کد خبر: ۸۳۱۱۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۹

تصاویر| عید بدون شیرینی‌های محلی گرگان مگه میشه؟

عید سعید نوروز فرصتی مغتنم برای معرفی آداب و آیین‌های اصیل هموطنان در اقصی نقاط کشور است که قطعاً استان گلستان که به رنگین کمتن اقوام شناخته شده حرف‌های بسیاری را در این زمینه دارد.
تصاویر| عید بدون شیرینی‌های محلی گرگان مگه میشه؟
آفتاب‌‌نیوز :

شیرینی‌جات و غذا‌های بومی و محلی از شاخص‌های شناسایی خرده فرهنگ‌های اقوام است که می‌شود با نشستن در پیرامون سفره‌های هموطنان در این ایام فرخنده با آن‌ها آشنا شد.

استان گلستان به دلیل کثرت فرق و مذاهب از دیرباز به رنگین‌کمان اقوام در کشور شناخته شده و همین موضوع عاملی شده تا شاهد رنگین‌تر بودن سفره‌های هموطنان در این خطه شمالی باشیم.

مدیر شیرینی‌سرای ساچ‌طلایی گرگان با بیان اینکه تنوع شیرینی‌جات در گرگان بسیار زیاد است، اظهار کرد: خوشبختانه این فرهنگ در میان اهالی استان باقی مانده که با شیرینی‌های سنتی و محلی از میهمانان نوروزی پذیرایی کنند.

مهدی ملک از شیرینی‌های پادرازی، زنجبیلی، نان خرمایی، کاک، سرغربیلی، حلوا اوماج و حلوا گردویی به عنوان شیرینی‌های معروف گرگان نام برد و ادامه داد: بسیاری از بانوان اصیل گلستانی در آستانه عید سعید نوروز این شیرینی‌ها را به شکل سنتی در خانه‌ها و با همکاری بانوان اقوام نزدیک و یا دوستان پخت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه در پخت همه شیرینی‌ها از آرد، روغن و یا کره محلی استفاده می‌شود، افزود: وجه تمایز آن‌ها در شکل شیرینی‌ها و اغلب ادویه و مواد به کار رفته در داخل آن از قبیل خرما و یا دیگر طعم دهنده‌ها است.

ملک با اشاره به اینکه حلوا اوماج و حلوا گردویی از شیرینی‌های مقوی، خوشمزه و پرطرفدار است که در طول سال و در آیین‌های مختلف به خصوص شب عید نوروز در میز پذیرایی و سفره گرگانی‌ها قرار دارد، گفت: طرز تهیه این حلوا‌ها بسیار سخت و با حساسیت بالا بوده و حلوا اوماج با آرد، عسل و کره محلی و حلوا گردویی با آرد برنج و گردو تهیه شده و در مناطق روستایی میهمانان در آیین‌های بله‌برون و عروسی‌ها با حلوای گردویی پذیرایی می‌شوند.

این مدیر فعال در عرصه شیرینی‌پزی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر اقدامات خوبی در راستای پخت و معرفی این شیرینی‌ها به عنوان سوغات شهر گرگان و استان گلستان شده، ولی کافی نیست، خاطرنشان کرد: باید متولیان امر از برگزاری جشنواره‌های محدود داخل استانی فراتر رفته و با برگزاری غرفه‌هایی در سایر استان‌ها این سوغات را به دیگر هموطنان و حتی گردشگران خارجی هم معرفی کنند.

وی افزایش تعداد فروشگاه‌های مجاز تولید و عرضه شیرینی‌های محلی گرگان و گلستان را از دیگر راهکار‌های ورود به بازار رقابتی کشور در این حوزه برشمرد و تصریح کرد: باید جشنواره‌های غذایی از شکل‌های محدود خارج شده و با برگزاری در سطح ملی نظر‌ها را به سمت استان معطوف کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین