کد خبر: ۸۲۸۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

۲، ۳ روزه خانه تکانی نکنید!

یک فیزیوتراپ با تاکید بر سختی کار خانه تکانی، گفت: انجام این کار نیازمند زمان طولانی است و جهت پیشگیری از آسیب عضلات نباید دو، سه روزه انجام شود.
۲، ۳ روزه خانه تکانی نکنید!
آفتاب‌‌نیوز :

نوشین افتخاری با اشاره به شروع خانه تکانی‌ها درآستانه عید نوروز، گفت: خانه تکانی رسم دیرینه‌ای است که هر ساله در آستانه عید نوروز انجام می‌گیرد، اما متاسفانه با توجه به اینکه بسیاری افراد نکات ایمنی و نکاتی که مربوط به سلامت آنهاست را رعایت نمی‌کنند، در حین انجام این کار دچار آسیب می‌شوند.

وی افزود: اولین نکته مهم برای انجام خانه تکانی داشتن برنامه زمان بندی است، بطوری که خانه تکانی نباید دو تا سه روزه باشد و این کار باید در طولانی مدت و به‌صورت تدریجی انجام شود.

افتخاری گفت: نکته مهم بعدی این است که خانه تکانی نباید به صورت تک نفره انجام شود، چرا که احتمال آسیب بسیار بالاست، بنابراین تمام افراد خانواده باید در انجام آن مشارکت داشته باشند.

وی به آسیب‌های خانه تکانی اشاره کرد و از شکستگی‌ها و دررفتگی نقاط مختلف بدن به دنبال لیزخوردگی بر روی سطوح به عنوان یکی از این آسیب‌ها یاد کرد و افزود: در همین راستا توصیه می‌شود حتما هنگام پاک کردن سطوح صاف و صیقلی از دمپایی‌هایی که لیز نمی‌خوردند و اصطکاک ایجاد می‌کنند، استفاده شود.

وی افزود: سقوط از ارتفاع هم یکی دیگر از این آسیب‌هاست که افراد باید به طور جد مراقب پیشگیری از آن باشند.

افتخاری گفت: در همین راستا رعایت نکات ایمنی یکی از ضروریات انجام خانه تکانی است، بطور مثال فردی که برای تمیز کردن پنجره‌ها و سقف و ... قرار است از پله‌ای بالا رود باید این پله ایمنی لازم را داشته و ترجیحا "دو سر" باشد که تعادل خوبی داشته و بتواند به خوبی شخص را نگه دارد و مانع سقوط او شود.

این فیزیوتراپ با اشاره به آسیب عضلات به دنبال انجام کارهای تکراری و طولانی مدت، گفت: یکی از آسیب‌های دیگر خانه تکانی آسیب عضلات در نقاط مختلف بدن به دنبال انجام کارهای تکراری درطولانی مدت است، بطور مثال اگر فردی به مدت طولانی فقط مشغول پاک کردن سقف باشد این احتمال وجود دارد که عضلات دست، شانه و گردن او دچار آسیب شوند، بنابراین توصیه می‌شود تنوع در کار لحاظ شده و حتما پس از مدتی کار، زمان مناسبی به استراحت اختصاص داده شود.

افتخاری به آسیب‌های کمر و زانو به دنبال بلند کردن اجسام سنگین هم اشاره و اظهار کرد: برای بلند کردن وسایل سنگین حتما باید این کار بصورت جمعی صورت گرفته و افراد باید از خم کردن کمر حین بلند کردن این وسایل خودداری کنند و باید از نیروی پا و زانوها استفاده کنند.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود اگر قرار است وسایلی به انباری برده شود، در بسته بندی‌های کوچک قرار داده شود که حمل آن راحت باشد.

افتخاری با بیان اینکه بدن افراد در روزهای خانه تکانی انرژی زیادی نیاز دارد، گفت: در این روزها باید تغذیه افراد مناسب بوده و حتما از مایعات به میزان زیاد استفاده شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین