کد خبر: ۸۲۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۳

جهان در هفته‌ای كه گذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گزارش خبری از رویدادهای مهم جهان در هفته‌ای كه گذشت. 

 غزه: جنگنده‌های هوایی رژیم صهیونیستی، مناطقی از نوار غزه را مورد هجوم موشكی خود قرار دادند. این مناطق عمدتا به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین،حماس، تعلق داشت. به دنبال بمباران هوایی غزه‌ 420 نفر به شهادت رسیدند. به گزارش سازمان ملل متحد تعداد قابل توجهی از کشته شدگان غیر نظامی هستند. مقامات اسرائیلی از گسترش حملات خود به غزه خبر دادند. سازمان ملل متحد و مقامات بسیاری از كشور‌ها این حمله نظامی را محكوم كرده و خواستار برقراری آتش بس شده‌اند. 

گینه نو: لانسان كونته، رئیس جمهور دیكتاتور گینه بعد از 24 سال در دست داشتن قدرت در این كشور هفته گذشته 22 دسامبر درگذشت. در پی مرگ وی چندین كودتای نظامی توسط افسران ارتشی برای در دست گرفتن قدرت انجام شده كه تا به حال موسی كامارا ، یكی از افسران گمنام ارتشی توانسته است كنترل قدرت در این كشور را به دست بگیرد.
اتحادیه آفریقا خواستار برقراری قانون اساسی در این كشور شده است. این در حالیست كه رئیس جمهور سنگال از حكومت جدید در گینه حمایت می‌كند. 

پاكستان: در یک عملیات انتحاری، توسط یک خودرو بمب گذاری شده در روستایی در پاكستان حداقل 40 نفر كشته به جای گذاشت. طالبان اعلام كرده‌اند كه این بمب گذاری با هدف انتقام از مردمی صورت گرفته كه در این منطقه با نیروهای امنیتی همكاری می‌كرده‌اند.

  هند و پاكستان تفاهمنامه‌ای برای كاهش تنش میان دو كشور بر قرار كردند. تنش‌ها میان هند و پاكستان كه در پی حملات ماه گذشته افراد مسلح به قسمتهایی از شهر بمبئی افزایش پیدا كرده بود. فرمانده نظامی پاكستان پیش تر گفته بود كه خواهان برقراری صلح و امنیت در منطقه هستیم. مسئولان بلند مرتبه هر دو كشور اعلام كرده‌اند كه گزارش‌های موثقی مبنی بر خروج نیروهای تروریستی عامل این حملات از خاک این دو كشور در دست دارند. 

بنگلادش: اولین انتخابات سراسری در سال گذشته میلادی در بنگلادش برگزار شد. این اولین انتخاباتی است كه پس از در دست گرفتن قدرت توسط نیروهای نظامی دولتی در ژانویه گذشته در بنگلادش برگزار می‌گردد. این انتخابات با اختلاف كمی به نفع حذب آوامی لیگو به رهبری شیخ حصین، نخست وزیر سابق بنگلادش، كه مدتی را به اتهام فعالیت‌های غیر قانونی سیاسی در زندان می‌گذراند، اما به خاطر پرشور تر شدن انتخابات آزاد شده بود، به پایان رسید. 

بلژیک: سخنگوی پارلمان بلژیک، هرمان وان رمپوی، خواستار ایجاد دولت موقت بعد از انحلال ائتلاف به رهبری ایو لترمی شد. خواستارها در این كشور برای یک دولت موقت، همانگونه كه در این اواخر این گونه بوده است، افزایش پیدا كرده است. 

روسیه: در یک نظرسنجی گسترده در روسیه الكساندر ناواسكی، یک شاهزاده قرون وسطی‌ای، تنها با كمی اختلاف از ژوزف استالین به عنوان مشهورترین و بزرگترین فرد روسی در تمام تاریخ این كشور شناخته شد. 

كوبا: در آستانه پنجاهمین سالگرد انقلاب كوبا، مجلس ملی این كشور دوران بازنشستگی را 5سال افزایش داد. رائول كاسترو ، رئیس جمهور فعلی كوبا با اعلام اینكه این تصمیم در راستای تنظیمات اداری هرچه بهتر اتخاذ شده است گفت كه برنامه های دیگری منجمله كاهش تعطیلات سراسری در این كشور در دستور كار قرار دارد. 

مكزیک: یک ملكه زیبایی به همراه هشت فرد دیگر به اتهام قاچاق اسلحه به وسیله پلیس مكزیک دستگیر شدند. پیش از این آنها تحت پیگرد قانونی به خاطر قاچاق مواد مخدر بودند. لورا زونیگا اكتبر گذشته به عنوان میس پانومریكا، ملكه زیبایی در مكزیک، انتخاب شده بود. 

كویت: مقامات كویتی قرارداد نفتی چند بیلیون دلاری بین یک شركت دولتی و شركت آمریكایی داوشمیكال را امضاء كردند. وضع این قرار داد كه مقدمات آن از یک سال پیش در خلال قیمت بالای انرژی شروع شده بود، دولت كویت را ملزم به پرداخت 5/7 بیلیون دلار به شركت داو شمیكال برای ایجاد چندین كارخانه پتروشیمی در این كشور كرده است. 

 آمریكا: مشاور سیاسی باراک اوباما، دیوید آكسلورد ، از انتخاب ریک وارن، یک كشیش پروتستان، به عنوان دعاگوی مراسم افتتاحیه ریاست جمهوری در 20 ژانویه توسط باراک اوباما حمایت كرد. ریک وارن از مخالفان سرسخت ازدواج همجنسگرایان و سقط جنین است. این انتخاب، اعتراض برخی گروهها را در پی داشته است. 

 كاخ سفید: رسوایی فروش كرسی باراک اوباما در مجلس سنای آمریكا بیش از روزهای گذشته متوجه راد بلاگوویچ شده است. وكیل بلاگوییچ گفته است كه از مشاوران ارشد باراک اوباما برای فرو كاستن از دامنه این رسوایی در كمیته ملی آمریكا درخواست كمک كرده است. 

 بحران اقتصادی: شركت‌های جنرال موتورز و كریستال ( دو شركت بزرگ در صنعت خودرو سازی در آمریكا ) هفته گذشته پیشنهاد پرداخت 4/13 بیلیون دلار وام به دولت جورج بوش كردند. كاخ سفید اعلام كرد این پیشنهاد در راستای حمایت از صنعت خودرو سازی كه بر اثر بحران‌های مالی در این كشور رخ داده، ارائه شده است. این پول با شرایط خاصی زیر نظر هیئت خزانه‌داری آمریكا كه مامور به حل بحران مالی در آمریكا است استفاده خواهد شد. این شركت‌ها اعلام كردند 4 بیلیون دلار دیگر زمانی پرداخت خواهد شد كه كنگره رائ به واگزاری سرمایه دولتی بیشتر برای كاهش اثرات بحران مالی در این كشور دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین