شدند و وقتی من وزیر شدم با بررسی‌هایی متوجه این خطا شدم و از بازداشتی‌ها دلجویی کردم و تا توانستیم جبران کردیم.» وی و دیگران گفتند که روایت رسمی در آن برهه بنا به مصلحت‌های غیرواقعی بوده است.

تا کنون ده‌ها مورد مانند متهمین دستگیر شده‌ای هسته‌ای، کشتی سانچی، دستگیرشدگان ۸۸،. رخ داده است که بعد‌ها روایت رسمی توسط مسئولین ارشد نقض شده و برای مردم معلوم شده است که واقعیت با آنچه در آن برهه در تریبون‌های رسمی و توسط مسئولان گفته می‌شود فاصله بسیاری داشته است.

برخی اتاق‌فکر‌های صاحب قدرت درک چندانی از این موضوع ندارند که برخلاف دهه ۶۰ در جهان مدرن بسیار سخت و تقریباً غیرممکن است حقیقت را مورد برخی فجایع و رخداد‌های ملی پنهان کرد.

همچنین غلط بودن این فرضیه که مردم فراموش می‌کنند و دوباره از اول اعتماد ۱۰۰ درصد آن‌ها جلب می‌شود نیز بار‌ها رد شده است. سرمایه اجتماعی دولت‌ها با سختی بسیار و قطره قطره جمع می‌شود و به یکباره و با یک دروغ بزرگ مانند سیلاب فصلی از دست می‌رود.

بدیهی است که همفکران کیهان که درباره مردم ایران نوشت «آن‌ها کور هستند و دستاورد‌های دولت را نمی‌بینند» -به خاطر آنکه اعتماد مردم زائل شده- به جای دروغگویان از دست مردم عصبانی هستند.

اما مسئله گسترده و فراملی مسمومیت‌های دانش‌آموزان و سخنان امروز رهبر انقلاب و واکنش‌های وسیع شخصیت‌ها و مردم از جمله مراجع تقلید به این موضوع نشان داد که دیگر حکمرانی با متد‌های دهه ۶۰ ممکن نیست.

وزیر کشور اصولگرا نباید تعجب کند که مردم روایت او و همکارانش در دولت را به سادگی نمی‌پذیرند، مردم عصر حاضر به مدد شبکه‌های اجتماعی و تراکنش‌های برخط پیوسته با فکت‌های تاریخی در تماس و پیوند هستند. اخیراً برخی پزشکان سرشناس بر وجود قطعی مسمومیت «با موادی که در دسترس همه نیست» صحه گذاشته‌اند. اما برخی مسئولین هنوز اصرار دارند که علت تمام بستری‌شدن‌ها «تنها اضطراب جمعی» است و مانند همیشه مسئله را حواله آنسوی مرز‌ها می‌نمایند. با توجه به ابعاد بسیار مهم این موضوع تحریریه آفتاب‌نیوز دلسوزانه پیشنهاد می‌کند که مسئولان راه دیگری را در پیش بگیرند...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Poland
|
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
7
159
ساقط کردن هواپیمای اوکراین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
7
168
مردم به روایت‌های رسمی هیچ اعتمادی ندارند، چون ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
4
127
قیمت دلار وقتی5 هزار تومان بود مشولان هی وعده کاهش دادند تا همین الان که نمی دانم دقیقا جند است دلار را ارزان کنید همه مشکلات حل میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
5
110
مردم از نظر اقتصادی دارند له می شوند دلار را کاهش بدهید همه حرف ها تون را قبول می کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
1
132
به چی میشه اعتماد کرد به قیمت ها به حرف ها به زندگی در حال نابودی مردم ودر خواب بودن مسولان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
0
114
چی شد قرار بود قیمت ها به اردیبهشت 1400 بر گردد هر موقع برگشت اعتماد یه ذره بر می گرده
از جوانی تا پیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
3
102
یادمه دلار زیر 20 هزار بود می خواستم بخرم همتی گفت بالای 20 رو نمی بینه وارزو بر جوانان عیب نیست الان من حرف همتی گوش دادم ودیگر جوان نیستم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
1
117
فاصله طبقاتی بی داد می کنه ما حرف کسی می فهمیم که توی طبقه خودمان باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
3
84
دوست داریم مگه زور هست اعتماد کردن شما وقتی هر کاری خواستید انجام دادید با ارزش ریال ما هم ......
ازادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
3
124
به دولتی که همه ی حرفا و وعده وعیداش دروغه میشه اعتماد کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
1
99
چون همیشه، کی کی بود من نبودم، دشمن بود،نهایت گرفتنشون هم بابک زنجانیه
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
2
77
مردم اون چیزی که فکر میکنند و به نتیجه میرسند درست است .
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
1
99
دولتی که مسئولش میگه تورم از 42.8 درصد رسوندیم به 42.2درصد پس هفت درصد تورم را پایین آوردیم .
باید به حالش خندید برای مردمش گریست سپس خودکشی کنی جا داره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
77
17
وقتی روزنامه کیهان می نویسد کورید درست می گوید چون شما دلار 3200 تومانی احمدی نژاد را که تحویل روحانی داد و روحانی آنرا 32 هزار تومان تحویل رئیسی داد ندیدید چند برابر شده بود 10 برابر اما شما چون کور بودید ندیدید حالا که دلار را با تبلیغات از 32 هزار به 60 هزار بردید و هر روز با دشمن هم صدا شدید حالا که آمده در کانال 40000 تومان باز نمی بینید اصلا چشم اصلاح طلبان حقیقت را نمی بینند چون آیه شریفه صم بکم عمی فهم لایرجعون شامل حالشلان شده تقصیر خودشان هم نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
79
14
با وجود این«افتاب»ها اعتماد مردم آسیب می بیند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
87
9
کسی نگفت همش اضطراب جمعی هست گفتند بیشترش اضطراب هست یعنی دو سوم این بچه ها به دلیل ترس شدید راهی بیمارستان شدن و برخی هم مسموم شدن . چرا راحت دروغ میگی افتاب
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
1
62
نوشتار بسیار زیبا و واقعی بود .ممنونم از نویسنده .به نظر من بدتر و دردناکتر از همه مسائل در این مملکت اظهار نظر افراد غیر مسئول و ناآگاه در مورد مسائلی هست که نه اطلاعی از آن دارند و نه اصلا به آنها ارتباطی دارد .مثلا اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش و یا معاون استاندار در مورد اینکه این مسمومیت ها روانی هست و مواد سمی نیست.من یک سئوال از این حضرات دارم ؟شما مگر پزشک هستید و یا متخصص امور آزمایشگاهی هستید و یا اصلا با متخصصین مربوطه حتی مشورت کرده اید که چنین نظری میدهید و متاسفانه ... هیچی و هیچ کس سرجایش نیست و فقط این ضرب المثل مصداق پیدا میکند که اگر حرف نزنی کسی نمیگه لالی.... حتی اندرونی ها هم مطمئن نیستن قضیه از چه قرار است و از کجا آب می خورد؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
0
83
الان یوسف سلامی کجاست بره با یارانه برنج و روغن و ..
بخره تلویزیون بجز حقه بازی کاری دیگه نمیکنه ولی دستش پیش مروم رو شده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
1
85
اول شایعه میشه بعد انکار می‌کنند بعد از اون گردن این و آن و مزدور داخلی و دشمن میندازن بعداً پذیرش میکنند و در انتها میگن کار عوامل خودسر بوده !
این ریتم اتفاقات در کشور ماست !...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
36
14
اونیکه گفت قتلهای زنجیره ای کار عوامل اسرائیل است و اون شخصی که گفت کار اصلاح طلبها است ،هر دو یک منظور و یک مورد را بیان کردند.تناقضی نبوده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین